11

34 4 0
                                    

"Kenapa aku dapat bilik kat sini?" aku baru siap mandi dan salin baju yang baru dibeli tadi. Ingat nak pejam mata sekejap tapi Arfan pula call.

"Asal?"

"Aku kan tetamu je, kenapa siap dapat bilik bagai ni?" aku masuk semula ke dalam bilik. Hampir setengah jam berbual dengan Arfan di balkoni bilik ini tadi, rasa nak baring atas katil pula.

"Siapa kata kau tetamu?" soalan dibalas soalan pula dah...

"Nobody."

"Listen," Arfan berdehem sedikit.

"Aku dah cerita semua, semua yang terjadi pada kau, pada aku dan pada kita dekat semua orang dalam rumah tu. Start dari mula kita kenal, sampai apa yang terjadi kat rumah kau dan seterusnya kau tinggal dengan aku dan semua lakonan kita." dia diam. Mungkin menunggu respond aku.

"Jadi?"

"I'm not sure but initially, I just thought that these are all about our first met. Followed by the instict where I felt like I must protect you. But, it might be about my feeling towards you too, perhaps." aku terdiam. Ayat terakhir Arfan buat aku kelu.

Jadi, betul apa yang orang sekelilingnya memberi tahu aku tentang perasaannya terhadap aku.

"Let's make this clear, aku tak nak kita awkward. Aku tahu sejarah kau dengan lelaki. How? I'll tell you letter. Aku tahu kau ada trauma dengan cinta ni, aku faham kau tak nak sakit tu berulang. Aku cuma bagi tahu pasal perasaan aku terhadap kau sebab aku dah tak boleh tahan.

Seminggu kau ada dengan aku dan dalam seminggu tu juga, banyak benda yang jadi. Believe it or not, aku sendiri tak perasan perubahan diri aku bila aku ada dengan kau. It's naturally came out. Even me, myself don't even know that I have that side of me.

Boleh tak lepas kita end call, kau pretend aku tak pernah sebut pasal ni. Aku tahu kau dah tak nak buka hati kau untuk terima sesiapa. Aku faham tu.

Yang aku tahu, aku balik nanti akan ada orang tunggu aku dan cakap 'welcome home' macam sebelum ni." lembut sangat suara Arfan bercakap. Kata-katanya buat aku keliru.

"Aku minta maaf." aku tak tahu nak kata apa. Aku sangat keliru dan hanya perkataan maaf yang terlintas dalam kepala aku.

"Pardon?"

"Aku tak tahu kau boleh ada perasaan dengan aku. Stranger that only met at the playground. Aku minta maaf sebab aku faham rasa tu. Aku pernah rasa sakitnya bila kita tahu someone that we admire can't do the same as we do to them." macam nak menangis rasa bila aku teringat semula masa silam aku.

Sakitnya menyebabkan kemurungan.

"Eh, no need to say sorry. Untuk ada perasaan terhadap kau, itu pilihan aku dan untuk sakit yang aku perlu tanggung atas pilihan aku, itu adalah akibat yang perlu aku hadap. Jadi, bukan salah kau. Kalau ianya satu kesalahan, jadi aku yang sebenarnya bersalah." sekali lagi aku terkelu.

"Okey, dah tak nak cakap pasal ni. Kau buat apa dengan Leen hari ni?" nasib baik Arfan bijak tujar topik. Perhatian aku sudah tidak tertumpu soal perasaan tu lagi dah.

"Penat gila!" aku mula menceritakan dari mula kami makan di kedai mamak sebab Ayleen gastrik sampailah akhirnya Leo tolong aku buat access untuk bilik ni.

Sekali sekala dia menyampuk menyoal, sekadar untuk ada perbualan soal balas. Aku terus lupa tentang soal tadi. Tapi aku yakin, hanya untuk seketika.

"Kau tunggu aku balik, tahulah aku nak ajar Leen tu macam mana. Suka hati dia aje heret Pikachu aku sampai nak bengkak kaki." terbit senyuman di bibir aku dengan gelaran 'Pikachu' itu.

Mr. Tiang Lampu [OG]Where stories live. Discover now