𝐓𝐘𝐓 16 : JANJI

35 5 0
                                    

Haris park keretanya dihadapan rumah. Kemudian, enjin dimatikan.

Briefcase dicapai sebelum dia keluar dari kereta menuju ke pintu rumah.

"Assalamualaikum," salam diberi ketika dia masuk ke rumah.

"Waalaikumussalam. Haris dah balik ?" teruja Bella menyambut kepulangannya.

Namun hampa bila Haris cuma memandang isterinya sekilas dan terus naik ke bilik mereka.

Bella terkedu seketika. Rasa macam nak menangis dengan layanan suami sendiri. Padahal pagi tadi elok jer.

FLASHBCACK

"Morning Bella sayang..." pipi Bella dikucup buatkan wanita itu terkejut.

"Haris, terkejut Bella," dadanya diurut sebentar.

Haris sengih tidak bersalah. Dia mengambil tempat di meja makan sebelum memandang isterinya yang sedang ke hulu-hilir itu.

"Bella sayang, teman lah aku makan dulu. Sini duduk," panggil Haris.

"Kejap," Bella mengambil bekas sudu dan garfu di tepi sinki dan berpaling melangkah ke meja makan.

"Kenapa kau yang masak ni ? Maid kan ada," soal Haris seraya mencapai satu sausage di dalam pinggan.

"Saja jer. Kenapa ? Haris tak suka ke Bella masak ?" soal Bella ingin tahu.

Takut lah kalau apa yang dimasaknya tak kena dengan selera Haris. Mungkin maids dia lebih memahami.

"Eh, no lah. Bukan macam tu. Just, jangan lah susahkan diri nak buat semua ni. Maid boleh buat," ujar Haris.

Bella mengangguk mengerti.

"Mana yang lain ? Kenapa senyap jer rumah ni ?" soal Bella ingin tahu.

"Oh ya, mama dengan abah pergi kursus. Lepas seminggu nanti, diorang balik lah. Kak Hanan balik rumah dia. Tinggal kita bertiga dengan Hariz. Tapi Hariz tu sibuk, dah nak PT3 kan," terang Haris.

Terangguk-angguk kepala Bella mendengarnya. Patut lah rumah sunyi semacam.

Takdir Yang Tertulis [HIATUS]Where stories live. Discover now