الحلقة التاسعة عشر

1K 68 3
                                    

وصف متأخر شوي بس علشان في ناس طلبت أنا من النوع اللي مبحبش اوصف بحب كل واحد يتخيل براحته ...

ليل : غواصة إنقاذ 24 سنة ، تعشق الألماس كثيراً ،(( كريم وصفها قبل كدا لو تفتكروا 😂)) بشرة بيضاء نضرة رغم ما تعانيه ، لديها شامة صغيرة في خدها الأيمن صاحبة ابتسامة لطيفة وخجولة بذات الوقت ، و عينين باللون البني الفاتح واسعة إلى حد ما ، ملامحها عادية ، تتميز بالاهداب الكثيفة ، والوجه المستدير والشعر الاسود الحالك ك سواد الليل أنف صغير وفم صغير كذلك ملامحها أقرب لطفلة ،
مندفعة خاصه مع مرضها ، متهورة في بعض الأحيان ذات القلب الأبيض ، محبة للخير وفية لأبعد حد ، مرهفة الإحساس كثيرا ودموعها قريبة جداً ، رقيقة وناعمة بذات الوقت ، خجولة جدا .

كريم : 28 سنة ، غواص ، الألماس عالمه الخاص يحبه بشدة ، يتميز بالبشرة القمحيه ، زادته وسامة مع لحية خفيفه، وجه ك البدر يزينه غمازتان و عينين باللون الأخضر الفاتح ، وأهداب كثيفة ، نفس صفات ليل - ما عدا الخجل بالطبع - يضاف إليهم الجنون والحب بصدق ، غيور جدا ، بارد في أغلب الأوقات مع من لا يعرفهم ، طيب القلب وبالطبع لا أنسى الأخلاق الجميلة التي يتحلى بها .))

..............................

• الحلقة التاسعة عشرة • < في حب الألماس التقينا> بقلمي نورهان ناصر.

وقفت على الفور تتطلع نحوه بعيون متسعة من الصدمه ، تقدم الآخر خطوه منها وهو يُهسهس بخبث :

- مالك كدا ؟ المفاجأة معجبتكيش ؟ معقول مفرحتيش بشوفتي أزعل والله ، يرضيكِ أزعل؟؟.

عبست ملامح وجهها وهي ترمقه بنظرات ساخطة أثناء قولها في ضيق شديد:

- انت عايز مني إيه ؟ مكفكش اللي حصلك آخر مره .

اصطنع نائل الحزن وهو يرسم ملامح جرو حزين على وجهه معقبًا في سخرية:

- ده بدل ما تعتذري على اللي حصلي بسببك ..وهو أنا يعني غلطت في حق الملكه اليزابيث ، ده أنتِ حياله حتت بت يتيمه لا راحت ولا جات ، شايفه نفسك علينا على ايه؟؟.

قالت ليل بغضب شديد وهي تطلع خلفه تبحث عن حمزة ، رأت السيارة فقط ويبدو أنه ليس بداخلها :

- اعتذر أنت شكلك اتجننت أبعد عن طريقي ، وهو علشان أنا يتيمه هاسمحلك تتمادى مثلا ، أنت متعرفش أنا بقيت مرات مين دلوقت ؟ لأنك لو تعرف مش هتوقف الوقفة دي كدا ، و أحسن لك امشي لأن بجد المرة دي هتخسر وظيفتك ياسيادة الظابط المبجل .

توسعت ابتسامته وكأن تهديدها لا يعينه قائلا بغمزه من إحدى عينيه :

- تصدقي خوفت ..وركبي بتخبط في بعضها بس لمعلوماتك مبقتش فارقه إن شاء الله حتى كنتي مرات الرئيس بذات نفسه مش هاسيبك بردو .

ضمت ليل حاجبيها بضيق شديد وملامحها اعتلتها علامات الاشمئزاز ،وهي ترمقه بنظرات ساخطة ، ثم كادت تتخطاه فقبضت يده على عضد يدها ، نظرت له بغضب وما كادت تسحب يدها تفاجئت به يسحبها باتجاه .

في حب الألماس التقيناحيث تعيش القصص. اكتشف الآن