~𝑍𝑎𝑦𝑑𝑒𝑙𝑖𝑎 𝑏𝑎𝑏18~

879 23 2
                                    


Ketibaan di perkarangan rumah Adelia. Kelihatan susuk tubuh Puan Arina yang menunggu di ruangan pintu utama. Adelia sudah menggeletar lututnya takut akan dimarahi Puan Arina. Zayyan membukakan pintu kereta untuk Adelia.

"Come my princess"Zayyan mempelawa Adelia keluar dari perut kereta hampir setiap perjalanan hendak kesini Adelia sudah mengucap 'kalimah syahadah'.

Wajah puan Arina begitu tegang sekali tapi tidak dengan hatinya. Adelia perlahan-lahan menghampiri mamanya kelihatan adiknya Arfan berada dibelakang. Belum sempat Adelia ingin menyalami tangan mamanya. Terus tangan mamanya ingin menampar Adelia namun disebaliknya.

"Anak mak mana kamu pergi nak!"Puan Arina menangis teresak-esak nya akan kedatangan anak sulung yang hilang diri selama berminggu-minggu.

"Adel ada kerjalah mak"helah Adelia mampu percayakan puan Arina tapi bukan dengan Arfan yang sudah tahu segalanya.

Zayyan yang menjadi saksi drama itu turut melepaskan keluhan kecil akan tindakan Adelia yang sudah memperdayakan mamanya.

"Jomlah masuk..Zayyan kau buat apa jadi tunggul kat situ nak jadi pengawal rumah ni cakaplah ada kosong!"herdik Arfan. Zayyan memberikan jelingan maut. Tidak silap nanti budak ni aku suruh dia jadi hamba abdi.

Sedang Adelia dan Zayyan memasuki ke dalam rumah itu. Terlihat Tuan Razif terleka dengan surat khabar. Zaman sekarang mana ada orang pakai surat khabar semua dekat hujung jari je.

Mereka berkumpul di ruang tamu untuk membincangkan isu berkaitan Zayyan dan Adelia tentang hal perkhawinan.Adelia sudah memberitahu Arfan yang dia ingin datang di rumah itu pasal perkhawinannya.

Zayyan hanya melabuhkan punggungnya di sebelah Adelia namun Arfan sudah menyelit ditengah. Kurang asam punya budak banyak tempat duduk sini ye pilihan kau.

"Jadi abang ni lah menant-"puan Arina bersuara tapi cepat sahaja Tuan Razif membangkang.

"Arfan tak setuju!!"Arfan hanya membunkangkam matanya. Serius lah laki hensem macam Zayyan ni bapak dia taknak. Sempat lagi Ye mengutuk.

"But Why papa!!"Adelia bersuara agak lantang tapi dihalang oleh Zayyan untuk merendahkan suaranya kepada Tuan Razif kerana itu bapaknya.

"Aku dah ada calon menantu dah Arina awal lagi aku dah pilih"Tuan Razif mempelawa seseorang jejaka memasuki rumahnya. Kebetulan tepat pada masanya.

"Assalamualaikum aunty,uncle"suara yang tidak familiar itu memberi salam. Macam kenal suara ni sape eh.

Ariel.

"Pa apa dia buat kat sini"ujar Adelia acuh tak acuh. Sebenarnya dia baru jumpa sehari lepas. Zayyan memandang Ariel dan Tuan Razif bersilih ganti seperti ada yang musykil.

"Calon menantu kamu Adel"pakaian Ariel agak sopan sedikit dengan kopiah diatas kepalanya dan jubah bewarna putih. Asal alim pulak ni sebelum ni aku tengok tak sealim ini.

Wajah puan Arina agak marah dan bengang atas sikap gelojoh suaminya itu. Dah tahu Adelia ada calon suami baru nak cari!.

"Lagipun papa nak jugak Adel kahwin dengan Ariel"Tuan Razif beredar bersama Ariel untuk berbual tentang isu lain.

"Mama Adel taknak kahwin dengan bangla tu tak suka dahlah baru KENAL tapi kenapa papa macam tergesa-gesa"perkataan kenal itu ditekankan oleh Adelia untuk meminta simpati kepada mamanya.

"Dia cakap aku Bangla kurang ajar punya perempuan! Aku putih melepak ni cakap aku bangla"bisik hati Ariel didengar oleh dirinya sendiri sambil berjalan mengiringi tuan Razif. Sempat lagi anak mata tajamnya menuju ke anak mata hazel Zayyan. Asal pandang macam tu tahulah aku hensem dari kau. Eleh.

Cinta yang kumiliki || OGWhere stories live. Discover now