Masa berlalu dengan cepat. Sudah seminggu Daniel berada dihospital dan masih tidak sedarkan diri. Lusa adalah hari pernikahan Airis Mawardah dan Afeeq Daniel. Cedera cedera yang teruk masih tidak pulih.
Sekarang jam menunjukkan pukul 7 pagi. Wirfan berada didalam wad Daniel. Mawar pula pulang kerumah untuk membersihkan diri. Wirfan termenung melayan perasaan.
Tangan menongkat dagu. Mata memandang tingkap. Punggung dilabuhkan dikerusi bersebelahan dengan katil wad itu. Sedang termenung tiba tiba Wirfan dapat merasakan tangan Daniel bergerak menandakan dia sudah sedar. Matanya segera teralih kearah Daniel
"Niel, kau dah sedar?" lekas Wirfan bertanya. Perlahan lahan Daniel membuka mata. "Ya Allah Niel, jap weh aku panggil doktor," Wirfan bangun lalu berlari mencari doktor.
Beberapa minit lepas itu doktor tiba. Dia memeriksa keadaan Daniel sebelum melangkah keluar mencari Wirfan.
"Encik Wirfan Danish?" Wirfan mengganguk bagi menyahut panggilan tersebut. "Macam mana dengan dia?" Wirfan bertanya.
"Dia dah sedar cumanya masih belum boleh keluar sebab luka tembakan tu terlalu dalam dan masih memerlukan pantauan dari pihak kami," beritahu Doktor itu. Wirfan mengangguk faham. Doktor itu menundukkan kepalanya sedikit tanda hormat sebelum melangkah meninggalkan Wirfan.
Wirfan melangkah masuk kedalam wad itu semula. Duduk dilabuhkan dikerusi bersebelahan dengan katil itu. Kelihatan Daniel sedang termenung. "Kau okay?" tanya Wirfan ingin tahu. Duduk dilabuhkan dikerusi.
"Aku rasa aku takde jodoh dengan Mawar lah," ujar Daniel sedih. Perlahan lahan matanya menoleh kearah Wirfan.
"Asal kau kata macamtu? Korang punya wedding lusa tau," ucap Wirfan.
"Macam mana aku nak pergi majlis dengan keadaan macam ni?"
"Kita panggillah tok kadi datang sini. Bukannya tak boleh," cadangan diberikan oleh Wirfan.
"Kau nak mak aku malu ke? Nak bapak Mawar malu?" kening diangkat sebelah. "Dah tu kau nak buat apa? Takkan nak suruh Mawar pulak lafaz akad," balasan Wirfan itu menerima jelingan daripada Daniel
"Kau gantilah tempat aku," selamba Daniel berkata manakala Wirfan pula sudah mengerutkan dahinya. Tak faham. "Ha?"
"Kau jadi pengantin lelaki nanti,"
"Asal pulak?" bertambah kerut dahi Wirfan. Asal dengan mamat ni? Dah tukar perasaan ke?
"Haihh. Kau jadi suami dia nanti, ganti aku," jelas Daniel. "Ish taknaklah aku. Dia hak kau. Kau kan cintakan dia. Aku bukan perampas tau lagipun aku takde hati dekat dia," nafi Wirfan.
"Kau takpandai berbohong Wirfan Danish Bin Wan Daniz," balas Daniel. Dia tahu kawannya ini mempunyai perasan yang sama seperti terhadap Mawar.
"Berbohong? berbohong apa pulak ni?" soal Wirfan tidak faham. Bengapnya aku harini.
"Aku tau kau ada perasaan dekat dia. Kau ganti tempat aku. Aku yakin kau layak jadi suami dia. Teman dia, lindung dia, bimbing dia, aku tau kau boleh buat semua tu. Aku nak yang terbaik dekat dia tapi kitaorang takde jodoh dan firasat aku mengatakan kau jodoh dia," terang Daniel panjang lebar. Matanya memandang Wirfan dengan pandangan sayu.
"Tap-"
"Kau sayang aku kan? Aku dah tak layak jaga dia. Silap silap aku kahwin dengan dia, menyusahkan dia je. Please, Pan. Kahwin dengan dia," pujuk Daniel bersungguh sungguh.
"Tapi dia kau punya. Dia tak cintakan aku. Dia cintakan kau," bangkang Wirfan. Dia memang ada perasaan dekat Mawar tetapi bukan dengan cara ini dia akan kahwin dengan Mawar. Mawar hak milik Daniel.
"Dia belum jadi aku punya lagi,Ipan. Kitaorang belum kahwin jadi dia bukan hak aku lagi," balas Daniel. Cuba untuk menyakinkan Wirfan.
"Please Ipan. Aku sayangkan dia tapi aku taknak tengok dia menderita lagipun kau ada perasaan dekat dia, aku taknak seksa perasaan kau," sambungnya lagi.
"Yes aku mengaku aku cintakan dia tapi bukan dengan cara aku rampas dia dari kau untuk aku kahwin dengan dia," Wirfan tetap membangkang arahan Daniel.
Mawar yang berada diluar telah menitis air mata. Dia dengar semuanya. Dia baru tahu Wirfan menaruh perasaan kepadanya.
"No, Ipan. Kau tak rampas dia. Aku yang bagi dia dekat kau," Daniel tetap dengan keputusannya. Air mata jantannya telah keluar. "No, aku taknak," Wirfan bangun dari duduknya sebelum melangkah keluar dari situ.
"Awak suka saya?" sergah Mawar apabila kelibat Wirfan sudah diluar. "Kau dengar?" Mawar mengangguk laju
"Hm," Wirfan meneruskan langkahnya.
"Eh eh awak," Wirfan memberhentikan langkahnya sebelum berpusing menghadap Mawar. Kening kanannya diangkat tinggi.
"Sejak bila?" tanya Mawar. Wirfan mengjoketkan bahunya tanda tidak tahu. "So awak setuju ke nak kahwin dengan saya?" tanya Mawar lagi.
"Kau kata kau dengar," sinis Wirfan. "Saya dengar awak kata 'no' " beritahu Mawar. "Betullah tu," mukanya langsung tiada riak. Ko takde perasaan ke nyah?
"Apa kata awak terima je," berkerut dahi Wirfan. Dah kenapa dua mangkuk ni harini. Kena sampuk apa apa ke?
"Asal lakk?" Wirfan bertanya kepada Mawar.
"Walaupun saya takde perasaan dekat awak tapi kalau Daniel yang suruh saya akan buat."Zap!
Bagaikan ditikam bertubi tubi mendengar kenyataan yang keluar dari mulut Mawar. Janganlah jujur sangat.
"Hm," dia melangkah semula kewad kawan baiknya itu. Diikuti oleh Mawar dibelakang. Pintu dikuak dan kelibat Daniel sedang termenungenyapa pandangan mereka. Tak habis habis termenung lagi ke Daniel?
"Aku setuju," kepala Daniel terus beralih kearah Wirfan. "Mawar paksa aku," kaki dibawa menuju kesofa didalam bilik itu. Mata Daniel beralih pula kearah Mawar
"Saya akan buat apa je yang awak suruh. Tapi walauapapun cinta saya pada awak takkan berubah," senyuman manisnya terukir cantik dibibir. Daniel membalas senyuman itu dengan senyuman nipisnya.
"Sorry Mawar. Saya tak boleh tunaikan janji saya," ujar Daniel perlahan. Kini Mawar sudah berada ditepinya.
"Saya tau niat awak, awak taknak parent kita malu. Lagipun badan awak teruk sangat ni," Mawar turut simpati atas keadaan Daniel yang teruk ini. Ini semua salahnya.
"Jadi isteri yang terbaik untuk Wirfan tau. Lusa awak bukan milik saya dah," senyuman nipis terukir dibibir Daniel. Mawar tersenyum. Jelas terpancar yang mawar terpaksa senyum.
"Tapi... Lepas korang dah kahwin... Saya kena buang perasaan saya pada awak,"
"Kenapa pulak," tanya Mawar. "Tak baik cintakan bini orang,"balasan dari Daniel menerima anggukkan perlahan daripada Mawar.
"Hm takpelah," Mawar berlalu keluar dari bilik itu. "Maw-"
"Dia pergi makan lah tu. Kau relax je," potong Wirfan.
Semudah ABC je diorang tukar pasangan ☺️
YOU ARE READING
𝐌𝐀𝐖𝐀𝐑 𝐔𝐍𝐓𝐔𝐊 𝐒𝐈 𝐃𝐈𝐀 | 𝐂
Romance•𝒮𝓉𝒶𝓃𝒹 𝒜𝓁ℴ𝓃ℯ• ˢʰᵒʳᵗ ˢᵗᵒʳʸ ᴡɪʀғᴀɴ ᴅᴀɴɪsʜ × ᴀɪʀɪs ᴍᴀᴡᴀʀᴅᴀʜ Cerita yang mengisahkan tentang seorang lelaki yang berkerjaya dan seorang perempuan yang dijual oleh bapak kandung sendiri atas sebab mempunyai hutang yang tak dapat dilangsaikan Pert...