Bab 28 - Gemuruh

263 9 4
                                    

DUA TAHUN LEPAS

Adra sedang tekun membuat kertas kerja. Hari ini dia agak sibuk untuk menguruskan perkara berkaitan tawaran tender yang perlu dihantar syarikatnya. Bos Adra, En Sufian mengarahkan Adra melunaskan kerja yang tertangguh pada hari ini juga.

"Adra, kita ada masalah. Tuan Zaid dah tanya pasal tender dengan PearlStone. Dia nak apa cara sekalipun kita mesti menang tender ni. Ini yang menentukan hala tuju syarikat selepas ni. Kalau tak menang maksudnya tiada bisnes untuk kita. Bila tiada bisnes, macamana company nak survive? So awak faham-faham la apa akan jadi."

"Sampai macam tu sekali?" Soal Adra tidak percaya.

"10 juta punya nilai tender. Siapa tak nak? Tuan Zaid dah tanya kenapa belum selesai lagi. Dia tak sabar nak semak sendiri semua dokumen."

"Kita ada masalah dengan quote harga dari logistic and transporation company. Setakat ni belum ada yang bagi respon untuk senarai harga. Macamana saya nak buat forecast, calculate harga untuk submit dalam paper?"

"Saya baru call Mr Chin. Dia dah bagi quotation. Harga dia paling reasonable. Kita guna harganya sebagai rujukan. So your task today is to make sure everything well prepared. Saya nak awak siapkan hari ni. Selagi tak siap jangan balik. Ini senarai harga yang saya dapat." Ujar En Sufian sambil menghulurkan usb drive kepada Adra.

Adra meneliti file yang ada pada skrin komputer. Dia mengeluh. Terlalu banyak yang perlu dilakukan.

"So Adra, saya tau awak boleh uruskan. . Saya nak bantu tapi kena pergi selesaikan masalah driver mogok dekat site Kerteh petang ni juga pula. Kejap lagi saya akan lock kunci dari luar office. Mana tau awak nak cabut lari sebelum siap kerja."

Adra hanya tergelak kecil kemudian mengangguk. Dia tau dia perlu bekerja lebih masa di pejabat sehingga selesai. En Sufian bergegas keluar dari bilik Adra.

"Baik En Sufian. Saya cuba yang terbaik. Kalau berjaya, hujung tahun ni tolong recommend increment saya 50% tau." Sengih Adra sinis menguji.

"Saya tak berani bagi harapan. Tapi saya janji akan recommend nama awak untuk promotion Senior Executive Officer."

"En Sufian serius?" Soal Adra. Betul ke apa yang dia dengar?

"Muka saya ada nampak tengah main-main ke?" Soal En Sufian kembali.

"Alhamdulillah. Kalau dapat ada la rezeki untuk anak-anak saya. Terima kasih en Sufian." Ucap Adra dengan penuh kesyukuran. Tak tergambar perasaan gembiranya saat ini.

"Sudah jangan nak berangan awal sangat. Selesaikan dulu kerja ni. Lepas tu berangan la puas-puas. Satu perkara lagi, kita menang atau tidak tender ni
esok saya belanja awak makan. Makan lah apa yang awak nak. Nak makan kepala monorel pun saya tak kisah.. you are the best Adra." Ujar En Sufian dari celah pintu sebelum melangkah keluar. Sempat lagi dia cuba berseloroh.

"Haitttt... Sufian san...Arigatou gozaimasu." Adra tunduk membuat suara comel ala-ala karakter waifu kebanggaan rakyat Jepun sebelum bosnya berlalu pergi.

Jam di dinding menunjukkan pukul 5.30 petang.

Balik lambat la aku malam ni. Adra sedikit mengeluh. Tapi dalam dirinya tetap berasa bersemangat apabila mendengar berita gembira dari En Sufian sebentar tadi.

Perkara pertama dalam fikirannya adalah telefon Daniel agar menjemput anak-anak dari rumah ibu mertuanya.

Namun perasaannya hampa setelah 5 kali mendail panggilannya tidak berjawab. Lalu dia meninggalkan pesanan ringkas melalui WhatsApp.

Pawana CintaWhere stories live. Discover now