Nash masuk ke dalam rumah dengan langkah longlai. Hatinya runtun, jiwanya kelam, fikirannya kosong. Terngiang-ngiang suara Sabreena yang berlegar-legar didalam kepala ibarat kaset yang rosak.
"Adra..." Nash mengeluh perlahan.
Nama yang sinonim dalam dirinya. Nama yang menggugah hatinya yang dahulunya termangu sepi kini terisi padat dengan cinta luhur wanita yang disayangi separuh mati itu.
Azan maghrib berkumandang dari surau berdekatan apartmentnya. Nash hanya senyum kecil saat disapa anak lelakinya di muka pintu.
"Anak babah makan apa ni sampai comot-comot..." Sapa Nash pada Adha anak bongsu kesayangannya yang sedang makan aiskrim.
"Adha makan eskem. Abang beli."
"Pergi mandi Adam, lepas tu kita berjemaah sama." Nash melontar arahan pada anak lelaki sulungnya yang asyik bermain game di handphone.
Nash melintas di depan bilik utama yang dihuni oleh isterinya Suraya. Pintu bilik terbuka luas tetapi sedikit pun dia tiada keinginan untuk mengintai apa yang si isteri sedang buat seperti hari-hari sebelumnya, Nash tiada mood.
"Eh, papa kata kena outstation?" Lembut suara Suraya bertanya dari dalam bilik.
Terhenti langkah Nash.
Pelik bin ajaib.
"Outstation postponed. Ada masalah lain kena selesaikan dulu di pejabat." Balas Nash terpaksa berbohong.
"Baguslah. Boleh papa rehat kat rumah. Papa tu selalu balik lewat. Jangan kerja kuat sangat. Kesihatan kena jaga. Nanti kalau sakit siapa yang susah?" Lembut percakapan Suraya.
Dia pelik, selama hari ni Suraya tidak pernah mengambil tahu tentangnya apatah bertanya jika dia pulang awal mahupun lambat malah lebih suka memerap di dalam bilik dengan menutup pintu. Tetapi kenapa hari ini isterinya tiba-tiba bertanya? Apa yang telah merasuk Suraya?
"Oh ya..Ibu kirim salam. Tadi ibu telefon."
"Waalaikumussalam. Ibu sihat?" Nash angguk.
"Sihat Alhamdulillah." Suraya senyum.
"Alhamdulillah. Papa nak mandi dan solat dulu." Nash mencapai tuala dan terus menuju ke bilik mandi. Selesai mandi dia bergegas untuk menunaikan solat.
Baru saja Nash ingin mengangkat takbir, Suraya menegur dari pintu bilik. Langsung terhenti perbuatannya seketika.
"Papa, mama nak berjemaah sekali." Kata Suraya yang sudah lengkap bertelekung.
Nash mengiyakan hasrat Suraya. Setelah niat dibaca, Nash mengangkat takbir dan menyempurnakan solat maghrib bersama keluarga kecilnya setelah sekian lama dia tidak mengimamkan Suraya.
Usai berdoa, Nash yang baru saja berkira-kira ingin bangun melipat sejadah tiba-tiba terhenti. Terasa kakinya disentuh tangan seseorang. Suraya, isterinya sedang memeluk kakinya. Nash terkejut, dia cuba melepaskan pegangan si isteri tetapi semakin erat Suraya memeluk.
"Eh kenapa ni mama?" Soal Nash nada terkejut.
"Papa, mama nak minta ampun. Selama ni mama banyak buat dosa, mama abaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Mama biarkan papa merana sepanjang 3 tahun ni. Mama....." Tersedu-sedan Suraya menangis meminta maaf.
"Mama menyesal papa. Mama....."
Nash hanya kaku berdiri, air mata lelakinya turun perlahan-lahan dari tubir mata. Dia bersyukur apabila doa yang dipanjatkan setiap hari akhirnya mungkin telah termakbul. Dahulu, inilah yang dia mahukan, si isteri yang dikasihi menyedari kekhilafan diri dan memohon maaf darinya.
YOU ARE READING
Pawana Cinta
RomanceJika harus memilih, antara nafas dan cinta. Maka aku memilih nafas terakhir untuk mengatakan, "Aku cinta padamu." - Nash Kau begitu sempurna, dimataku kau begitu indah. Kau membuat diriku akan selalu memujamu.- Adra Kisah cinta terlarang antara Nash...