SEHARI SEBELUM KEMALANGAN
Di sebuah gelanggang permainan papan selaju, Nash sedang melepak bersama rakan-rakan lamanya yang sealiran aktiviti pada zaman muda. Dia datang menemani anak sulungnya Adam memasuki pertandingan Skateboard yang dianjurkan oleh aktivis dan skaters handalan kawasan sekitar.
"Anak kau ni ada talent. Boleh gilap kalau nak cuba jadi wakil Malaysia. Tiap hari bagi training aku rasa boleh ni." Kata Epet kepada Nash.
"Anak aku ni tak tau la apa yang dia paling minat. Aku tengok dia lebih kepada bolasepak."
"Main bola dah ramai sangat Nash. Susah nak dapat tempat. Baik kau suruh dia fokus main skateboard. Mana tau boleh masuk X-Games nanti."
"Biar jadi hobi dia masa lapang dulu la pet. Aku nak dia fokus sekolah dulu. Nanti skate ke mana, belajar ke mana."
"Kau la uruskan. Ada bakat anak kau ni. Baru 14 tahun selamba buat trick fs crooked. Perfect landing pulak tu."
"Ikut dia la pet. Kalau dia minat aku support je."
"Kau pun dulu skate. Ajar lah dia."
"Kita dulu degil sendiri. Mak ayah tak kasi main tapi kita main juga. Budak sekarang untung. Mak ayah ramai dah supportive. Kedai dah banyak. Skatepark pun dah berlambak. Magazine, video tutorial semua senang nak cari. Kita dulu nak dapat majalah trasher sikit punya susah."
"Kau tak nak comeback ke. Sorong la balik buat hilang boring."
"Sekarang nak ollie air tin pun belum tentu lepas. Dah lama aku tinggal." Balas Nash sambil tertawa.
"Tapi basic skill ada lagi. Teringat aku zaman kita kena kejar dengan polis sebab main skate kat bandar pukul 2 pagi." Epet membuka cerita.
"Kau punya pasal la sampai aku kena soal siasat jadi suspek nak pecah kedai."
"Yang kau berlagak sangat nak melawan brader polis tu siapa suruh."
"Lawak juga bila ingat balik. Malam tu nasib baik dia tak bawa ke lokap. Kalau tidak mampus aku. Esoknya aku nak kena balik kampus nak register sem baru." Kata Nash sambil tersenyum mengenangkan kisah lamanya.
"Tapi lama siot kau kena ceramah dengan dia. Keluar dari bilik muka insaf terus. Kah kah kah."
"Ada ke dia bagi ceramah dari buang masa tengah malam macam ni baik kamu duduk rumah mengaji. Tengah malam bangkit buat solat tahajjud."
"Time tu kita jiwa rebel. Mana nak dengar nasihat. Lagi pun kalau anak dia rajin bangun solat tengah malam, kisah pulak aku. Itu anak dia punya pasal lah. Kita bukan anak dia."
Bercerita semula kisah-kisah lama zaman remaja amat mencuit hati mereka berdua. Terbahak-bahak ketawa dari mulut masing-masing.
"Babah! Lepas ni turn abang." Adam menghampiri Nash.
"All the best abang. Kalau menang tu bonus. Jangan gelabah. Tenang. Buat trick macam biasa. Jangan pressure tau." Nash memeluk bahu Adam. Anak sulung kesayangan yang sudah menginjak remaja.
Adam memulakan persembahan. Trick pertama Adam, 180° B/S Boardslide berjaya mendarat dengan sempurna. Para penonton memberi tepukan semangat kepadanya. Adam semakin berkeyakinan untuk meneruskan aksi-aksi yang memukau. Nash menonton dari tepi dengan perasaan gembira dan bangga melihat aksi Adam. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.
Adam berjaya menamatkan saingan terakhir dengan menduduki tempat ke empat keseluruhan peserta. Satu pencapaian yang baik untuk Adam walau pertama kali memasuki pertandingan papan selaju.
YOU ARE READING
Pawana Cinta
RomanceJika harus memilih, antara nafas dan cinta. Maka aku memilih nafas terakhir untuk mengatakan, "Aku cinta padamu." - Nash Kau begitu sempurna, dimataku kau begitu indah. Kau membuat diriku akan selalu memujamu.- Adra Kisah cinta terlarang antara Nash...