Bab 32 - To Love You More

257 13 6
                                    

Jam menunjukkan pukul 2 pagi. Hujan turun mencurah-curah sederhana lebat. Menghadirkan rasa dingin pada malam ini.

Dalam cuaca begini, semua orang sudah enak dibuai mimpi tetapi Nash masih terkebil-kebil matanya memandang ke permukaan siling di dalam bilik tidur. Disebelahnya Suraya, berada di tengah-tengah katil antara Adha dan Nash. Suraya tidur membelakangi Nash.

Jika dahulu di awal perkahwinan, dalam situasi posisi tidur Suraya sebegitu rupa, tangan Nash akan merayap-rayap nakal pada tubuh isterinya kerana dia tahu Suraya turut menginginkannya walau tidak menyatakan kemahuan. Kesudahannya mereka berdua terkulai kepenatan dek aktiviti bersenggama.

Namun sekarang Nash tidak berasa ghairah dan bernafsu walau pun panorama itu sudah di depan mata. Mungkinkah Suraya berkeinginan untuk berasmara pada malam ini dengan sengaja memancing nafsu, mempamerkan bentuk badan yang cukup mengiurkan.

Lantaran sukar untuk melelapkan mata Nash melangkah keluar dari bilik ke ruang tamu. Televisyen dipasang begitu saja tanpa ditonton.

Mata Nash ralit membelek galeri gambar di dalam telefon. Ratusan gambar dia dan Adra tersimpan. Dia menatap satu persatu, wajah ceria dan manja Adra menghiasi ruang mata. Kasih dan rindunya pada Adra tidak terperi pada waktu itu.

Tersungging senyuman Nash menatap beberapa gambar yang diambil sewaktu lunch bersama, comel betul mereka dalam pakaian kerja warna pink. Seharian Nash dibahan oleh rakan sekerja tapi sedikit pun Nash tak heran. Yang penting hati Adra gembira mereka berdua sedondon.

Selama bertahun-tahun tak pernah sekali Nash ambil pusing dengan pilihan warna baju. Semuanya ditentukan Suraya. Tetapi selepas mengenali Adra, Nash yang memilih warna tema baju raya untuk anak-anak dan isteri. Nash mahu warna yang sama dengan warna tema pilihan Adra. Semuanya kerana perasaan sayang yang begitu menebal.

Lain macam sungguh penangan Adra dalam mempengaruhi kehidupan Nash.

Siang tadi dia ke hospital tetapi tiada peluang untuk melawat Adra. Daniel berada di hospital menemani Adra sepanjang waktu. Oleh itu, Nash pulang ke rumah dengan perasaan hampa. Dia bukan mahu mengelak dari Daniel, tetapi biarlah Adra stabil dan pulih terlebih dahulu. Walaupun Daniel banyak mengguris hati Adra selama menjadi suami, Nash tahu masih tersimpan rapi perasaan cinta dan sayang Daniel pada Adra.

Nash keluar menuju ruang balkoni untuk mengambil angin malam. Dia merenung jauh ke langit dalam suasana gelap dan hening. Bau udara malam yang dingin disulami hujan rintik-rintik turun hinggap di jendela kaca. Mengalir turun perlahan-lahan mencorakkan aliran air hingga ke bawah secara rawak.

Dia menyedut vape pemberian Adra ketika hari jadinya. Disedut dengan penuh syahdu sambil fikiran melontarkan rasa rindu pada Adra. Dia terlalu merindui Adra.

Rindu pada senyuman dan tawa manjanya.

Rindu pada rajukan Adra.

Rindu nak dengar Adra membebel.

Rindu nak berbalah pendapat dengan Adra.

Rindu nak bercerita pada Adra tentang hari-hari yang dilalui.

Rindu pada pelukan dan ciuman berahi dari Adra.

Rindu untuk mengulit cinta bersama.

"Kenapa tak tidur lagi?" Suara Suraya dari belakang memecah kebuntuan.

Nash tersentak dari lamunannya. Dia tidak menjawab pertanyaan Suraya. Suraya berdiri bersebelahannya sambil memandang wajah Nash yang masih merenung pemandangan jauh ke luar sekitar kediaman mereka.

"Apa yang papa menungkan tu?"

"Takde apa-apa." Pandangan Nash masih terarah ke luar.

"Papa nampak stress, ada masalah ke?"

Pawana CintaWhere stories live. Discover now