03 - aku bukannya yang dulu

2 1 1
                                    

• author's pov •

Kelas kedua pada hari ini akan bermula pada pukul 2 petang sehingga pukul 5 petang. Kelas pertama tadi bermula pada pukul 10 pagi dan berakhir pada pukul 12 tengahari.

Jisoo, Danielle, Jake dan Jay lepak bersama di satu kiosk. Mereka masing-masing memesan aiskrim vanila dan hanya Jisoo seorang yang memesan aiskrim mint-choco.

"Jisoo, kau banyak diam hari ni." Jake memulakan perbualan di antaranya dengan Jisoo.

"Hmm? Ya?"

"Ya... Kau okay?"

"Ok."

"Kau tak nak cerita kat Jay ke apa jadi kat kelas tadi?" Tanya Jake lagi.

"Pasal apa?"

"Ala... Pasal yang ramai kenal kau siapa..."

"Ahh itu..." Jisoo menggeleng kepalanya. "Apa jadi?" Tanya Jay.

"Waktu kitorang perkenalkan diri tadi, ramai yang kenal Jisoo. Pensyarah kami pun kenal dia juga." Jelas Jake.

"Betul ke?"

"Yer... Pensyarah tu banyak tanya betul." Tambah Jake lagi. Danielle tidak bersuara sedikit pun.

"Dani pun diam, kenapa?"

"Ohh takde pape..." Danielle laju menggeleng kepalanya. "Kau dan Jisoo gaduh lagi ke?" Jisoo diam saja. Danielle laju angguk setelah Jay bertanya seperti itu.

"Gaduh kenapa pula? Jisoo, what's wrong? "

"Dani..." Panggil Jisoo. "Hah?" Danielle membuat suaranya kecil bertujuan untuk menarik perhatian Jisoo.

"Patut ke dorang tau kita tak okay?"

"Perlu! Dorang perlu tau sebab dorang pun sebahagian daripada kita."

"Jadi bagi tau lah dorang apa kau buat sampai aku marah."

"Oh ada sebabnya?" Tanya Jake. "Ya... Aku upah dua orang untuk pura-pura buli aku. Jadi tadi pagi, sekitar pukul 7 pagi macam tu aku bawa dia keluar dari bilik and cakap ngan dia yang ada orang buli aku..."

"Jadi kau tipu dia?"

"Ya... Orang yang aku upah tu takde pun buli aku... Aku nak tengok seberapa pedulinya Jisoo kat aku. Sebab Jisoo dah tak macam dulu... Dia mulai bersendirian dan tak anggap aku ada ngan dia pun..."

"Entah-entah sekarang pun kau hanya berpura-pura kan dengan kitorang?" Tanya Jake tanpa tapis mulutnya.

"Jake... Dani... Mungkin Jisoo ada alasan kenapa dia berkelakuan macam tu."

Jisoo masih diam. Dan tanpa Jisoo sedar, aiskrim nya mulai cair ke jari nya. Jay yang melihat aiskrim yang mulai cair itu mengeluarkan tisu dari poketnya.

Jay lalu mengelap jari Jisoo. Lamunan Jisoo terhenti, dan laju menarik tangannya. "Aiskrim kau dah cair..." Suara Jay lembut menegurnya.

"Jisoo... Kau tak jawab soalan kitorang..." Jake mulai dengan pertanyaan lagi.

"Aku... Aku tak tau..."

"Kenapa? Kau selalu ada dengan kitorang, kitorang nampak kau macam mana setiap hari... Kitorang... Tak- aku saksi yang kau dah berubah." Danielle mulai bersuara dan suaranya agak keras.

EVERYTHING WILL BE FINE (II) | Park JongseongWhere stories live. Discover now