• Bab 02 •

383 28 0
                                    

TIGA hari setelah keluar hospital, Aayiz banyak berehat di bilik. Lebih tepatnya dipaksa berehat. Hari ini Aayiz dapat rasakan yang tubuhnya sudah kembali aktif. Jadi dia memutuskan untuk turun mengganggu makhluk bumi yang memaksanya mendekam di bilik.

"Sedapnya bau! Masak apa?" soal Aayiz seraya merangkul bahu Uzayr yang sedang memasak.

"Tom yam udang." Aayiz mengambil senduk kecil dan mengambil sedikit kuah sebelum ditiup-tiup kecil dan dihirup perlahan.

"Em... sedap!" Uzayr tersenyum.

"Kalau sedap, ambil pinggan letak atas meja. Nasi putih ambil sekali letak atas meja. Nanti aku bawa lauk." Aayiz mengangguk.

"Okay!" Aayiz terus pergi mengambil pinggan dan menyusunnya di meja. Dia kembali lagi mengambil semangkuk nasi yang sudah siap dihidang di dekat kabinet.

"Kau nak air apa?" soal Aayiz.

"Jus apel ada lagi?" Aayiz membuka peti dan menggeleng.

"Tak ada. Ada jus mangga, air oren yang aku bancuh semalam dengan susu coklat je." Uzayr mengangguk faham.

"Oren. Ais tu letak separuh je."

"Okay."

Mereka masing-masing sibuk dengan kerja masing-masing sampailah Uzayr menutup api dan mengambil mangkuk untuk isi tom yam buatannya.

"Uzayr, semalam Aaisy call aku..."

"Kenapa?"

"Dia cakap nak jenguk aku sebab tak sempat waktu aku duduk hospital." Uzayr mengangguk.

"Biarlah dia datang." Aayiz menggeleng.

"Aku tak boleh tengok muka dia, Uz... Tiap kali aku tengok muka dia, aku jadi teringat macam mana aku ditelantarkan." Uzayr menghela nafas panjang.

"Muhammad Aayiz, apa pun masalahnya... Itu bukan salah Aaisy. Jangan jadikan dia musuh. Dia abang kau tau." Aayiz mencebik dan mengambil lauk yang diletakkan atas meja.

"Apa pun aku dah tolak. Kalau dia datang juga cakap aku tak ada."

"Degil." Aayiz jongket bahu. Biarlah.

AAISY terkekeh. Iman memandang pelik lelaki itu. Seram pula tiba-tiba ketawa. Dah lah mereka cuma berdua dekat tasik. Risau Muhammad Aaisy kena sampuk tak ada orang boleh tolong.

"Kau kenapa?"

"Aayiz, he's so cute!" Iman berdecit.

"Jangan kacau sangat adik kau tu, Aaisy. Tak serik ke makan hati?" Aaisy tersengih.

"Aku ingat nak pergi rumah dia nanti. Nak ikut?"

"Degil betullah kau ni, Muhammad Aaisy bin Ilyas Danish!" Aaisy ketawa.

"Cepat sikit ambil gambar tu. Nanti cuci ada yang tak kenalah, apalah," arah Aaisy. Iman menjeling.

"Ada aku hempuk dengan kamera ni nanti."

"Tindakan kriminal tu! Bocor kepala aku nanti, kamera kita ni berat!" Iman jongket bahu dan terus beredar mencari objek untuk difoto.

AAYIZ menggeliat kecil. Dia menoleh beberapa kali sebelum tersenyum dan merangkak menuju ke arah Uzayr yang tak jauh darinya. Dia nyamankan kepala atas riba Uzayr yang sedang menonton tv sambil makan buah anggur.

"Mengantuk lagi?" soal Uzayr tanpa memandang Aayiz.

"Erm..."

"Aku dah cakap, kau kena banyak rehat supaya badan kau boleh aktif semula. Ini tidak, baru rasa sihat sikit dah melompat sana sini macam monyet," bebel Uzayr.

Aayiz menarik mangkuk berisi buah anggur itu dan diletakkan atas perutnya. Dia memilih-milih buah anggur sebelum dimasukkan ke dalam mulut.

"Uz... Aku nak berhenti kerja part time dekat 7Eleven tu."

"Tiba-tiba?" Aayiz mengangguk.

"Tiba-tiba sebab baru-baru ni ada kejadian pelik. Masa shift aku, tiba-tiba sensor berbunyi walhal tak ada orang. Tak nak dah... Aku lebih baik fokus tolong kau dekat kafe. Lagi seronok jadi barista." Uzayr ketawa.

"Habistu masa bila kau nak duduk rumah siapkan manuskrip? Itu salah satu pendapatan utama kau kan?"

"Alah, manuskrip fikir lain kali je. Dekat kafe pun boleh buat. Lagipun masih ada banyak lagi income aku. Duit tu pun pusing-pusing masuk poket aku juga," jawabnya mudah. Uzayr mengeluh pendek.

"Suka hati kau lah, Muhammad Aayiz. Kalau nak tidur naik atas sofa. Sakit pinggang nanti bising pula."

"Erm."













- Continue -

[C] AKU BUKAN PILIHANWhere stories live. Discover now