١٤-ساذجة بعالم متغطرس

31 2 0
                                    

" قال لي أحدهم ذات مرة:
لا تخجلي من طبيعتكِ و لا تشعرين بالإختلاف فهذه أنتِ و هذه ميزتكِ، أنتِ فقط لا تدركين قيمتكِ،
و صدق عزيزتي، أياً كانت طبيعتكِ أو ما أصبحتِ عليه لا تخجلي من ذاتكِ بل اسعي لتكوني أفضل من ذاتكِ و ليس أفضل ممن حولكِ فالحياة ليست صراع لمن سيكون أفضل، نحن مختلفون و ميزتنا باختلافنا".
والدتكِ.

" أهم مبدأ و أهم شيء في الحياة دي الإحترام..لما بيروح من علاقة بعدها بيجي الخصام..اللي بيحبك حقيقي عمره ما يهينك بكلمة و اللي بيشوفك قليل الفراق فيه مش حرام...الله عزيز و لا يرضى أبداً بالإهانة و لو بالكلام..اللي شايفك غالي حبه و اللي مش شايفك سلام..إنت مش معيوب و كامل و ابن ناس مصروف عليك..عيب عليك ترضى بمحبة تقل منك في المقام و تاني حاجة الحب بس مش كفاية بدون تفاهم..ناس كتير حبوا بقلوبهم بس جه الحب و أذاهم..المودة شيء ضروري لأي حاجة عشان تكمِّل و الحنيّن حبه رايق و اللي جنبه يموت فداهم..لما تختار حد دايماً بص على طبعه في خصامه..هتلاقيه بيشتم و يجري و لا هتلاقي إحترامه..اللي قلبه نضيف بيزعل بس عمره ما ينسى عِشرة بتلاقيه في خلافه طيب و تلاقيه حلو في غرامه...كلنا بيجيلنا فترة نحس بالخوف من الحياة...كلنا بنحتاج نكون مع حد بنطمن معاه..كلنا بنتعب و نزعل و اللي جنبك هو ناسك لو مكانش معاك بقلبه يبقى موجود ليه بلاه..و إنت بتنقي إبقى ركز و امسك العقل و تخيل إن ده اللي هتبقى جنبه و هو أعظم إنجازاتك..هو أهلك..هو ناسك..هو ده اللي شريك حياتك..ده اللي لما العمر يجري و الجمال و المال يروح هتلاقيه جايب الدوا و جايلك يقولك خد ده فاتك..إوعى تغريك المظاهر أو تركز في اللي بره..الحياة ملهاش إعادة عشان تنوع هي مرة..و اللي ماشي معاك طريقك يا يواسيك يا يهد فيك..و يعني مش محتاج أقولك إن طعم الهدة مُرة..أحلى حاجة و فرحة حلوة لما تكبر و إنت راضي..و إنت حاسس إن عمرك فيه حاجات و مراحش فاضي...و إنت قاعد مع شريكك ساعة العصرية تحكوا قد إيه كان بينكوا حلو..قد إيه كان بينكوا ماضي..و إنت بتقدمله أكله بكل رحمة و كل طيبة مش عشان مفروض عليك..و إنت فرحان باللي عندك و اللي موجود بين إيديك..حاجة حلوة إنك تنقي و في النهاية تقوله شكراً..و حاجة وحشة إنك تنقي و الحياة تضحك عليك فاستخير الله و قوله يا رب لما تريد تجيبه يبقى إنسان إبن ناس و أنا هبقى جنبه و مش هسيبه و إن كان معاك فعلاً يا بختك...خلي بالك منه دايماً أصل مش سهل إنهارده تشوف حبيب راضي بحبيبه..بستخير الله و بقوله يا رب لما تريد تجيبه يبقى إنسان إبن ناس و أنا هبقى جنبه و مش هسيبه..عايزة طيب قلبه صافي يخاف من الله فيا دايماً..أصل مش سهل إنهارده أشوف حبيب راضي بحبيبه".
(فارس قطرية).

- فكرتي هتعملي إيه؟.

طالعت نورة إبراهيم لوهلة ثم حركت كتفيها بعدم معرفة و أجابته بضياع:
- مش عارفه...أنا عارفة إنكم ممكن تكونوا شايفيني عبيطة أو هبلة بس...مش عارفه هتفهموني و لا لأ...أنا تايهه بجد تايهه و مش عارفه أعمل إيه، الدنيا دي كلها غريبة عني معرفهاش و مبحبهاش...أنا وضعي مختلف شوية...أنا....

غُربةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن