『 التاسـع والعشـرون : طيـورٌ مُهـاجـرة 』

24 3 0
                                    

قال العلّامة مقبل الوادعي - رحمه الله - :

" الذنوب هي التي أذلت المسلمين، والتعامل بالربا وإباحة الزنا في كثيرٍ من البلاد الإسلامية، واستيراد القوانين الوضعية من قبل أعداء الإسلام والخضوع لها، وكم يعد العاد... وتبرج وسفور، واختلاط في المدارس والجامعات، والدواء يكون بالرجوع إلى كتاب الله وسنة رسول الله ﷺ، ثم بالرجوع إلى العلماء، يقول الله تعالى: { وَإِذا جاءَهُم أَمرٌ مِنَ الأَمنِ أَوِ الخَوفِ أَذاعوا بِهِ وَلَو رَدّوهُ إِلَى الرَّسولِ وَإِلى أُولِي الأَمرِ مِنهُم لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَستَنبِطونَهُ مِنهُم } "

-📚 | تحفة المجيب (1 / 181).

صلّــوا علىٰ الحبيب قلوبكـم تطيـب😁💚

_______________________________

_"مُبارك عليا الفوز بيكِ.. أنا كدا فزت بنور الدنيا دي كلها ليا لوحدي."

(قبــل ذلك بثـلاثـة أسـابيـع)

_"إنتَ بتهزر؟!!! "

_"إنتَ عايزني بهزر؟؟؟ "

صرخ به مروان بانفعالٍ والفرحة تضيء وجهه كما لم تفعل من قبل :

_"لأ!! لأ إنتَ مبتهزرش بالله عليك.. حرام عليك تقول كدا بعدين ترجع تقول بتهزر دا إنتَ لو عايز تقتلني مش هتعمل كدا.. "

كتم أنفاسه فجأة ثم قفز على مالك بتهورٍ يحتضنه بقوةٍ غير مُدركٍ لما يفعله من شدة إنتشائه.

_"حيلك حيلك!!! إيه إه العبط دا؟! إهدى يا حبيبي مش كدا."

هكذا قالها مالك بينما يبعد مروان عنه بصعوبة، قبل أن يكمل ما بدأه من حديثٍ قائلًا :

_"أنا هروح مصر مع مصطفى وخالد يوم الحد الجاي يعني كمان 3 أيام وأظن إنتَ عرفت دا من حد فيهم، هنروح نشوف الدنيا هناك إيه وإيه اللي فاضل ولما نرجع نتكلم أكتر.. بس غالبًا كتب الكتاب هيبقى في مصر بعد ما نسافر ونستقر ونعرف نرتب أمورنا نبقى نكتب الكتاب لو عايز."

لاحقه مروان باستنكارٍ وحماس غير مراعٍ لمشاعر صديقه قائلًا :

_"لو عايز؟!! أنا لو عليا نخليها الليلة دي."

بدى الإنزعاج جليًا على وجه مالك قبل أن يتحدث مُغيرًا مجال الحديث قائلًا :

_"طب خلاص أنا هروح أسأل خالد على حاجة بخصوص العقود.. "

تقلصت المسافة بين حاجبي مروان ليتسائل بقوله :

_"عقود إيه؟؟؟ "

أجابه مالك مُقررًا :

_"أصل إحنا قررنا بدل ما كل واحد يكون لوحده في حتة أنا في القاهرة ومصطفى في اسكندرية مش هنعرف نتجمع زي ما اتعودنا وإحنا وأجوازنا والعيال،كلنا بقينا متعودين على بعض وصعب نرجع كل واحد في حتة لوحده .. وبعدين مازن وخالد اتجوزوا هنا في فرنسا وبيوتهم هنا أصلًا، عشان كدا قررنا نشتري عمارة في اسكندرية قريب من بيت أبو مصطفى ونعيش كلنا سوا."

كيف تصنع مريضًاحيث تعيش القصص. اكتشف الآن