(٢) روحي تعاني٣

545 50 45
                                    

-تاني بتتكلمي في الحب! الحب ده عـ ـذاب يا خالتو... المفروض إنتِ أكتر واحده عارفه!

قالت بألم:
-وأصعب عـ ـذاب بيصيب القلب...

سمعت أمي بتنادي عليا من المطبخ، فبصيت ورايا واتصدمت لما لقيت حازم واقف ومبتسم خوفت يكون سمع حوارنا فيفهم غلط أو صح! أو يفهم اللي أنا مش عايزه أقوله لحد! خصوصًا هو! لأني عندي قناعه إن مشاعري دي نقطة ضعفي اللي مينفعش حد يتطلع عليها بغض النظر إن خالتي دلال عارفه لكنها مش هتقول لحد!....
بس يا ترى فعلًا هتحفظ السر ومش هتقول لحد؟

🌸🌸🌸🌸
الحلقه(٢)
#روحي_تعاني٣
بقلم آيه شاكر
🌸🌸🌸🌸🌸

وقفت متنحه ببص لحازم بصدمه وأمي بتناديني، فقالي بابتسامة وهو بيشاور وراه:
-اجري عمتو بتنادي عليكِ...

هزيت راسي باقتناع ودخلت من البلكونه، وأنا باصه ورايا لخالتي بحذرها بنظراتي إنها تقوله حاجه فقفلت عينيها وفتحتها إنها فاهمه لكني مطمنتش!

وقفت ورا الباب أتجسس عليهم كنت خايفه أوي من خالتي! كنت بقول جوايا دي خاله دي ولا ابتلاء! فسمعته بيقول لخالتو:
-مش قولتلك متفتحيش عين العيال الصغيره على الحب والحاجات دي!

قالت بمكر:
-عيال! وهي نجمه عيله! دي بقت عروسه...

كانت بتلمحله إني عروسه وكده! عشان يتلحلح ويتقدملي...
ابتسم وبص قدامه وهو بيقول:
-فعلًا نجمه كبرت وبقت عروسه.
-طب ايه مش ناوي تتجوز بقا؟
-خطوه محتاجه دراسه...
-يعني مفيش حد في قلبك... يعني مش بتحب حد؟
-من ناحية بحب فأنا بحب...
-وحد بقا من العيله ولا من بره؟

قال حازم بعد تنهيدة:
-من العيله.

ابتسمت وحسيته يقصدني بكلامه، ولما أمي نادت عليا تاني، جريت أرد عليها وأنا في غاية السعاده في اللحظه دي لو كان ليا جناحين كنت هطير...

وقفت قدام المطبخ فقالت مرات خالي:
-بيقولوا نتيجتكم هتظهر الاسبوع الجاي يا نوجه.

بتدلعني بنوجه! يعني مش كفايه اسم نجمه! انا اسمي ده أول ابتلاء في حياتي يليه خالتي دلال....

حطيت ايدي على بطني وقلت بخوف:
-لزومه إيه الكلام اللي بيوجع البطن ده!

ردت شروق اللي بتعمل السلطه في ركن قريب وقالت:
-احنا عملنا اللي علينا...

قالت مرات خالي:
-خلي بالك أنا مش هقبل بأقل من ٩٨ يا شروق.

غمزتلي شروق وقالت:
-هنجيب ٩٩ أنا وانتِ يا بت... بكره تقولي شوشو قالت...

-يارب يا شوشو...
قولتها وأنا ببص لفوق....
عمري ما طلبت من ربنا كلية معينه أد ما دعيت إن محدش يشمت في أهلي بسببي، مش عايزه أجيب أعلى من شروق لكن برده مش عايزه أجيب أقل منها لأن مرات خالي أم شروق كانت دايمًا تتريق عليا ولو بهزار لكن كلامها كان بيجـ ـرحني...

بقلم آيه شاكر حيث تعيش القصص. اكتشف الآن