-إنت تاني!!! هو إحنا مش اتفقنا منتكلمش مره تانيه ولا نتقابل صدفه!
-هيحصل بعد ما أسألك سؤال مهم محيرني يمكن ألاقي إجابته عندك...
-اتفضل...
-أنا حاسس إن شروق مظلومه... تفتكري هي مظلومه فعلًا؟!
-أنا بقا مش حاسه بكده شروق ظلمت نجمه كتير ولعلك قريت الروايه وفهمت حجم الأذيه والظلم اللي شروق سببته ليها...
-هي شروق فعلًا عملت كده ولا دا كان من وحي خيالك؟!
سألها حاتم فكتبت ايمان بسرعه:
-شروق عملت كده وأكتر فيه حاجات كنت لسه هكتبها زي انها كانت بتتكلم عنها بالسوء مع البنات في الجامعه وكل ما حد يقرب من نجمه من البنات كانت بتروح تصاحبها وتحكيلها عنها وعن صورها! وطبعًا الكلام بيجي عند صاحبه ويتقطع فنجمه مكنتش بتعرف... أختك بجد وحشه يا دكتور...ابتسم حاتم بسخرية وهو بيكتب:
-ولما شروق وحشه اوي كده كنت مصحباها ليه يا صاحبة الصون والعفاف؟!قرأ حاتم اللي كتبته ايمان بعينه وبعدين ردده بصوت:
-كنت فاكره نفسي هقدر أغيرها للأحسن... لكن للأسف كل محاولاتي فشلت فاختارت إني أبعد... أنا جالي تروما بسبب أختك يعني معدتش هصاحب حد تاني طول حياتي...
استنى حاتم شويه لما ظهرله إنها بتكتب، وقرأ اللي كتبته:
-أنا غلطت مرتين في حياتي الأولى لما صاحبت شروق والتانيه لما كتبت الروايه أو روايات بشكل عام لأن الكار دا مش كاري...-بغض النظر عن كل حاجه بس إنتِ كاتبه شطره ولو استمريتِ هيكون ليكِ مستقبل وممكن أجي أخد توقيعك على كتاب ليكِ بعد كده!
-معتقدش لأني هوقف كتابه للأبد... وبعد اذنك متكلمنيش تاني أنا معدش عندي كلام أقوله... مع السلامه...
قفل حاتم موبايله من غير ما يرد عليها كان متضايق من أخته واللي عملته، وفتح موبايله مره تانيه يقرأ محادثة إيمان مره والتانيه والثالثه ولقى نفسه معجب بطريقة كلامها وبصدها ليه في كل مره بيحاول يكلمها واتمنى لو كانت أخته زيها...
بدأ يفتكر كل اللي حصل لنجمه ويسأل نفسه إزاي يكون فيه شخص بالشر والأذى ده! ومعقول الشخص ده أخته اللي بيحبها أكتر من نفسه!!
اتصل حاتم على حازم لكنه مردش عليه كان عايز يقوله إن شروق لازم تروح لطبيب نفسي بأقصى سرعه...
وبعد مرور يوم كامل في خلاله شروق كانت بتحلف لوالدتها إنها مظلومه لكن محدش صدقها وثبتت التهمه عليها فقررت تكلم نجمه اتصلت بيها وقالتلها إنها مظلومه ومعملتش حاجه، ونجمه كانت بتسمعها وساكته، وبعدين ردت:
-الله يسامحك يا شروق على اللي عملتيه فيا بقصد أو من غير قصد... أنا مش قادره أسامحك حاليًا بس هدعي ربنا يطهر قلبي يمكن أقدر أسامحك...قالت شروق بدموع:
-يا نجمه صدقيني أنا معملتش حاجه!-يا شروق كفايه بالله عليكِ إنتِ حتى مش بتكلميني ومعترفه بغلطك... بعد إذنك يا شروق أنا هقفل...
وقفلت نجمه الخط، فقعدت شروق تعيط وتقول:
-أنا معملتش حاجه صدقوني...
أنت تقرأ
بقلم آيه شاكر
Mystery / Thrillerقصص وحكايات وروايات الأولى بعنوان: الجن يعشق الثانية بعنوان: روحي تعاني (دراما رومانسي) الثالثة بعنوان: فأعرضت نفسي (دراما- كوميدي- رومانسي) الرابعه بعنوان:روحي تعاني٢ الخامسة بعنوان: روحي تعاني٣ السادسة: روحي تعاني ٤ (لتطيب نفسي)