BAB 1

35 6 0
                                    

"Ummi, Abi... kenapa tinggalkan Ara? Ummi dengan Abi tak sayangkan Ara ke?"

Ammara Sofea merintih dalam kesedihan yang tidak tertanggung saat dia mendengar berita yang menghancurkan hati — kedua orang tuanya telah meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya yang tragis.

Perasaan hancur dan keliru menyelubungi dirinya apabila dia dipanggil oleh guru kelasnya, Cikgu Sarah, ke bilik guru.

Langkahnya tersekat dan hatinya berdegup kencang ketika dia meninggalkan kelas dengan rasa tidak pasti.

Di bilik guru, Cikgu Sarah menanti dengan wajah yang penuh kesedihan dan empati.

Dia memandang mata hijau emerald Ammara Sofea dengan penuh rasa simpati, berusaha untuk menenangkan gadis yang kelihatan begitu rapuh.

Cikgu Sarah memegang tangan Ammara Sofea dengan lembut dan meletakkannya di atas ribanya, cuba memberikan sedikit kekuatan dan sokongan. 

"Sofea, cikgu ada berita yang sangat menyedihkan. Ini adalah ujian berat dari Allah, dan cikgu harap kamu dapat menghadapinya dengan ketabahan. Ingat, Allah tidak akan memberikan ujian yang melebihi kemampuan hamba-Nya."

Ammara Sofea mengerutkan dahi, wajahnya menunjukkan kekeliruan yang mendalam.

Dalam hati, dia merungut, "Kenapa Cikgu Sarah pegang tangan aku macam ini? Adakah ini ada kaitan dengan pertandingan sains yang aku tolak dulu?"

"Cikgu nak beritahu sesuatu, tapi lebih baik kalau kamu mendengarnya dari ibu saudara kamu sendiri. Aunty Mariam ada di luar menunggu kamu," kata Cikgu Sarah, cuba untuk menahan air mata. 

Dia berasa tidak sanggup lagi untuk menyampaikan berita yang begitu berat secara langsung.

Pada masa yang sama, suara lembut seorang wanita dalam lingkungan usia 50-an memanggil dari pintu bilik guru. 

"Ammara Sofea!"

Ammara Sofea berpaling dengan cepat.

Di ambang pintu berdiri Puan Mariam, ibu saudaranya, dengan wajah yang tenang namun penuh kesedihan yang tersembunyi. 

Perubahan dalam ekspresi wajahnya memberi petunjuk bahawa ada sesuatu yang tidak kena.

"Aunty Mariam! Aunty datang nak jemput Fea balik? Cikgu Sarah kata aunty datang atas urusan keluarga. Betul ke?" tanya Ammara Sofea, suaranya bergetar penuh kekeliruan dan kebimbangan.

Wanita itu mengangguk dengan lembut, berusaha untuk menunjukkan ketenangan di wajahnya. 

"Ya, Fea. Aunty datang untuk ambil Fea. Jom, uncle dah tunggu dalam kereta. Kita perlu gerak sekarang."

Ammara Sofea meminta maaf kepada Cikgu Sarah kerana tidak dapat hadir ke kelas Cikgu Aslam.

Dia melangkah keluar dari bilik guru dengan penuh keraguan, hatinya dipenuhi dengan rasa tidak pasti dan kekeliruan. 

Sesekali dia melihat kembali ke arah bilik guru, merasakan seolah-olah dia meninggalkan sesuatu yang penting.

"Kenapa aku rasa tak sedap hati ni... Urusan keluarga? Kenapa bukan Ummi dan Abi yang datang?" bisik Ammara Sofea dalam hati, merasakan bahawa ada sesuatu yang sangat tidak kena dengan situasi ini.

Dia melangkah masuk ke dalam kereta Honda Civic milik uncle Azhar, suami kepada Puan Mariam.

Hatinya semakin berat dengan perasaan tidak pasti.

Dalam perjalanan, dia cuba menenangkan dirinya dan tidak mahu menambah beban ibu saudaranya.

Sementara itu, Puan Mariam menjawab panggilan telefon dengan nada penuh kebimbangan.

Ammara Sofea mendengar setiap butir bicara dengan teliti, berharap dapat memahami lebih lanjut tentang keadaan tersebut. 

"Ye, mummy dan daddy akan sampai dalam setengah jam lagi. Am dengan Qasy tunggu di hospital. Jika ada perkembangan baru, terus call mummy," kata Puan Mariam dengan nada yang penuh kegusaran.

Ammara Sofea, yang keletihan setelah berjaga malam untuk menyiapkan kerja sekolah, melentokkan kepalanya ke kerusi dan cuba melelapkan mata. 

Puan Mariam memandangnya dengan senyuman tipis yang menutupi kesedihan yang mendalam di hatinya.

Wajah Puan Mariam menunjukkan betapa beratnya beban yang dipikulnya ketika berusaha untuk menjaga ketenangan dirinya di hadapan Ammara Sofea.

Setelah perjalanan yang memakan masa lebih kurang satu jam, mereka akhirnya tiba di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). 

Puan Mariam mengerakkan tangan kiri Ammara Sofea dengan lembut. 

"Fea, bangun. Kita dah sampai."

Ammara Sofea membuka matanya dengan perlahan, melihat suasana hospital di luar tingkap. 

"Kita dekat mana ni, aunty? Ummi dan Abi dah sampai ke?" tanyanya dengan nada serak dan penuh rasa tidak pasti.

Suara kecilnya menunjukkan rasa cemas yang mendalam.

Puan Mariam terdiam sejenak, menoleh kepada suaminya dengan wajah yang penuh kebimbangan.

Dia berasa sukar untuk melafazkan kata-kata yang menyakitkan hati. 

"Ya, Fea. Kita dah sampai. Ummi dan Abi ada dalam, tengah tunggu Fea," jawabnya dengan suara bergetar.

Ammara Sofea masih tidak memahami sepenuhnya situasi tersebut. 

Dia bertanya lagi dengan penuh keraguan, "Aunty, kita datang ke hospital ni untuk melawat siapa? Ummi dan Abi ada kat mana? Siapa yang sakit tu, Fea kenal ke?"

Puan Mariam merasakan beban yang semakin berat di hatinya.

Dengan penuh kesedihan, dia menarik tangan Ammara Sofea dan menggenggamnya erat. 

Mereka melangkah menuju ke bilik Unit Rawatan Rapi (ICU), dan Puan Mariam cuba menenangkan Ammara Sofea dengan kata-kata yang penuh emosi. 

"Fea sayang, aunty harap Fea kuat menghadapi dugaan ini. Aunty, uncle, abang Qasy, dan abang Amsyar akan sentiasa ada untuk Fea. Ummi dan Abi ada dalam, tengah tunggu Fea."

Air mata Puan Mariam hampir tumpah ketika dia memberitahu Ammara Sofea tentang keadaan sebenar. 

Ammara Sofea terkejut, suara sedikit meninggi. "Haa?! Aunty bergurau ke? Takkan Ummi dan Abi ada dalam ICU?"

Ketegangan di bilik ICU menjadi semakin jelas. Ammara Sofea merasakan dunia sekelilingnya runtuh seolah-olah dia tidak dapat bernafas.

Puan Mariam dan keluarga yang lain bersedia memberikan sokongan yang amat diperlukan oleh Ammara Sofea dalam saat-saat penuh kesedihan ini. 

Ammara Sofea, dengan wajah yang berkerut dan hati yang berat, memasuki bilik ICU, bersedia menghadapi kenyataan pahit yang menyayat hati.. 

faaa_

Written on 18/8/2024

Please support, follow, vote and comment. Thank you guys !! 

Was It Unrequited Love?Where stories live. Discover now