"Eariq... Eariq... Mika... Mika. TENGKU EARIQ MIKAEL! Hello, earth to prince Eariq? Are you there, alive lagi ke tak?" suara Tengku Emir Mikael menggelegar di dalam bilik, memecah kesunyian dan mengusik lamunan mendalam adiknya, Tengku Eariq Mikael.
Tengku Emir Mikael yang sudah berdiri di depan bilik, dengan wajah yang menunjukkan kebosanan dan sedikit kekeliruan, cuba menarik perhatian adiknya yang kelihatan jauh dalam fikirannya.
Tengku Eariq Mikael, yang kini tersedar dari lamunannya, mengerjap beberapa kali sebelum memandang ke arah abang sulungnya.
Dia seakan-akan baru terjaga dari tidur yang panjang.
"Abang Emir??!! Abang nak apa ni masuk bilik Eariq?"
Dengan tubuhnya masih dalam posisi baring melunjur di atas katil, dia mengangkat punggungnya sedikit, menekankan kepalanya dengan kedua belah tangan di bahagian belakang kepala.
"Saja," jawab Emir dengan nada yang pendek, tidak menunjukkan tanda-tanda mahu berbincang lebih lanjut.
Dia terus melabuhkan punggungnya di tepi katil Tengku Eariq Mikael, dengan mata yang penuh dengan rasa ingin tahu dan sedikit rasa kepuasan kerana berjaya menarik perhatian adiknya.
"Macam mana first day sekolah hari ni?"
Tengku Emir Mikael bertanya, dengan nada yang sengaja dibiarkan lebih lembut dan penuh perhatian, seolah-olah dia benar-benar ingin tahu bagaimana hari pertama sekolah adiknya berjalan.
Namun, jelingan tajam dari Tengku Eariq Mikael menunjukkan bahawa soalan tersebut agak mengganggu.
"Dah kenapa tiba-tiba nak tanya pasal first day sekolah aku pula ni? Mama dengan papa pun tak tanya masa dinner tadi," balas Tengku Eariq Mikael dengan nada ketidakpuasan.
Seolah-olah dia merasa bahawa pertanyaan abangnya itu adalah sesuatu yang tidak perlu diberi perhatian.
Tengku Emir Mikael, yang kelihatan sedikit terhibur dengan reaksi adik bongsunya, mulai bermain dengan jari telunjuknya di atas paha Tengku Eariq Mikael.
Gerakan jari itu menambah rasa geli pada Tengku Eariq Mikael, yang semakin meluat dengan tindakan abang sulungnya.
"Ni tak lain dan tak bukan mesti pasal orang tu la tu."
"Dia tak masuk kelas hari ni. Ada hal. Jadinya kelas dia cancel. Mungkin lusa dia masuk. Puas? Sekarang dipersilakan keluar, aku mengantuk ni nak tidur," kata Tangku Eariq Mikael dengan nada tegas, sambil menarik lengan abang sulungnya dan memaksa dia keluar dari biliknya.
Tindakan itu adalah gabungan antara rasa jengkel dan keinginan untuk berehat.
Tengku Emir Mikael mengerutkan dahinya sedikit, cuba menyambung kata-katanya yang terputus.
"Ehhh jap, aku ada benda lagi nak tanya....."
Namun, sebelum dia sempat menyelesaikan soalan, Tengku Eariq Mikael dengan cepat menutup pintu biliknya dengan kuat, tidak memberi ruang untuk sebarang perbualan lanjut.
"Nak tidur sibuk je kacau. Kalau dah suka tu cakap sendiri la kenapa kena libatkan aku pula. Tak gentleman langsung," Tengku Eariq Mikael mengomel sendirian selepas pintu ditutup.
Dia tidak menyedari bahawa dia sebenarnya mengkritik dirinya sendiri dalam prosesnya, kerana soalan mengenai orang yang dimaksudkan adalah mengenai seseorang yang juga membuatkan dia rasa tidak selesa.
"Cis, nak minta tolong sikit pun tak boleh. Kedekut!" Tengku Emir Mikael mengomel sambil berpaling ke bilik tidur adik perempuannya, Tengku Aisy Danisha, yang pintunya sedikit terbuka.
YOU ARE READING
Was It Unrequited Love?
RomanceTengku Eariq Mikael x Ammara Sofea. Tengku Eariq Mikael. Seorang lelaki yang mempunyai pendirian diri, agak dingin dengan orang yang tidak rapat dengannya, tidak berperasaan, mempunyai tiga orang sahabat baik sejak sekolah rendah. Ammara Sofea. Se...