'Damn! Damn! Aku dah lambat!'
Aku berlari ke kelas dengan sekeping roti yang disapu coklat dan dilipat dua di mulutku. Sampai sahaja di hadapan pintu kelas, aku berhenti untuk mengambil nafas. Pagi ini kelas subjek Altaf. Harap dia tak marah.
"Hoi, budak." panggil seseorang lalu aku terasa kepala aku dipukul. Aku kenal sangat suara itu. Aku terus memusingkan badanku ke belakang menghadap dia.
"Kau dah kenapa berlari sambil roti kat mulut? Tak reti duduk ke makan tu?" dia menegur.
"Kau pun lambat juga?"
"Aku lecturer, kau student. Kau tu apahal lambat masuk kelas aku?"
"Sorry, terlajak tidur. Bye!" aku terus masuk ke dalam kelas.
"Bye? Mereng ke budak ni? Aku jumpa dia juga dalam ni." Altaf menggelengkan kepala lalu masuk kedalam kelas juga.
Altaf masuk ke dalam kelas juga. Beg bimbitnya diletakkan di atas meja lalu kedua-dua tangannya direhatkan di sisi meja.
"Dah siap latihan yang saya minta kamu semua buat sementara saya lewat masuk kelas?" tanya Altaf tegas kepada seluruh kelas.
'Latihan?!' aku memandang Qasrina yang duduk di sebelah aku. Qasrina menunjukkan mesej WhatsApp daripada grup kelas.
Sir Altaf
Assalamualaikum, all. Saya lewat sikit masuk kelas hari ini. Sementara itu, buat soalan 1(c) tentang ethics. Upload it in the homework file dalam Google Classroom. Saya masuk saja kelas, kita terus discuss. DO IT!
Aku menelan air liur. Memang tidak lah aku buka WhatsApp bila tengah sibuk bersiap.
Altaf memaparkan senarai nama dari Google Classroom yang telah menghantar kerja dia berikan.
"Looks like one of you didn't submit my work," mata Altaf meliar ke seluruh muka-muka di hadapannya dan berhenti pada aku. Dia menjungkitkan sebelah kening dan tersenyum senget.
"Sha! Where's your work? Of course, you didn't do it because you were late to my class!" Altaf mengherdik di hadapan kelas.
"Come in front. You're gonna discuss with them the answer like a lecturer." aku pun menurut arahannya. Aku menggunakan laptop Altaf yang telah tersedia memancarkan kerja yang diberi.
"Hi, class. I'm Sha going to discuss these questions with all of you."
"Tak perlu introduce diri sendiri, Sha. This is not a presentation or whatsoever. This is your punishment," kata Altaf membuatkan seisi kelas mentertawakan aku. Aku berdecit.
"First question!" aku menguatkan suara aku dengan harapan mereka berhenti gelakkan aku dan fokus pada perbincangan ini. Tetapi masih kedengaran tawa sesetengah daripada mereka. 'Lantak kau orang lah. Nak dengar, dengar. Tak nak dengar, sudah.'
"What is an intimidation threat? This threat gives an actual or perceived pressure from the client, or attempts to exercise undue influence over the assurance provider, creating an intimidation threat. For example, a lecturer gives a student pressure to discuss homework in front of the class. He didn't consider whether the student had prepared or not. Next question..." aku terangkan jawapan dengan contoh yang sengaja aku kaitkan isu ini dengan situasi sekarang dengannya.
"Wait. I can't accept that example. It is out of our learning scope. Moreover, who said I'm not considerate? It is your fault for coming late. Give a proper example." dia memotong perbincanganku.
Urgh!
"I apologize for mixing personal matters with studies. I apologize for not being professional. Let me correct the example of an intimidation threat. For example, an employee is pressured to manipulate a financial statement asked by the finance director and fee dependency; auditors are paid low audit fees but their workload increases."
YOU ARE READING
Althea [COMPLETED]
RomanceKindly follow, comment and vote, guyss ⭐🌷 Berkenalan dengan kawan kepada jiran lamanya bukanlah pertemuan yang baik. Tengah-tengah menyiram pokok, tersiram orang pula. Hanya nama yang diperkenalkan kerana masing-masing yakin bahawa mereka tidak aka...