Recomended song : Separuh jiwaku mati by Arul Rasheed
"Adik, along dah kahwin. Along kahwin dengan crush along. Macam ni rupanya bila ada isteri. Jom, jumpa dengan dia. Mesti adik pun tak sabar jumpa dengan dia." Wajah Affan ceria sebelum tubuh Afnan disauk masuk ke dalam pelukannya. Suami Afnan di sebelah hanya beriak biasa, membiarkan adik-beradik itu melepaskan rindu.
"Tahniah, along. Along dah bahagia. Adik tumpang gembira. Tapi, kenapa along tak nak lepaskan adik?" Longgar saja pelukan, bibir tersenyum sambil mengusap pipi Affan dengan lembut.
"Along nak bawak adik pergi jumpa dengan isteri alonglah. Nama dia Afaf Adra. Dia cantik sangat. Kalau along tahu, dah lama abang mengorat crush along." Lengan Afnan ditarik untuk pergi bersamanya.
Afnan masih tidak berganjak dari tempatnya.
"Afaf? Cantik nama isteri along. Tengok wajah along tersenyum lebar macam ni, beruntungnya Afaf. Tapi, hanya along aje yang nampak adik. Afaf takkan nampak adik." Sayu nada Afnan sambil menatap wajah Affan yang terkelu dan terdiam itu.
"Dunia along dan adik dah berbeza. Sampai bila along nak tanggung rasa bersalah tu dalam diri along? Adik dah bahagia dekat sini dengan suami adik. Kalau Anggun tengok walid dia macam ni, mesti dia sedih."
Affan terduduk di situ. Wajah diraup dengan kasar. "Along rindukan adik. Adik tak rindukan along ke? Atau adik marahkan along ke yang cakap macam itu? Kalau adik tak wujud, kenapa kita boleh bersembang macam ni? Adik tak sayangkan along dah ke? Nak tinggalkan along macam Afaf pernah buat dulu?"
Bahu Affan digoncang dengan kuat. "Sedarlah along. Adik dah lama tinggalkan along. Dah 6 tahun berlalu. Kenapa masih tak boleh lepaskan adik. Terima Takdir yang adik dah tak ada. Redha dengan pemergian adik. Tugas along jaga adik dah selesai. Bahagialah dengan keluarga kecil along. Terima kasih jagakan Anggun bagi pihak adik."
"Allah beri ujian tanda sayang. Redha, along. Adik tahu nak menerima kehilangan itu berat. Tapi, sampai bila along nak terperuk dengan masa lalu? Along penat sebab along simpan semua itu sendiri. Adik yakin Afaf pun tak suka tengok along macam ini. Bukan salah along semua ni terjadi. Tolong sampaikan maaf adik pada Afaf, ya?"
"Merepek apa adik ni? Adik ada dekat sini dengan along. Adik yang kena sedar diri. Bangunlah adik. Along janji akan jaga adik. Along sayangkan adik. Tolonglah jangan tinggalkan along. Anggun pun mesti rindu dengan adik."
Mata Affan kembali tercelik. Peluh dingin membasahi belakang tengkuk dengan jantung yang semakin berdebar kuat. Dahi yang berpeluh diseka dengan belakang tangan. Kemudian, mata terarah pada Afaf yang sedang lena di sebelahnya. Tidak sedar dia menarik nafas lega. Lega Afaf tidak sedar akan itu. Tangan Afaf yang melingkar pada pinggang dialih perlahan sebelum tubuh diangkat untuk bangun.
YOU ARE READING
AFFAN_ADRA | C
Romance"Dia adalah amanah yang akan aku jaga sehingga akhir hayat." 'Fi hifzillah fi amanillah' - saya tinggalkan awak dalam jagaan DIA, Semoga DIA temukan kita tepat dengan caraNya [Fa]