Epilog

1.5K 125 43
                                    

'Mary someone who fights for you, cares for you, make time for you, respect you, appreciates you, love you and is scared to lose you. But most importantly, someone who fears ALLAH SWT, because that's the only way they will treat you right. '

recomended song : Sumpah & Cinta Matiku by Nidji

"Kita nak ke mana sebenarnya abang?" Affan mengajak mereka  keluar untuk ke suatu tempat. Apabila ditanya Affan kata rahsia. Tapi, Affan janji yang Afaf mesti akan suka punya.

Afaf kembali mogok. Sepanjang jalan dia bertanya ke mana hala tuju mereka, Affan tidak menjawab. Malah, kawasan yang Affan lalui juga dia tidak dapat memastikan mereka akan ke mana. Affan hanya suruh dia packing baju saja. Dengan laluan yang dilalui seperti jalan kampung saja. Ke manalah Affan bawa mereka. Sejenis Affan dia suka melalui jalan shortcut.

Beberapa minit kemudian jelas satu ukiran besar yang menarik perhatian Afaf. Tingkap kereta dibuka sebaik saja mata Afaf terpandang sesuatu setelah Affan membelok ke satu simpang. Melihat Afaf yang mengagau mencari sesuatu, Affan perlahankan kelajuan. Bibir tersenyum lebar apabila Afaf mula merakam.

'MasyaAllah cantik sangat masjid ni'

Masjid Sri Sendayan.

Dari jauh dia sudah nampak sebuah masjid yang tersergam indah. Bibir yang sedikit terbuka ditutup dengan tangan apabila kereta Affan memasuki pintu gerbang masjid itu.

"Kita dah sampai." Ceria nada Affan. Bibirnya tidak lekang dengan senyuman manis saat memandang wajah teruja Afaf di sebelah. Aariz di dalam pangkuan Afaf sudah pun terlena. Perjalanan yang memakan masa berjam-jam terasa berbaloi. Penat memandu terasa hilang terus menyaksikan pemandangan indah di hadapan mata.

Enjin kereta dimatikan. Cantik dan persekitaran luas dengan dihiasi lampu-lampu. Afaf sangat kagum. Macam masjid dekat luar negara. Tidak disangka angan-angan dia untuk ke sini tercapai.

Terpisat-pisat mata Aariz sambil memandang ke hadapan. "Cantiknya umi." Aariz bertepuk tangan tanda teruja. Anggun keluar menghampiri Afaf. "Jom, Riz ikut kak Aya." Mereka hanya membiarkan Anggun dengan Aariz keluar terlebih dahulu.

"Hati-hati sayang." Sempat Afaf berpesan.

"Okay, umi." Aariz menjerit riang.

"Terima kasih abang." Jemari mereka saling bertaut erat. Mereka berdua mengorak langkah sambil mata tidak lepas dari melihat Anggun dan Aariz yang sedang berkejaran di perkarangan masjid itu. Sesekali kedengaran suara Anggun yang memarahi Aariz yang terjatuh di atas lantai. Tetapi Aariz hanya ketawa sebelum tubuh diangkat berlari anak sambil dikejar Anggun.

"Sayang suka?" Mata masih tidak berganjak seinci pun dari menatap wajah teruja sang isteri.

"Subhanallah, cantik sangat abang. Mestilah Adra suka. Lagi-lagi datang sini dengan abang dan anak-anak kita."

Sebelum ini Afaf hanya mampu melihat dalam video saja. Apabila melihat sendiri dia akui sungguh cantik binaan itu. Rasa bersyukur tidak putus-putus teruncap di bibir. Afaf rasa tak puas. Azan subuh yang mula berkumandang membuatkan Afaf kembali tersedar. Terlalu leka mengangumi ciptaan tangan-tangan manusia dan menghayati keindahan bumi Allah.

"Jom, sayang. Kita solat subuh dulu." Affan melelar tangan Afaf. Mereka berdua turut menggamit Anggun dan Aariz yang sedang ralit bermain di situ. Kelihatan beberapa jemaah sudah mula memenuhi perkarangan masjid itu bersedia untuk menunaikan kewajipan sebagai hamba.


"Assalamualaikum, ustaz Affan, kan?" Ralit memerhati si isteri yang melayani kerenah anak-anak, Affan segera berpaling sebaik terasa bahunya ditepuk lembut dari belakang.

AFFAN_ADRA | CWhere stories live. Discover now