Part 87

1.5K 125 7
                                    

"Jika kamu ingin tahu tulusnya seseorang, lihatlah berapa lama dia mengejarmu dan bertahan bersama luka yang dia pendam." 

Langkah kaki Afaf menuju ke arah bilik bacaan yang terletak di hujung sekali. Selagi dia tak dapat apa yang dia nak memang dia akan bertapa dalam bilik ini. Sampai Affan sudah hafal tabiat dia yang satu itu. Pintu dikuak lebar, petik saja suis lampu mata Afaf disapa dengan ruangan besar itu. Ruangan yang terbahagi kepada dua sudut. Bahagian kiri adalah ruangan tempat kerja Affan dan sebelah kanan ruangan untuk dia membaca buku.

Pintu ditutup rapat lalu langkah dibawa ke arah meja kerja milik Affan. Kertas-kertas serta buku nota berselerak di atas meja menarik perhatian Afaf. Affan seorang yang bekerja sendiri. Jadi, banyak plan dalam fikiran lelaki itu untuk membuat income yang lain selain menjadi barista di cafenya. Tidak tunggu lama kertas-kertas serta buku itu Afaf susun semula. Dalam hati masih berfikir. Setahu dia, Affan tidak akan pernah meninggalkan meja itu dalam keadaan berselerak. Sentiasa tersusun kemas. Dia tukang selerakkan barang, Affan yang akan tolong kemaskan.

Tidak sengaja sewaktu dia ingin mengangkat helaian kertas yang disusun serta buku-buku itu terjatuh satu sampul surat berserta sekeping gambar. Pandangan dikecilkan sebelum perlahan-lahan dia tunduk mengambil gambar itu. Terpampang seorang perempuan yang sedang mendukung seorang kanak-kanak perempuan dan di sisi perempuan itu berdirinya seorang lelaki. Gambar mereka berdua sedang tersenyum manis. Si lelaki Afaf kenal. Affan suaminya. Afaf boleh tafsirkan yang perempuan itu mesti Afnan dan kanak-kanak di sisi perempuan itu mesti Anggun. Gambar sambutan hari jadi. Dari cahaya lampu, Afaf boleh nampak seperti bayangan tulisan pada belakang gambar itu. Cepat gambar itu diterbalikkan. Tangan Afaf mengeletar sebaik saja membaca bait-bait yang tertulis di situ.

It's been two years since you left us. I miss you. Anggun Mikayla miss u. We always praying for you. Semoga Allah tempatkan adik dan suami adik di kalangan orang yang beriman. Tenanglah di sana adik along, Afnan binti Mohd Fathi. Maafkan along.'

Takkala itu, Afaf terkedu. Hatinya mula berdebar tidak normal. Serta merta ingatan Afaf kembali pada perbualan dengan Encik Fathi suatu ketika dulu. Barulah dia sedar, Affan tidak pernah berkongsi dengan dia apa-apa.

Mata terarah pula pada sekeping surat bersama-sama gambar tadi. Tulisan tangan yang cantik lakarannya namun ada sebahagian yang sudah kembang pada tulisannya. Mungkin terkena air atau apa-apa. Tubuh badan Afaf melorot jatuh. Tidak sedar air matanya mula mengalir laju. Dadanya yang perit ditumbuk-tumbuk perlahan sebaik isinya dibaca. 

Assalamualaikum, adik along.

Adik, along dah kahwin. Along kahwin dengan crush along. Tak adalah adik nak mengusik along lagi, kan? Tak adalah adik nak ejek along ni tak laku sebab jual mahal dengan perempuan.

Adik, along dah jadi seorang ayah. Comel gila macam muka along. Rugi adik tak dapat tengok wajah anak along. Tapi, semua tu tak sempat pun adik nak tengok. Anak adik membesar dengan sihat pun adik tak dapat tengok. Anggun Mikayla sebijik muka adik. Cuma, mata dia aje ikut muka suami adik.

Adik, along rindu adik. Adik rindu along tak?

Isteri cantik abang.

AFFAN_ADRA | CWhere stories live. Discover now