"MAK! Rina rindu mak!" aku berlari mendapatkan mak yang ketika itu sudah mencebik bibir sambil menggeleng kepala. Terus aku peluk erat tubuh mak. Melepaskan semua rasa rindu pada mak.
"Dah kahwin pun perangai tak berubah langsung." tegur mak. Aku tayang gigi, langsung tak peduli teguran mak.
Nuf hulur tangan ke arah mak usai saja aku leraikan pelukan kami.
"Nuf jaga tak anak mak dekat sana? Mak bukan tak percaya Nuf tapi mak tak percaya anak mak ni. Perangai dia kalah betul dengan budak umur tiga tahun."
"Tak susah pun mak. Nuf tak buat apa-apa pun, dia dah behave."
Aku membuat muka tak puas hati. Memanglah dia tak buat apa-apa tapi mata dia tu dah cukup untuk aku berhenti buat perangai.
"Nuf rehatlah dulu." ujar mak.
"Ai? Nuf je? Rina?"
"Rina bantu mak dekat dapur ni. Masak untuk suami."
Bibir aku muncung ke depan. Ingatkan nak rehat juga. Keluh aku hela dalam diam. Tak apa, demi suami aku sanggup. Ewaaah!
"Kejap, Rina angkat barang-barang masuk bilik dulu."
"Lepastu jangan lari pula." sempat lagi mak beri amaran sebelum aku dan Nuf mengangkat kaki menuju ke bilik.
Buka saja pintu bilik, aku biarkan Nuf masuk terlebih dahulu sebab sekarang ni dia tengah angkat barang-barang kami. Sedangkan aku pula cuma menjinjing beg tangan saja.
Meliar anak mata hitam pekat Nuf melihat dinding bilik aku penuh dengan poster gambar Hero Fiennes-Tiffin. Aku terlupa pula nak cabut poster-poster tu.
"Awak rehat dulu. Siap masak nanti saya panggil." ujarku sebelum menapak keluar dari bilik.
"Tihani."
Langkah kakiku terus terhenti.
"Kenapa?"
"Gambar siapa kau letak dekat dinding ni?" redup mata Nuf memandang aku sebelum memandang satu-persatu poster dan tak semena-mena matanya berhenti ke arah satu poster yang aku lekat pada pintu kamar mandi. Aku juga turut memandang ke mana kornea matanya berhenti.
Gulp!
"Ha... ha... ha..." mati kata aku nak jelaskan. Sumpah aku malu! Ya Allah, macam mana aku boleh lupa pasal gambar yang satu ni?
"Tanggal semua gambar-gambar dekat dinding ni." terus berubah nada bicara Nuf.
Dia cemburu ke?
"Nanti malaikat rahmat tak masuk rumah."
Ceh! Baru je aku sangka dia cemburu.
"Nanti saya tanggal. Kalau ada apa-apa cari saya dekat dapur." kendur intonasi aku. Nuf ni tak sweet langsung! Hish! Sebal!
YOU ARE READING
Bukan Aku Tak Cinta
Romance[update on friday and sunday] "Bila mulut gagal mengatakan Namun mata membicarakan segalanya." • • Siapa sangka lelaki yang selalu aku sebut di dalam setiap doa ku adalah Haq Nuffaiq aka bos aku sendiri. Perkahwinan kami bukan atas dasar cinta melai...