BAB 16

3K 106 3
                                    

Aqif menelan air liur pahit. Calon? Siapa? Eric tu ke? Aiseyman!

Aqif- siapa calonnya?

Qira-entah. Saya pun tak kenal.

Aqif menarik nafas lega. Kalau tak kenal tu kompemla aku! Huhuhuhu..

Aqif-bagus. K la. Ada kerja ckit. Nnt sye mesej awk lg k? Hope u miss me. Muah!

Qira-eeww...tak payah la mesej lg. Hope miss u? Geli mak..tangan kat bahu mata kat atas..hmm..k bai

Qira meletakkan telefonnya di meja. Kakinya diatur ke meja makan. Lapar!

Tangannya mengangkat tudung saji. Uih! Ikan goreng, sayur kangkung, telur goreng dan paling heaven ; sambal belacan. Kecur air liur ni.

"Sedap lauk hari ni. Sayang kau ketat-ketat Fina!" Laung Qira dari dapur. Fina berjalan ke arah Qira.

"Ye la. Disebabkan aku masak sedap jadi kau mesti cerita apa yang kau buat dengan Aqif." Kata Fina sambil mencedokkan nasi ke pinggannya.

"Tunggu aku habis makan." Jawab Qira sambil menyumbat nasi ke dalam mulutnya.

"Bertuah punya anak dara. Makan tu elok-elok la sikit. Ni makan kat atas pelamin ni macam mana?" Fina membebel.

Ha, tengok? Kan aku dah kata dia ni dahagakan kasih sayang suami.

"Kau ni kevapa? Nak kavin tu.." percakapan Qira terhenti. Dia terbatuk-batuk.

"Bagus. Ini la anak jati Malaysia. Makan sambil bercakap. Kan dah tersedak. Lain kali makan elok-elok." Fina menepuk belakang Qira. Qira menuang air lalu meneguknya rakus.

"Hmm...yela. Yang kau pun dah kenapa asyik cakap pasal anak, suami, kahwin. Kau nak sangat ke aku tinggalkan kau?" Ujar Qira.

"Tak de la. Aku cuma nak orang jaga kau je. Aku sayang kau tau. Lagi sayang dari Elli." Tiba-tiba Elli muncul dari pintu dapur.

"Hah, apsal ni mention nama aku? Aku tau la nama aku sedap dipanggil." Elli menarik kerusi lalu duduk disebelah Qira.

"Yang kau ni dari mana? Sejak duamenjak ni kau jarang ada kat umah. Kenapa eh?" Soal Qira.

"Keluar ngan boyfriend aku la." Sekali lagi Qira tersedak. Bukan dia sorang. Fina pun sama. Dengan selamba Elli menuang air dan dilalukan kepada Qira dan Fina seperti tiada apa yang berlaku.

"Sejak bila lak kau ni taken? Diam-diam ubi berisi. Tau-tau ada someone yang ditanam didalam hati."

"Eh, baru seminggu. Belum lagi sebulan macam Fina." Fina menyembur air yang diminumnya. "Mende doe Fina. Basah la." Qira mengambil tisu lalu mengelap meja yang basah.

"Hehehe.. sorry. Elli, mana kau tau ni? Jangan kata boyfriend aku kawan abang kau sudah." Kata Fina sambil mengelap mulut.

"Ada la. Aku kan nujum pak belalang." Kata Elli sambil menyuap nasi ke mulutnya.

"Hah bagusla. Jadi belalang terus. Tak la semak kat aku punya katil." Qira ketawa. Elli masih dengan muka kosong.

Dalam rumah ni Elli paling pelik. Kadang-kadang ok kadang-kadang pelik. Peliknya lain macam. Boleh meremang segala bulu. Kalau tengah ok mintak belanja wayang pun boleh.

"Eh Qira. Kau dengan Eiz tu apa macam?" Soal Elli tiba-tiba. "Apsal lak kau tanya ni? Cite tu dah berkurun la." Jawab Qira.

"Ala. Cite je la. Bukan kau dengan Eiz dulu kapel ke?" Tanya Elli lagi.

Awak Milik Saya Seorang! [Hold On]Where stories live. Discover now