BAB 21

2.3K 96 1
                                    

"ASSALAMUALAIKUM!" Kedengaran seseorang melaung dari luar rumah. "Eh, sapa tu?" Soal Qira. "Mana la aku tahu. Tengok la. Mana tau bangla jual karpet ke?" Seloroh Fina.

"Ada bangla jual karpet malam-malam ke?" Qira bangun dan membuka pintu rumah. "Hah, memang bangla jual karpet pun." Tiba-tiba Rafiq muncul di muka pintu. Elli dan Fina terkejut.

Dah hensem rupanya dia. Dulu still muka budak mentah. Fina menggeleng. Elli terkaku. Cinta pandang pertama? Ahaks.

"Apa bangla-bangla? Fiq yang punya hensem boleh kata bangla." Rafiq menyalam kakaknya.

"Hai Kak Fina. Err..ni sapa?" Mata Rafiq memandang Qira minta penjelasan. "Ni Elli. Baru tahun lepas pindah rumah. Praktikal kat sana." Rafiq mengangguk.

"Mak mana?" Mata Rafiq meliar mencari Mak Midah. "Ada kat dapur. Pergilah tengok." Rafiq mengatur langkah ke dapur.

"Eh Qira. Hensem dah adik kau. Nasib aku dah ada boyfriend." Fina menyiku Qira. "Hensem? Boleh la tapi muka still nampak tak matang." Jujur betul la Qira ni.

"Hah Elli. Kau kenapa senyap je?" Soal Qira. "Bukan selama ni aku senyap ke?" Qira menepuk dahi perlahan. Betul juga. Hihihi.

"Mak apa khabar? Sihat?" Rafiq mencium tangan tua ibunya. "Sihat je. Ada bawa bakal menantu mak?" Soal Mak Midah tiba-tiba.

"Apa la mak ni? Ke situ pula. Kan Fiq masih belajar. Tunggu Fiq berkerja, dah boleh kasi mak duit, baru Fiq cari teman hidup." Rafiq menerangkan perancangannya.

"Hmm..ye la. Ajak along ngan kawan dia makan. Dengan abah sekali kat bilik." Mak Midah bangun ke periuk nasi.

Rafiq terus ke ruang tamu semula nak jemput para puteri dugong turun makan. Dugong ok? Not duyung.

"Along, mak ajak makan." Rafiq terus berlalu ke bilik abahnya. "Hah jom. Permaisuri dah seru tu." Qira dan kengkawannya pergi ke dapur.

"Abah sihat?" Soal Rafiq sambil mencium tangan abahnya. "Eh? Dah balik anak abah ni. Sihat je." Balas Pak Aji sambil tersenyum.

"Jom abah. Kita makan. Mak dah hidang." Pak Aji mengangguk. Rafiq dan Pak Aji beriringan menuju ke meja makan.

"Apa la along ni. Fiq tunggu along 4 jam kat PAS tapi along tak datang. Penat je." Rajuk Rafiq. Qira menepuk dahinya sendiri.

"Ya Allah. Rupanya benda tu yang along lupa! Ingatkan tak penting. Sorry la Fiq. Along penat hari tu." Bahu Rafiq dipeluk. Rafiq memalingkan mukanya.

"Tak gentleman la lelaki merajuk. Nanti awek terus tak jadi nak ngayat Fiq." Qira cuba ceriakan Rafiq. Rafiq hanya membalas dengan mengangkat kening sebelah.

"Hmm...along cakap awal-awal. Along tak pandai pujuk. Rajuk la sorang-sorang." Qira terus menyumbat nasi ke dalam mulut.

"Apa lah along. Baru nak manja ngan along. Nanti kalau laki merajuk kempunan along nak pujuk. Padan muka." Balas Rafiq.

Tersedak Qira dibuatnya. Qira mencapai air dan meneguknya rakus. Rafiq menepuk belakang Qira.

"Apalah Fiq ni. Nak along pujuk? Hah meh. Kapal terbang nak masuk gua." Dicuitnya ayam goreng dan disuakan ke mulut Rafiq.

Rafiq membuka mulut untuk makan tapi Qira memasukkan ayam tersebut ke mulutnya. Nyam!

"Apa along ni?" Ujar Rafiq seperti budak kecil. "Gua busuk sangat." Tutur Qira selamba. Gelagat mereka berdua hanya diperhatikan mereka yang berada di meja.

Semua tersenyum-senyum. Elli memandang tempat lain. Mukanya merah. Adakah sebab...malu?

Rafiq tak sudah melihat Elli. Rasanya dia pernah lihat Elli. diman-mana. Tapi bila? Kat mana?

Awak Milik Saya Seorang! [Hold On]Where stories live. Discover now