BAB 30

2.6K 74 2
                                    

"Awak, bangun. Dah subuh ni. Nanti lewat." Qira mengejutkan Aqif. Aqif masih tak bergerak. "Awak, bangun. Nanti lambat solat kan dah dapat dosa." Aqif masih lagi tak berganjak. "Hesy, geram betul aku. Kalau tak sebab dia tu suami, nak je ketuk dia." Gumam Qira perlahan.

Aqif bangun dari pembaringan. Matanya dipisat-pisat. Seperti budak kecil je. Dengan rambut serabai. Hilang terus macho. "Dah la tu. Tak yah nak sambung tidur. Pergi mandi, siapkan diri. Kita solat jemaah." Aqif terus saja bangun dan ke bilik air. Qira menggeleng perlahan.

Usai solat, Qira memakai tudung untuk ke bawah. Nak sediakan sarapan. "Assalamualaikum, mama. Selamat pagi." Sapa Qira dari belakang. "Waalaikummussalam. Awal bangun?" Qira tersenyum.

"Nak tolong mama buat sarapan." Qira bantu Puan Aishah membasuh sayur yang ada dalam sinki. "Eh, Qira kan tetamu. Biarlah mama yang buat." Puan Aishah menegah. "Eh, tak pe mama. Lagipun, nak ikat suami kena melalui perutkan?" Pandai Qira bagi alasan.

Terbaik la Qira. Sejak bila kau jadi menantu mithali ni? Kalau Fina tau, mesti dia bahan kaw-kaw. "Mama, Qira ingat nak ke rumah lama Qira la. Boleh tak? Nak ambil barang lagi." Tutur Qira yang sedang menotong sayur tadi.

"Boleh. Tapi kena tanya Aqif dulu. Kan Qira jadi tanggungjawab dia." Balas Puan Aishah. Qira mengangguk. "Selamat pagi ma." Aqif mencium pipi mamanya. Qira tersenyum melihat keakraban ibu dan anak itu. "Mama masak apa?" Soal Aqif. "Tanya la isteri kamu." Qira pandang Aqif. Aqif pandang Qira. Awkward..

"Er...masak apa?" Soal Aqif pada Qira. "Eh, er.." Berdasarkan bahan-bahan yang disediakan Puan Aishah.."Nasi goreng." Jawab Qira. "Oh. Ok la. Aqif keluar tau. Nak jog." Aqif terus saja keluar. Patutla pakai tracksuit ngan baju sleeveless. Nak senam. Tapi, hot! Nampak lengan kekar dia. Eh Qira. Kau puji melebih pahal? Biarla. Suami sendiri.

"Er..awak. Nanti saya nak pergi rumah bujang saya tau. Nak ambil barang lagi." Tutur Qira. Setelah sarapan, Aqif dan Qira minta diri untuk ke bilik. Ada hal nak bincang katanya. "Alang-alang tu, kemas terus la barang-barang awak yang kat sini." Balas Aqif. Qira hairan.

"Eh? Kenapa pula?" Soal Qira. "Kita pindah. Lagipun, takkan la nak asyik ngan mama je." Selamba Aqif menutur. "Mama ngan papa setuju ke?" Aqif mengangguk. "Saya dah bagitahu diorang. Asalnya berat juga nak bagi kita tinggal sendiri. Well, disebabkan saya ni anak yang baik, diorang kasi juga." Ceh! Sempat lagi masuk bakul angkat sendiri.

"Urm...ye la." Dah suami kau kata macam tu. Ikut je la. Petang itu, Qira pulang ke rumah lamanya. "Weh, Qira. Lama tak jenguk aku." Sapa Fina sebaik jemput Qira dan Aqif ke dalam.

"Besar jugak rumah ni." Tutur Aqif. "Biasa je. Anyway, korang nak air apa?" Soal Fina. "Tak payah susah-susah la. Aku nak ambil barang aku je." Qira menahan.

"Biarla. Bukan senang kau nak tengok aku jadi rajin." Qira mencebik. "Yalah. Aku nak air sirap Sunquick. Cepat." Arah Qira. "Amboi. Baik la permaisuri. Perintah tuanku patik turuti." Qira dan Fina tergelak. Fina terus ke dapur.

Aqif hanya duduk berdiam melihat babak sedrama dihadapannya. "Awak ngan Fina memang kawan baik ke? Masa nikah dulu, tengok asyik berkepit je." Soal Aqif. Qira mengangguk.

"Haah. Sejak tahun kedua kat u. Rumah ni pun kitorang sewa sama-sama. Dua tahun kemudian Elli masuk." Qira bercerita. Aqif hanya mengangguk.

"Elli tu suka adik awak ke? Gaya macam mesra semacam je diorang tu." Soal Aqif. Qira tersenyum. "Memang pun. Saling menyukai. Tu la. Ingat nak suruh si Rafiq tu mintak mak masuk minang Elli."

"Tapi, macam mana awak boleh kenal adik Helmi ngan Hazmi tu? Kan dia kurang bercakap sikit." Soal Aqif lagi. "Hazmi yang kenalkan. Masa Elli nak sambung belajar, Hazmi cadangkan rumah kitorang untuk Elli duduk sama. Kitorang pun ok. So, this is where we are." Balasku.

Awak Milik Saya Seorang! [Hold On]Where stories live. Discover now