BAB 31

2.9K 84 4
                                    

"Buat apa tu lama sangat ha?" Soal Aqif yang tiba-tiba muncul. Qira tersentak dari kenangan dulu. Qira segera menutup kembali buku diari lamanya. Pin rambut terkeluar dan jatuh di kaki Aqif.

"Pin rambut?" Aqif mengambil dan menelitinya. "Mana kau dapat?" Soal Aqif gaya polis. "Err..saya punya lah." Balas Qira. "Kenapa?" Soal Qira pula. Aqif menggeleng. "Tak. Sama macam orang yang pernah aku sayang." Aqif memulangkan kembali pin.

Fikiran Qira terganggu dengan kata-kata Aqif. Orang yang pernah dia sayang? "Urm..boleh saya tanya, orang yang pernah awak sayang tu, sayang awak balik ke?" Soal Qira ingin kepastian. Silap-silap, kalau orang tu sayang Aqif, habislah rumah tangga aku...

"Entah. Aku pun tak tahu. Tapi dia selalu garang dengan aku. Mungkin tak suka kot." Aqif membantu Qira mengemas. "Awak masih sayang dia ke?" Soal Qira lagi. Pergerakan Aqif terhenti.

"Entah la. Ni nak masuk mana?" Aqif mengubah topik. Qira tersenyum hambar sambil tunjuk pada kotak di kakinya. Aqif memasukkan barang dalam kotak tersebut.

"Settle. Kan senang. Bukannya susah pun. Tu la. Asyik termenung je, kan kerja siap lambat!" Bebel Aqif. Qira mencebik. "Yalah. Bebel je pakcik ni." Gumam Qira.

"Apa pakcik-pakcik ha?" Geram Aqif dibuatnya. Ada pulak kata aku yang hensem ni pakcik? Rabun ke apa? "Tak de apa. Cepatlah. Lepas ni nak ke mana? Rumah mama ke rumah baru? Barang ni letak mana?" Qira menganggkat kotak tersebut. Aqif membantunya.

"Rumah mama. Pastu baru ke rumah baru kemas barang." Aqif dan Qira turun ke ruang tamu. "Sweet nye aku tengok korang. Hubby tolong wifey angkat barang. Ni yang buat aku rasa nak kahwin cepat ni." Fina menyakat. Tu je la kerja dia.

Qira menjulingkan mata ke atas. Tolong lah...pakcik ni tolong bukannya ikhlas. "Ok la Fina. Kitorang nak gerak dah. Kirim salam kat Elli." Qira memeluk Fina. "Yalah. Nanti aku sampaikan. Jangan lupa datang lagi. Tapi, datang la ramai-ramai dengan anak." Kening Fina terangkat. Qira mencubit lengan Fina.

"Ok ok. Aku surrender." Fina mengangkat tangan tanda menyerah. "Ok la. Kitorang gerak lu." Qira masuk ke dalam kereta. Muka Aqif cemberut. "Lama betul perempuan kalau borak. Macam tak jumpa setahun padahal hari tu jumpa." Aqif mulakan pemanduan.

"Alah. Awak apa tau? Lelaki takkan pernah faham perempuan." Balas Qira. Aqif hanya menjeling. Kereta dipecut ke rumah.

"Nanti kat sana, baik-baik. Qira, jaga makan pakai suami kamu ni. Aqif ni kalau makan, bergelen pinggan. Qira masak je apa, dia makan. Tolak batu dengan kayu je." Pesan Puan Aishah. Aqif buat muka cemberut. Qira hanya tersenyum.

"Aqif pun jaga Qira ni baik-baik. Dia dah jadi tanggungjawab Aqif. Ingat senang nak jaga isteri? Papa dulu nak jaga mama, fuh. Bukan main susah. Lagi-lagi masa dia merajuk. Huish! Rasa macam nak duk rumah sebelah je." Sempat Tengku Mukriz berlawak. Terus tangan Puan Aishah mencubit lengan suaminya.

"Amboi. Tau la masa tu orang sebelah tu masih anak dara. Dah gatal eh?" Qira dan Aqif tersenyum melihat gelagat orang tua mereka. "Ok lah mama, papa. Kitorang gerak dulu. Takut lambat." Qira dan Aqif menyalam tangan mereka.

"Yalah. Elok-elok jalan." Pesan Tengku Mukriz. Aqif bawa kereta dengan tenang. Qira? Huh. Awal-awal lagi dah tidur. Penat angkat barang kut. Kut la. "Makcik, bangunlah. Dah sampai." Aqif mengejutkan Qira. Pipi tembam Qira ditekan dengan jari telunjuknya. Melantun balik!

"Huh? Dah sampai? Kat mana ni?" Qira melihat sekelilingnya. "Kat syurga." Balas Aqif. Qira mencebik. "Betul-betul la." Marah Qira. "Betul lah. Rumahku syurgaku. Dah jom." Aqif keluar dari kereta. Qira kelam-kabut mengekorinya dari belakang.

"Aqif, tolonglah saya angkat barang ni. Berat la." Qira mengangkat kotak dengan terketar-ketar. "Hesh. Susahlah kau ni. Tu pun tak larat." Aqif mengambil kotak yang diangkat Qira dan dibawa masuk.

Qira melopong bila menjejakkan kaki ke dalam rumah tersebut. Besar dan moden. Itulah yang terlintas di fikirannya bila lihat dekorasi rumah tersebut. Segalanya nampak moden dan classy.

"Oit. Cepatlah." Qira tersedar dari dunianya sendiri. "Kita duduk bilik ni." Aqif meletakkan kotak tersebut di lantai. Qira terkejut. "Eh? Kenapa tak bilik asing-asing?" Soal Qira. "So kau nak duk asing-asing? Tak nak duk dengan suami sendiri?" Soal Aqif sinis.

Qira tercengang. Sejak bila dia kisah pasal suami isteri ni. Haih, ikut je la Qira. Mengamuk karang pakcik tu. Pakcik pun, suami aku jugak. "Taklah. Tanya je. Lagipun rumah besar. Mesti la banyak bilik." Qira beri alasan.

"Alasan. Dah. Kau kemas apa yang patut. Aku ambil barang kat bawah." Aqif meloloskan diri. Qira mula mengemas apa yang patut. Pintu almari dibuka. "Mak aih. Banyaknya baju. Patut la dia kata tak payah bawak banyak sangat barang. Dah ada kat sini rupanya." Gumam Qira perlahan.

Hari menginjak ke malam. Malam, Aqif dan Qira duduk santai di ruang tamu. Penat kemas rumah di siang hari. "Tak de cerita lain ke?" Bosan dengan siaran ski ais yang Aqif tonton. "Tak de cite baru ke? Train to Busan ke. Ini tak. Asyik ski je. Macam la sini sejuk." Qira menyumbat bertih jagung dalam mulutnya.

"Mulut tu cuba diam masa makan. Nanti tercekik karang. Asyik nak bising je." Marah Aqif. Qira mencebik. "Biarlah. Kalau tak de mulut ni, awak nanti... uhuk! Uhuk!" Qira menepuk dadanya. Aqif segera menepuk belakang Qira. "Ha. Kan dah cakap. Tu la. Ingkar lagi arahan suami."

Qira mengeluarkan bertih jagung yang tersangkut di kerongkongnya. Dia mengambil jus oren yang dituang untuknya tadi. Dia mengambil nafas. "Biarlah. Mulut saya. Bosan awak nanti sebab tak de orang yang boleh diajak bertekak kalau tak de mulut yang comel ni." Sempat Qira memuji diri sendiri.

"Keadaan macam ni pun mulut tu bertenaga lagi nak bercakap. Susah betul ada bini macam ni." Eh? Da ngaku bini ke? "Dah. Saya nak tidur. Nanti tutup tv tu." Aqif bangun dari sofa. Qira buat muka kemenangan. Laju tangannya mencapai remote dia atas meja.

"Ha..kan best cerita ni." Suicide Squad tertayang di kaca tv. Qira ni memang bukan macam wanita lain. Kalau perempuan diusia dia, selalunya akan tengok drama melayu. Tapi tidak dia. Dah biasa dengan perangai maskulin. Bukan feminin.

Tiba-tiba kedengaran bunyi sesuatu jatuh dari dapur. Qira tersentak. Rasa takut menguasai diri. Eh? Rasa takut jugak ke? Qira segera menutup tv. Sempat pulak dia record cerita tu. Apalah. Takut macam ni pun sempat nak merecord. Segera Qira berlari ke dalam bilik.

Qira terkedu melihat Aqif yang tidak berbaju. Aqif juga kaku berdiri di situ. Tak sangka Qira akan menyergahnya. "Err....maaf." Segera Qira menutup semula pintu dan menyandar di belakang pintu. Dadanya berdegup kencang. Satu sebab dia kalut naik tadi dan kedua...melihat Aqif dalam keadaan tidak berbaju.

Pintu dikuak dari dalam. Qira yang bersandar tidak sedia dengan keadaan itu terus jatuh ke dalam dakapan Aqif. Dua-dua terkedu. "Tau la suami aku ni hot, tapi tak perlu kot kita buat kuch kuch hota hei kat sini. Depan pintu pulak tu." Aqif memerli. Qira memerah muka.

Serta merta Qira menolak badan Aqif jauh darinya. Terdorong badan Aqif ke belakang. Qira terus ke katil dan menarik selimut membaluti dirinya. Aqif tergelak-gelak melihat keadaan Qira yang kabut itu.

Kepalanya digeleng. Langkah diatur ke arah isterinya. "Apalah. Baru itu, belum masa saya ngap awak." Bisik Aqif pada Qira. Qira tersentak dan bangun. Dengan selimut, dia duduk di sudut katil. Matanya penuh ketakutan.

Aqif semakin galak gelak. Suka mengusik isterinya. Comel! "Aw..awak jangan macam-macam eh. S-saya ada tali pinggang hitam tau." Suara Qira terketar-ketar.

"Apa? Tali pinggang hitam? Aku pun ada la. Tu." Aqif memuncungkan mulutnya pada tali pinggang yang tergantung pada pintu. Aqif pakai baju dan baring di atas katil. "Bak sini selimut tu. Sejuk la." Aqif menghulurkan tangannya.

Qira teragak-agak ingin beri selimut yang membaluti dirinya itu. "Hesy, orang tak ngap kau la. Penat angkat barang hari ni." Qira dengan perlahan-lahan menuju ke katil. Selimut diberi pada Aqif. Aqif bentangkannya untul beri bahagian pada Qira.

Qira pula mengambil bantal peluk dan letak di tengah-tengah. "Jangan cross bantal ni. Kalau tak, siap awak!" Qira beri amaran. Aqif hanya buat tidak dengar. Dia tersenyum. Macam budak-budak!

Awak Milik Saya Seorang! [Hold On]Where stories live. Discover now