Bab 37

1.7K 39 4
                                    

"Fina! Kau pergi mana selama ni? Aku lost contact terus dengan kau!" Soal Qira apabila nampak Fina di kedai bunga. Baru hari ni Qira masuk kerja. Setelah bosan memerap di rumah. Untung lah tauke, boleh keluar masuk bila-bila. Hahaha.

Kelihatan Fina terkejut melihat Qira di kedai bunga itu. Perlahan-lahan dia menapak ke arah Qira dan menyambut rakannya itu. Badan Qira dipeluk erat.

"Sorry, urm. Telefon aku hilang. Tu yang tak dapat contact kau dah. Lost semuanya. Aku tak sempat backup." Kata Fina sambil tersengih. Qira senyum.

"Ada-ada je lah kau ni. Hmm, nak tengok laporan financial sepanjang aku tak ada." Qira menghulurkan tangan. Fina kemudian masuk ke dalam bilik fail dan mencari fail tersebut. Qira meliarkan mata ke arah kedai tersebut.

So far, tak banyak yang berubah. Cuma agak bersepah. Maybe sebab tak cukup tangan aku rasa. Tangannya menyentuh bunga tulip yang elok tersadai di tepi tingkap.

"Here, the file. Oh, actually waktu kau tak ada, kedai kita kena serang dengan kementerian." Bagitahu Fina. Membulat terus mata Qira.

"Ha??!" Terjerit kecil Qira dibuatnya. Fina mengangguk. "Ada diorang nak buat spotcheck. Nasib baik weh. Aku masa tu baru je buat lesen perniagaan baru. Kalau tak, memang kena denda lah sebab lesen dah expired." Beritahu Fina tenang. Aku mengangguk.

"Urm, Fina. Aku sebenarnya en, nak kembangkan perniagaan ni lah. Somehow waktu cuti ni, aku ada buat research untuk naikkan marketing kita. Aku ingat kita buat delivery untuk orang lain. How? Apa pendapat kau?" Soal Qira. Fina duduk di kaunter manakala Qira duduk di kerusi di meja kerja.

"Hah? Cukup tangan ke? Aku risau tak menang tangan kita nanti. Kau pun tahu kan, Ira dah tak masuk kerja. Dia dapat promotion kat office tunang dia. " Qira mengangguk perlahan. Ya, dia sudah sedia maklum dengan itu. Fina ada memberitahunya.

"Kita cari lah orang. Kali ni, dua orang? Lagipun, kedai kita ni kecik je. Takkan lah busy sangat kan?" Soal Qira. Fina menghela nafas.

"Ya, tak busy. Tapi kalau ikut season, susah juga. Musim graduate, valentine's day. Kau macam lah tak tahu." Beritahu Fina. Qira menyengih.

Ya, dia sedar itu. Memang banyak tempahan kena buat waktu tu. Kena order banyak patung beruang yang memakai jubah dan mortar.

"Tak apa. Aku boleh usahakan. Kau jangan bimbang. Orang kanan kau ni, memang boleh dipercayai." Fina mengangkat ibu jarinya. Qira senyum.

"Aku tahu, kau memang paling the best. Ha, sekarang ni ada kerja tak?" Soalku. Aku sudah mula bangun dari duduk.

"Oh ada. Ni, tolong cek barang dengan supplier. Minta tarikh bila diorang nak hantar." Arah Fina. Qira mengangguk.

AQIF melonggarkan sedikit tali lehernya. Adeh, terkehel leher ni. Pantas tangannya naik mengurut lehernya. Dia membuka aplikasi What's App.

Hey, kau nak makan lunch dengan aku tak?

Mesejnya yang dihantar ke isterinya masih tidak berjawab. Dua tick, tapi masih berwarna kelabu. Mungkin sibuk sangat kut isterinya itu? Last seen pun pukul 10 pagi tadi.

Jam tangan ditilik. Aih, tak boleh jadi ni. Rindu sangat tak tengok muka dia ni. Nyesal pula tak ambil gambar Qira. Kalau tak, boleh tatap puas-puas kat telefon.

Aqif menutup komputer dan mula menyinsing lengan ke siku. Dia berlalu keluar dari biliknya dan menuju ke keretanya. Hanya satu destinasinya. Rafina Florist.

"Weh, aku dah lapar ni. Kau tak nak pergi makan ke?" Soal Qira pada Fina yang masih sibuk membetulkan gubahan bunga. Baru saja tadi pelanggan menempah. Memandangkan dia nak hari ni, kenalah buat.

"Nak. Tapi, mungkin aku tak sempat kut. Kau boleh tak tolong belikan?" Soal Fina. "Ha, iyalah. Macam biasa eh?"

"Yalah. Kau ni pun. Macam baru kenal aku." Qira senyum dan keliar daripada kedai bunga itu. Dipinjam motorsikal Fina untuk membeli makanan.

Fina menghantar Qira dengan pandangan dan menyambung kerjanya yang tergendala. Ke hulu ke hilir Fina untuk mendapatkan kuntuman bunga seperti yang diinginkan oleh pelanggannya.

Tak lama kemudian, terdengar loceng berbunyi menandakan pintu kedai dibuka. Saja Qira meletak loceng di pintu, senang nak sambut pelanggan kalau datang.

"Hai, selamat datang!" Ucap Fina kemudian bangun dari duduknya dan ke ruang hadapan. Terkejut mukanya apabila terlihat Aqif.

"Cari Qira ke? Sorrylah. Qira baru je keluar tadi. Cari makanan." Beritahu Fina. Jelas wajah kehampaan pada riak muka Aqif. Fina melihat Aqif dengan ekor mata.

"Kau, dengan Qira okey ke?" Soal Fina tanpa melihat Aqif. Niat Aqif yang baru ingin berpaling untuk keluar terbantut. Berkerut mukanya memandang Fina.

"Kenapa? Before this aku tak okey ke dengan Qira?" Soalnya naif.  Fina menjeling muka Aqif sekilas.

' Tak okey konon. Dulu bukan main Qira tu menangis sebab kau lupa dia. Duk ingat Elly si belut tu. Ha, aku je lah yang jadi tempat dia mengadu. ' Desis Fina.

Hek, mampu cakap dalam hati je la.

"Saya tahu, mungkin awak anggap saya ni lelaki tak guna. Tapi, saya nak berubah. Saya, rasa something bila dengan Qira." Fina memandang Aqif, namun dengan muka kosong.

"Aku harap, kau tak kecewakan dia lagi. She's suffered enough." Balas Fina sinis. Aqif senyum tawar. Aku pun harap, aku tak kecewakan dia lagi, Fina.

"Okey lah. Saya gerak dulu. Jangan bagitahu Qira yang saya datang. Assalamualaikum." Terus Aqif melangkah pergi. Fina menghantar pandangan pada Aqif.

"Haih, macam-macam lah laki bini ni. Semua nak luah kat aku. Buat aku rasa nak ada laki je." Bebel Fina seorang. Tak lama kemudian, kedengaran loceng kedai berbunyi. Fina mengalih pandangan dari bunga yang sedang dikerjakannya.

"Assalamualaikum." Qira melangkah ke meja kerja yang Fina tengah duduk. Bungkusan makanan diletakkan diatasnya.

"Lah, tak siap lagi ke?" Itulah soalan pertama bila Qira melangkah masuk. "Kau ni, cuba lah tanya aku ni okey tak kerjanya. Tak pun tanya ada apa-apa yang boleh tolong. Mengomen je kau." Balas Fina. Qira tersengih.

"Yalah. Ni, kau nak makan tak? Aku ambikkan sudu. Kau nak makan dalam polisterin ke pinggan?" Soal Qira yang sudah ura-ura berdiri untuk menuju ke pantri kecil.

"Ha, pinggan lah. Besar sikit." Balas Fina pendek. Terus saja Qira lesap masuk ke pantri.

"Anyway, tadi ada customer ke?" Soal Qira dari dalam pantri. Fina mengangkat muka dari terus melakukan kerjanya.

"Ada, tapi tak jadi beli. Asal?"

"Tak adalah. Saja tanya. Tengok lelaki tadi keluar tangan kosong. Takut juga aku. Kau dah la sorang. Sekarang dunia dah tak selamat. Macam-macam penjahat ada. Kau tu perempuan." Bebel Qira sambil membawa dua biji pinggan dan sudu.

"Rileks. Aku kan ada judo zaman menangah dulu." Qira mencebik mendengar kata-kata Fina.

"Memang ada judo. Tapi kalau dah nama perempuan, mana mampu nak lawan kudrat lelaki. Kalau dibuatnya gangster yang datang?"

"Isy kau ni. Kau doakan aku ke canne ni?"

"Tak adalah. Ambil langkah berjaga-jaga je."

Maka perbualan mereka terhenti di situ apabila Fina sibuk menjamah makanannya tanpa membalas Qira.

A simple comment encourage me to further this story. Thanks to that person. 😊

Harap sis dapat teruskan cerita even dah lari dari jalan cerita asal. 😅 Thanks juga for those yang support dalam diam. 🙏 Ur support really mean to me. Sob sob..sendu pulak tiba-tiba.

Anyway, selamat hari raya! Maaf zahir batin sebab lambat nak update this story. Sis akan cuba juga habiskan cerita ni. Keep supporting me, okey?

Sayang awak semua. 😘

Awak Milik Saya Seorang! [Hold On]Where stories live. Discover now