Kakak

1.5K 66 7
                                    

Kakak.

Kita baru je habis kelas kat tadika. Masa tu kita kena balik dengan kawan kita,Ika sebab ibu kita dengan ibu Ika tak dapat ambil kita kat tadika. Tak apa,kita ingat jalan rumah kita lagipun Ika ada teman. Baru seronok balik jalan dengan kawan. Tapi,Ika kata dia nak pergi main buai laju-laju kat taman yang kat depan kedai Pak cik Esham. Kita cakap kita tak nak sebab kita takut ibu marah kat kita tapi Ika ugut kita kalau kita tak ikut nanti dia tak nak kawan dengan kita. Kita nak kawan dengan Ika lagi sebab kita sayang Ika. Jadi,kita temanlah Ika main buai.

Sampai kat taman kita dengan Ika mainlah buai. Masa main buai,tiba-tiba kita rasa buai kita laju dari Ika. Ika kata ada kakak yang tolong buaikan. Kita tengok kat belakang,memang ada kakak yang tolong buaikan. Kakak tu macam kita tapi dia lagi tinggi. Kita tak rasa dia tadika lagi. Kita rasa dia tua sikit je dari kita. Lagipun dia memang nampak macam kakak-kakak dari kita. Kita kan kecil lagi.

"Boleh tak kalau kakak main juga? Kakak nak main dengan Ika nak main dengan Ena. Boleh?" Dia tanya kitalah. Tapi kenapa dia tahu nama kita dengan Ika.

"Mana kakak tahu nama Ika?"

"Haah,mana tahu nama kita? Kita tak kenallah kakak." Kita hairan.

"Mestilah kakak kenal. Sebab kakak ni kakak awak semua."

Eh,kita pelik. Kita pandang muka Ika. Ika geleng kepala je. Kita tak fahamlah. Mama cakap kita sorang-sorang je.

"Kalau kakak tu kakak kita kenapa kakak tak tinggal dengan kita?"

"Haah,lagipun Ika takde kakak macam kakak. Kakak Ika baru je darjah satu. Kalau kakak,kakak darjah berapa?"

"Kakak tak pegi sekolah,jadi kakak tak tahu kakak darjah berapa. Pastu,takde siapa nak kawan dengan kakak." Muka kakak tu nampak sedih. Kesian dia takde kawan.

"Ika,nak tak kita kawan dengan kakak ni?" Kita pandang Ika. Ika masa tu dah berhenti ayun buai. Dia duduk je atas tu.

"Ermm..okay!"

"Okay,kakak boleh main dengan kita. Tapi,kakak kena ayun buai ni laju-laju tau."

"Kakak,lepas buai yang Ena kakak kena buai yang Ika pulak tau!"

Kakak angguk.

Laju kakak buaikan. Kita suka. Kita suka kakak. Ika pun kata dia suka juga. Dia kata kakak lagi baik daripada kakak dia yang kat rumah. Kakak ni pandai ayun buai laju-laju.
Jadi,kita dengan Ika main sampai penat. Kakak kata esok dia nak main dengan kita lagi. Kita kata okay.

***************************************

Hari ni kita dengan Ika nak main buai lagi dengan kakak. Kita dengan Ika cepat-cepat pergi dekat taman tu. Bila dah sampai kita tengok kakak dah ada tunggu situ. Tapi,muka kakak nampak sedih je. Kita tanya Ika kenapa. Ika kata kakak tak suka tunggu lama-lama kut.
Kita nak minta maaflah kat kakak.

"Kakak,kita nak minta maaf sebab lambat. Cikgu kita tu,dia dah tahu kelas habis tapi dia tak bagi balik lagi. Kalau kakak tak caya cuba kakak tanya Ika."

"Haah kakak. Cikgu tak bagi kita balik tadi."

Kakak tiba-tiba senyum.

"Kakak okaylah. Kakak penat je sebab kakak tak makan lagi."

Kesiannya kakak. Dia lapar sangat sampai kita dapat dengar bunyi perut dia.

"Kalau kakak lapar Ika boleh bagi gula-gula kat kakak. Tapi kakak janji tau kakak kena ayun buai Ika dulu.

"Tapi,kakak nak makan benda lain. Kakak nak makan kat kedai sana tu." Kakak tunjuk kedai yang kita kena lintas jalan tu. Banyak tau kereta kat jalan tu.

"Tapi kakak,kita takde duit nak beli. Ika,Ika ada tak duit?"

Ika geleng kepala je.

"Takpe,kakak ada duit. Banyak." Kakak depa tangan. Duit dia banyak.

"Okay. Kalau macam tu guna duit kakaklah." Kata Ika.

"Tapi kakak,kita tak pandai lagi lintas jalan tu. Jalan tu ibu kita tak bagi lintas sebab banyak kereta besar-besar."

"Takpe,kakak kan ada. Kakak tahu lintas jalan. Nanti kakak pegang tangan Ika dengan Ena. Tapi kena pegang kuat-kuat tau."

"Okay!" Kita dengan Ika gembira sebab kakak nak bawa pergi makan.

Bila tiba kat tepi jalan tu. Kakak pegang tangan kita pastu dia pegang tangan Ika. Bila kakak kata jalan,kita pun jalan. Bila dah kat tengah tiba-tiba
Kakak tolak kita dengan Ika. Pastu kita tengok ada kereta yang langgar kita. Sakit. Kita melayang atas kereta tu. Ika,kita tak tahu. Tapi,mata kita tak nampak sangat orang. Kita nak panggil kakak,tapi kakak berubah jadi badan merah,pastu ada ekor berduri,pastu ada sayap pula. Semuanya warna merah. Tiba-tiba kakak terbang. Kakak nak pergi mana. Kita sakit tau.

Sekarang ni kita dah tak main kat taman dah. Takde sapa yang nak main dengan kita. Ika pun dah tak main dengan kita dah sebab dia dah takde kaki. Kita pula dah tak boleh cakap. Tak sempat kita nak cerita kat ibu pasal kakak. Kenapa kakak tolak kita? Kenapa kakak buat suara kita hilang? Ini semua salah kakak. Kita benci kakak!

Sampai hati kakak.

//meh. Stress dgn system registration. Apache tomcat je.
//do drop ur comment below.

Cerpen: Psiko UrbanWhere stories live. Discover now