Jeg smilte til Alicia og husket å blunke en ekstra gang. Hun lo og la en arm rundt meg.
- Mye bedre, sa hun kritisk. - Men de klærne kan du ikke gå i, avsluttet hun.
Jeg lo med henne mens vi gikk bortover Storgata. Vi skulle en tur innom Lindex for å finne nye klær til meg. Det hadde Alicia bestemt. Hun mente vel at det jeg gikk i nå var utrolig stygt. Jeg synes antrekket mitt egentlig var ganske fint, men jeg lot være å si det til Alicia. I stedet sa jeg meg enig i at jeg trengte noen nye klær.
- Kommer du eller? spurte Alicia plutselig.
Jeg hadde stoppet opp midt i gaten, og stirret mystisk rett ut i luften.
- J-ja, sa jeg flau.
Jeg fortet meg etter Alicia. Hun sto allerede med inngangen til Lindex. Da jeg kom bort til henne gispet jeg og holdt på å miste pusten.
- Jeg glemte pengene mine hjemme, stotret jeg skamfull.
Jeg kikket ned i bakken, studerte de skitne skoene mine. Da slo det meg at i alle fall skoene måtte byttes ut! De så jo ikke ut i det hele tatt.
- Hvor glemsk går det an å bli? spurte Alicia surt.
Jeg forble stille, og det var da det slo meg. Jeg var faktisk redd for Alicia. Det var på en måte hun som bestemte over meg. Men bare på en måte! Og bare litt. For vi er jo venner. Ekte venner. Tror jeg.
- Jeg betaler, sa Alicia besluttsom.
Jeg skulle til å protestere, men hun forsvant inn i butikken. Jeg trakk på smilebåndene og fortet meg etter henne. Jeg fant Alicia stående med en stygg rosa jakke i armene.
- Skal jeg gå i den? spurte jeg misfornøyd.
Alicia sendte meg et skarpt blikk.
- Ja. Det er sånt de kule går i, sa hun kort.
Jeg sendte et blikk på klærne til Alicia. Hun gikk i en nydelig turkis jakke. Hvorfor skulle jeg gå i en forferdelig rosa jakke da? Jeg sukket, men tok meg fort sammen igjen. Hvis Alicia skulle legge ut for meg ville jeg i alle fall ikke protestere på det hun plukket ut.
- Skal jeg prøve den? spurte jeg skeptisk.
- Trengs ikke, sa Alicia skarpt.
Jeg sendte jakken et ynkelig blikk. På merkelappen var det markert en stor S. Jakken var i small størrelse. Seriøst? Jeg kikket på kroppen min. Den jakken ville jeg aldri i livet passe.
- Jeg tror ikke, begynte jeg forsiktig.
- Jo. Da får du slanke deg, svarte Alicia kvast.
Jeg lukket øynene, og ønsket jeg aldri hadde spurt om Alicia ble med ut på byen. Hun hadde nettopp bedt meg slanke meg. Virkelig? Ville virkelig noen ekte venner gjort det? En stemme langt inni meg sa at ekte venner ville kjøpt klær i den størrelsen du bruker. Men jeg la tanken fra meg. Alicia var gald i meg. Håpet jeg da.
- Hva er det du gjør?! hvisket jeg utilpass til Alicia.
Jeg kunne hørte hjertet mitt banke, fortere enn det noen gang hadde gjort.
- Hva tror du? mumlet Alicia dumt tilbake.
Jeg grep henne i armen.
- Du gjør ikke det, hvisket jeg med sammenbitte tenner.
- Hvorfor? spurte Alicia direkte.
Hun begynte å le.
- Er lille Ida redd? spurte hun.
Jeg kjente en ekkel klump vokse inni magen min.
- N-n-e-ei, prøvde jeg meg.
Det fikk bare Alicia til å le enda kraftigere.
- Ikke? spurte hun overrasket. - Her da, sa hun.
Med et hadde jeg masse klesplagg i hendene.
- Løp, modige Ida, hvisket Alicia sarkastisk i øret mitt.
Jeg slapp klærne rett ned på bakken.
- Er du gal eller? ropte jeg.
Alicia lo.
- Jeg gal? Det er det du som er. Slipper de nye klærne rett ned på bakken? Plukk dem opp med en gang, sa hun strengt.
Jeg himlet fort med øynene og plukket opp klærne. Jeg rakte dem til henne.
- Her, sa jeg besluttsom.
- De er dine, sa Alicia.
Hun sendte meg et uforstående blikk.
- Nei, sa jeg bestemt. - Jeg vil ikke ha stjålne klær.
Alicia så veldig teit på meg.
- Du går med de klærne på mandag, sa hun skarpt før hun snudde ryggen til meg og gikk.
Jeg sto igjen - alene - med en ekkel følelse i magen.
YOU ARE READING
Lappeteppe
RomanceOppfølger til "En annerledes hverdag" - du må ikke lese sesong 1 først, men det er smartest om du vil skjønne mer av plottet her: https://www.wattpad.com/story/32362897-en-annerledes-hverdag ...