6 - True Friend?

1.2K 161 27
                                    

[Soeul pov]

Seperti biasa, aku akan ke sekolah berjalan kaki.

Walaupun keluargaku mempunyai pekerja yang akan menghantarku ke sekolah menggunakan kereta, aku tak nak.

Sebabnya ...

Kan lebih baik berjalan kaki daripada menyusahkan orang lain kan?? Lagipun sekolah aku bukannya jauh sangat. Dekat je. Dalam 5 minit sampailah.

Sambil berjalan, aku mendengar lagu2 kegemaranku melalui headphone ku. Aku menghayati setiap patah perkataan yang diungkapkan dalam lagu2 yang aku dengar.

Mendengar lagu merupakan hobi aku sejak kecil lagi. Setiap kali aku stress, bosan dan yang seerti dengannya, aku akan mendengar lagu.

Bagi aku, dengan mendengar lagu, aku dapat melupakan segala masalah yang aku ada.

Music is my life. Tanpanya, aku takkan bertahan sehingga sekarang ni.

-

"Minghao!!!" Panggilku dengan riang setelah ternampak dia di tempat duduknya. Dia sedang asyik membaca buku. Hobi dia kot baca buku tu.

Minghao menoleh sekilas ke arahku dan terus menyambung pembacaannya tadi.

Kenapa dia dingin semacam je ni??

"Yah, kau tak dengar ke aku panggil??"

"Boleh tak jangan kacau aku??" Beritahu Minghao dengan dingin.

Aku tersentak dengan kata2nya.

Aku terdiam dan hanya memandang mejaku.

"Hai, Soeul ... " seseorang menegurku.

Aku mengangkat kepalaku untuk memandang orang yang telah memanggilku tadi.

Jun.

"Kenapa ni?? Jom kita bersiar-siar kat sekolah ni." Ajaknya.

Aku hanya menjelingnya. "Aku tak nak."

Suaraku kedengaran serak.

"Waeyo?? Kau menangis ke??"

Mwo?? Aku menangis??

"Anieyo. Jangan sibuklah." Kataku lalu beredar dari kelasku.

Walaupun aku tahu tak lama lagi kelas akan bermula, aku tetap nak keluar dari kelas tu.

Airmata yang sudah jatuh di pipiku dilap menggunakan belakang tapak tanganku sementara kakiku membawaku ke stor terbiar sekolahku.

Aku membuka pintu stor tersebut dengan kasar lalu menutupnya dengan kuat sehingga mengeluarkan bunyi yang kuat.

Airmataku sudah mengalir semakin deras dipipiku. Aku tak dapat menghentikannya lagi.

Aku duduk di sudut stor tersebut, memeluk kedua belah kakiku rapat ke dada.

Tangisanku menjadi semakin kuat.

Kenapa semua orang benci sangat kat aku??

Apa salah aku??

Apa salah aku sehingga mereka benci sangat dengan aku??

Omma, appa, kawan baik aku sebelum ni, kawan sekelasku dan sekarang ni ...

Minghao.

Sepatutnya, aku tak perlu nak rapat sangat dengan Minghao tu.

Sepatutnya, aku tak berkawan dengan dia atau sesiapapun.

Good Day || Xu Minghao (Completed)Where stories live. Discover now