Jihyo mengambil nafas dulu sebelum mengetuk pintu bilik Encik Baekhyun a.k.a Daun pudina muka batu itu. Berharaplah angin daun pudina muka batu tu baik hari ni.
Jihyo pun mengetuk pintu bilik Baekhyun. Selepas mendapat keizinan dia pun masuk.
Gulp
Aura hitam memenuhi ruang seluruh bilik ini. Jihyo menelan air liur. Payau. Kelihatan Baekhyun sedang leka membuat kerja dan muka nya seperti tidak berpuas hati.
'Alamak!! Masuk salah time lah pulak!! Adumakkk'
Baekhyun: Ada apa apa ke?
Tanya Baekhyun dgn dinginnya dan mata nya masih lagi memandang dokumen dokumen itu dgn tekun.
Jihyo: Erk. Ni fail yg Encik Baekhyun nak saya bawa.
Kata jihyo selamba. Dia ni dah nyanyuk ke apa? Pagi tadi minta fail, lepastu dah bagi kau cakap nak apa?
Baekhyun: Letak je lah kat situ.
Jihyo menurut. Kakinya mahu melangkah pergi terbantut apabila Baekhyun menegurnya.
Baekhyun: Ada aku suruh kau keluar lagi ke?
Jihyo memaling. Eleh! Kau suruh ke tak suruh ke ada aku kesah! Biarlah~ kaki aku.. Yang kau tak habis habis pandang dokumen tu buat apa? Pandanglah aku ni yg persis bidadari ni! Dokumen tu ada apa je?
Jihyo: Erk. Ada apa apa lagi ke Encik Baekhyun?
Baekhyun terdiam seketika. Hati jihyo sudah pun menggelegak. Kau ingat aku tunggul ke?
Jihyo: Encik ni panggil saya suruh saya jadi patung Encik ke apa? Saya banyak kerja lagi lah.
Kata jihyo dgn nada marah. Gila. Kau memang suka cabar tahap kesabaran aku! Baekhyun masih lagi diam. Dia meneruskan kerjanya. Soalan jihyo diendahkan.
Jihyo: Kalau xde apa apa saya keluar dulu.
Kata jihyo dan segera mengambil langkah untuk keluar tanpa menunggu balasan dari Baekhyun.
Baekhyun: Kalau aku cakap, aku nak kahwin dgn kau?! Kau terima tak?
Langkah jihyo terhenti. Membuntang matanya.
Kahwin?
Kahwin?
Apa aku tak silap dgr?
Jihyo memaling ke arah Baekhyun.
Gulp~
Baekhyun memandang tepat ke dalam matanya. Jihyo gugup. Aduhhh!! Baekhyun bangun dari tempatnya dan mendekati jihyo. Kaki jihyo kaku. Dia tak mampu nak berjalan.
Apabila sudah berada betul betul di hadapan jihyo, Baekhyun terus memandang tepat ke dalam mata jihyo. Coklat. Riak wajah jihyo berubah. Adumakkk.. Jangan pandang aku macam tu. Takut pula aku tengok.
Jihyo: Hahaha!! Encik boleh serius tak.. Mengerikan saya dengar?!
Jihyo ketawa sedikit supaya gugup nya berkurangan. Baekhyun masih lagi memandang nya serius.
Gulp~
Baekhyun: No! I am serious.
Oh Gosh! Jikalau aku bermimpi, tolong kejut kan aku cepat.. Tak sanggup aku nak menjawab soalan yg mengalahkan KBAT tu. Lahai! Genting nya.
Jihyo: *ketawa kecil* Kenapa saya Encik? Belambak lagi perempuan kat luar tu?! Tapi kenapa saya? Kalau Encik tak sukakan saya pun tak payah lah sampai camni sekali. Kahwin ni bukan hal main main tau?!
Baekhyun: Because You're the best.. Jebal.. Marry me? Aku ada masa sebulan aje?
What! Huh?! Agak dah!? Mesti ada sebab dia lamar aku?! Kau kan!! Erghhh.. Nak aje aku tampar muka kau tahu tak?! Biar muka kau yg hensem tu terus jadi tak hensem.
Jihyo: Encik ingat saya ni patung ke apa? Sesenang Encik je nak beli saya.
Ehh!! Bila masa aku beli kau?! Aku just lamar kau je? Aissyy!! Sabar Baekkie.. Sabar?! Kau perlu rendahkan ego kau!
Baekhyun: Jebal! Aku bagi kau masa.. Tolong lah fikir dgn baik?! Aku harap kau terima. Kalau kau nak suruh aku melutut pun aku sanggup! Janji, kau boleh terima aku?
Apalah benda yg kotorkan fikiran kau sampai jadi macam ni sekali. Adehh!! Please.. Eomma, ada orang gila lamar Hyo.. Ottokhae?
Kalau ikutkan hati mahu aje jihyo lari dari situ. Sah! Baekhyun lupa makan ubat.
Jihyo: Bagi saya masa fikirkan baik baik hal ni?! Saya pergi dulu.
Kata jihyo serius. Seriuslah! Otak nya bercelaru. Apa dah gila ke boss aku ni? Dia lupa makan ubat ke sebelum datang office tadi?
Jihyo menutup pintu bilik nya. Dia bergerak ke sofa. Kepala nya dipicit. Pening. Stress. Apahal tiba tiba je kena lamar ni?!
Jihyo: Gila! Lupa makan ubat! Sewel punya daun pudina muka batu?! Tetiba je nak lamar aku? Apa lah yg dia buat sampai jadi macam tu sekali. Wahai hantu yg menyampuk boss aku tu, tolong lah keluar dari badan dia. Lupakan dia tentang hal ni?!
Jihyo monolog sendirian. Boleh naik gila bila dia fikirkan balik. Aduyaii, apalah nasib aku?!
*****
Baekhyun termenung sendirian. Jihyo lah harapannya sekarang. Dia taknak kahwin dgn sepupunya itu. Ya, tuhan lembutkan lah hati jihyo untuk menerima aku?! Ada sebab aku pilih dia.
Baekhyun sambung membuat kerja nya yg tergendala. Ini boleh buat dia gila. Sah! Jihyo pasti ingat yg dia ni lupa makan ubat. Tak pun kena sampuk. Adumakk!
Sebelum Baekhyun membuat kerja nya, buku kalendar dicapai.
Baekhyun: Aduhh!! Tak lama lagi dah akhir bulan. Ottokhae?! Mampus lah aku nanti? Tolonglah jihyo, tolong lah terima.. Kau lah harapan aku sekarang ni?***
Habis kerja (rumah TzuHyo)
??: What? Dia lamar kau?
Jihyo: Ya Tzuyu? Ottokhae?
Tzuyu: Dia ingat kahwin ni main main ke?
Tzuyu mula tidak berpuas hati. Mampukah Baekhyun bahagia kan rakannya itu?
Mampukah Baekhyun membuat jihyo tersenyum?Jihyo: Tahu?! Macam mana ni weyhh!! Aku xde siapa nak mengadu dah ni?! *goncang badan Tzuyu*
Tzuyu: Tch! Sabar boleh tak? Oklah! Aku ikut keputusan kau je? Kalau kau terima, aku terima? Ok!
What? Erghhh.. Tzuyuuuuu i need your help. Aduhhhh..
Tzuyu: Kau fikirlah betul betul. Aku takde hak nak bagi kau keputusan. Aku hanya boleh bagi kau motivasi je?! Kau fikir biarlah rasional. Jangan bertindak terburu buru.
Jihyo hanya mengangguk. Dia memeluk Tzuyu. Advice pun advice lah.. Tzuyu membalas pelukan jihyo.
Jihyo: Gomawo chingu yah!
Tzuyu: Dae~
-TBC-
ESTÁS LEYENDO
Married With A Cool Guy (C)
RomanceDaun pudina muka batu. Langsung tiada secalit senyuman di bibir. Sama je dgn batu, takde beza nya. Memang sesuai sangatlah. Daun pudina- Sikap yg sentiasa dingin. Muka batu- Langsung tiada satu senyuman di bibir. Itulah panggilan dari jihyo atau nam...