"Fakhri! Mana kau yall." Saufi yang bengang kerana panggilannya tak dijawab laju ayat carutan meluncur keluar mulut.
"Kau ni, chill boleh tak?" Ameer yang macam telinga dia letak depan speaker terus memarahi Saufi.
Jam ditangan menunjuk 12.30 tengah hari, memandangkan mereka sampai sini pukul 10.30. 2 jam dalam ni, makin ke depan, makin luas hotel yang mereka jejaki.
"Weh dah tengah hari, makan dulu jom." Farisah yang dari tadi memerhati jamnya mula bersuara. Tadi pagi langsung dia tada selera nak makan, last last teguk air mineral je.
"Jum ah, kita duduk kat tepi tu." Ameer bersetuju dengan cadangan Farisah, sofa buruk dijadikan tempat sementara. Mungkin tu kawasan lobi satu tika dahulu.
Semua melabuhkan duduk, mencari makanan ringan dalam beg. Itu saja mampu mereka bawa. Takkan nak bawak mee segera pulak. Macam termos tu cukup untuk mereka berlima.
Cukup 10 minit mereka makan, semua sedia merantau lebih dalam. Mana Fakri pergi langsung tiada siapa yang tahu. Nak call, line pulak takda. Kalau tak, buat kerja bodoh je masuk dalam ni semata mata nak cari Fakhri.
"Kita masuk dalam lagi, aku rasa Fakhri takkan pergi atas memandangkan tangga tangga tu dah tak elok lagi." Ummu bersuara. Dia memang takut, rasa nak menangis je sekarang, then meraung nak balik. Memang kau tempat taichi dari Farisah.
"Jom ah, make sure jangan berpecah even kau takut mana pun. Faham?" Ameer bersuara perlahan, tapi mudah untuk mereka berempat dengar.
Farisah yang memegang kamera mula maju ke depan, satu bau yang sungguh menyengat hidungnya membuatkan rasa mual terbit. Dia berhenti termasuk mereka berempat yang turut bau benda yang sama.
Semua menutup hidung, arahan hanya menggunakan tangan. Ameer ke depan, mula diikuti rakannya yang lain. Bila Ameer berhenti, yang lain pun sama.
Makin lama, bau tu makin menusuk nusuk ke dalam hidung, sungguh sesak rasa didada. Ameer yang sudah tau dari mana datang tu terus menyuruh menjauhi kawasan itu.
"Ada 2 ke 3 ekor bangkai tikus yang mati. Isi isi terkeluar. Damn!" Ameer yang hampir nak termuntah di tahan oleh Farisah, seraya dia menepuk bahu Ameer bagi melegakan mual yang hadir. Eh berlapik okay, bukak silat gayung baru tahu.
"Kita cari jalan lain, sebab tadi tu jalan mati. Cuma ada pokok pokok yang dah layu je." Ameer memberi arahan.
"Tadi aku ada nampak lorong, masuk situ jom." Saufi yang tadinya diam mula bersuara. Yang lain hanya mengangguk mengikut cadangan Saufi.
Sepi mula menyelubungi, lepas masuk lorong ni macam macam bunyi aje. Tiana dah tarik tarik baju Saufi, Ummu dan peluk Farisah macam tanak lepaskan. Kamera yang dah bertukar tangan ke Ameer mula merakam sekeliling.
Ya banyak kalu Ameer perasaan bila ada something melintas. Tapi better dia diamkan dulu, tanak takutkan kawan dia.
Ummu yang dan menlepaskan Farisah, mula mendekati diri dekat Tiana. Fuhh bebas. Farisah mula menghampiri Ameer yang tidak jauh darinya.
"Kau nampak kan apa aku nampak tadi ?" Farisah menyoal, ye dia pun nama sebelum Ummu memeluknya. Dan dia perasan riak muka Ameer tadi. Tu tandanya dia pun nampak kan?
Dia cuma mengangguk perlahan. "Aku rasa kita dah jauh sangat ni, kau tau tak kita dah terlepas asar?" Ya maknanya diorang dan berjalan hampir 6 jam, sekarang dah pukul 7.30. Lama tak? Hah jawab jawab.
"Aku tahulah, tapi kat sini tak sesuai nak stop. Kau gila ke Farisah?" Ameer perlahan berbisik. Eh kemain sedap dia je kata aku gila, ada aku suruh dia berhenti kat sini ke? Ei mamat ni memang ah.
YOU ARE READING
Terowong Misteri
Mystery / Thriller"I want you all to divide into groups 5 or 6 people, maximum is 8 people. Got it?" Bangunan misteri berdekatan daerah tanjung kirai dijadikan buah mulut orang. Malah sudahpun viral di facebook dan media sosal yang lain. ini kajian atau memang horor...