Bab 13

125 7 0
                                    

"Farisah, aku tak boleh lama. Kena gerak sekarang." Mendatar suara Iskandar bersuara. Ikut hati nak aje dia ajak Farisah ikut dia ke Singapura. Tapi bila fikirkan manalah sempat.

"Kau datang sini balik?" Farisah kemudian menyoal Iskandar yang sudah siap berdiri.

"Of courselah aku balik. Gila kau tak balik tanah air terchenta aku ni." Iskandar cuba berseloroh sekadar menghilangkan suasana yang serious sekarang.

"Berapa lama kau kat sana?" Masih diakhiri dengan tanda soal. Ikutkan hati Farisah nak aje dia melutut dan gari kaki Is dekat tiang kedai berdekatan.

"Hm dalam 5 bulan. Kau tunggu aku tau, kalau aku tak nampak kau masa keluar airport.. Aku pura pura tak kenal kau kalau jumpa." Iskandar cuba menenangkan hati sendiri. 5 bulan cukup lama, risau ditambah hari lagi kemudian nanti.

"Ei aku tahulah. Dahlah kau pergi sana nanti terlepas airport aku pulak kena tempias air liur kau sebab mencarut." Farisah mengeleng kecil kepalanya, tahulah dia perangai tak matang lelaki depan dia tu.

"Halau nampak."

"Haah memang, dah nyah kau dari sini." Antara sengaja atau berpura pura dia sendiri tak pasti. Tapi cukuplah dia dapat berbual sekejap dengan lelaki tu.

"Fine! Nanti aku datang lagi!!" Jerit Iskandar yang dah jauh tinggalkan Farisah yang masih berdiri tegak sambil memandangnya.

Farisah diam tak berkutik, tak tahu apa dia fikir. Mungkin ada beribu persoalan yang ada tapi takde siapa nak tolong jawab.

Farisah POV.

Aku still diri kat tempat yang sama aku dan Is mula berbual sebelum dia tinggalkan aku sensorang kat sini. Aku dah tak ada sesiapa. Kosong sekosong kosongnya.

Dengan langkah yang longlai aku melangkah mendekati kereta aku. Keluhan kecil akhirnya terluah jugak. Kereta dihidupkan dan kereta  membelah jalan raya.

***************

Aku berdiri dihadapan rumah Marisa. Tak tahu kenapa aku datang sini, mungkin Marisa boleh tolong aku.

"Eh Farisah! Apa kau buat kat sini?"  Mata aku dibesarkan bila ternampak Fakhri yang berjalan bersama Marisa.

"Aku nak jumpa Marisalah, takkan nak jumpa kau pulak. Excuse me, er pleaselah." Aku cuba mengadakan mood yang tak ada. Rasa kosong semakin terasa dek kehilangan lelaki tu.

"Jomlah masuk." Pelawa Marisa. Aku hanya menggeleng dan mengajaknya berbual di pondok disebelah rumahnya.

"Kau okay?" Marisa terus straight to the point bila terasa aku mengeluh beberapa kali.

"Nampak macam aku okay ke Mar?" Dia menggeleng dan mengalihkan duduknya disebelah aku. Kepala aku ditolak agar terletak dibahunya.

"Pasal Is?" Marisa pandai meneka tentang masalah yang aku hadapi, susah aku nak sorok air muka, aku kuatlah haih.

Aku mengangguk kecil, aku bukan jenis suka susahkan orang tapi aku terlampau penat nak pikul beban yang berat ni.

"Kenapa dengan dia?" Marisa yang masih setia menenangkan aku menanya soalan.

"Dia pergi Singapura 5 bulan. 5 bulan bukan sekejap Mar, aku risau kalau dia jumpa perempuan yang lagi lawa dari aku." Luahan yang aku simpan terkeluar akhirnya.

"Dia takkan buat benda gila tulah Lia, aku percaya dia dan kau pun kena percaya pada dia. Trust tu patut ada pada diri kau." Marisa menasihati aku, bukan tak percaya tapi aku risau.

Hey! Siapa je tak peduli bila crush nak pergi jauh? Author pun boleh gila bila tak curi tengok crush. Eh terbagi tahu.

"Lagipun 5 bulan je Lia, takkan kau tak boleh tunggu Is, dia tunggu kau lagi lama dari kau tunggu dia tau." Marisa dah masuk mood ceramah dia dan aku rasa sangat ngantuk.

Terowong MisteriWhere stories live. Discover now