5 bulan kemudian ~
Kawasan airport yang lenggang memudahkan aku cari seseorang yang lama aku tunggu.
Lepas pindah Muar, err aku kerja dekat sekolah tadika. Nyeh, tak susah pun. Biasalah budak budak.
3 bulan aku contact dengan Is lagi. Lepastu makin jarang, kadang kadang dan paling sadis tak ada langsung.
Aku jadilah positive thinker, maybe dia busy. Tak pun handphone kena curi. Aku ada call tapi operator aje jawab tak pun dia kata "Weh nanti aku call balik. Busy." Tuptup dah mati.
Fakhri dengan Marisa dah selamat kawin. Sekarang honeymoon dekat bali. Aku suruh pi Dubai taknak. Lantak pilah depa. Malas nak layan.
Jam aku belek sekejap. "3.50 Petang dah? Hidung dia tak jugak timbul timbul." Aku pusing setempat teringat masa nak cari Is before dia pergi Singapore.
"Auch! Eh buta ke?" Seorang gadis berhijab pandang aku macam nak telan. Ewah bahasa! Pakai tudung tapi mulut sah memang takda insurans.
"Awak, tengok perempuan ni. Bukan nak mintak maaf, pastu badi badi saya pulak." Aku pandang lelaki yang perempuan tu mengadu.
Aku tergamam, terkedu , terkejut hah semua terlah senang. Yup Is. Iskandar. Dia pun terkejut nampak aku. Tapi dia macam cover tak kenal aku.
"Ameer, awak dengar tak ni?" Is tersentak dan pandang gadis tadi.
"Ye saya dengar, tapelah awak biarkan jelah dia. Jom cepat, tadi kata nak jumpa family awak." Aku diam langsung tak berkutik.
What the fish?!
Terasa ada benda mengalir. Aku kesat kasar. Aku tak tahu nak cakap apa. Speechless , takda benda nak tanya. Apa yang ada depan mata dah jawab semuanya.
Aku dengar nak aku nampak. Aku gelak, air mata tak berhenti turun. Menangis, menangis dan menangis. Aku tak boleh nak fikir benda lain.
Handphone aku unlock, aku cari Aiman. Why dia? Oh aku contact dia lagi. While I feel same thing with him. Aku mengeluh kecil.
"Kenapa jadi macam ni?" Soalan yang takada jawapan. Mata yang kabur aku pejam lama. Air yang tersisa jatuh mengalir.
"Hello."
"Aiman pickup aku, aku tak boleh drive ni."
"Kau nangis ke? Tunggu jap, aku on the way."
"Okay."
Tutt..
Aku pandang handphone, tudung shawl aku betulkan. Since aku kerja tadika, personality aku berubah 60% while 40% masih sama.
Dari keluar tudung sarung sekarang dah berjinak dengan instant bawal, shawl and whatsoever. Yang lain sama. Huhuhu. Aku tak reti pakai tumit tinggi, dress or makeup and yaa still same.
Pin pin!!
Aku dongak. Kereta Avanza berhenti betul betul depan aku. Beg silang aku sangkutkan, hilanglah aku dalam perut kereta.
Aku pandang Aiman, air mata yang kering aku biarkan. Senyum tawar aku lontarkan lepas pakai seatbelt.
"Kau okay?" Aiman menyoal sambil tumpu pada pemanduan.
"Aku okay, aku nak tidur jangan kacau." Dia mengangguk perlahan dan aku terlelap.
************************
"Farisah, bangun woi. Dah sampai" Aku memandang Aiman yang mencuit cuit baju aku. Aku mengeliat kecil.
"Sampai mana?" ujarku sambill menguap. Ngantuk lagilahh hm
"Pantai" Aku merenung luar tingkap, udara petang menjamah diri.
"Asal bawak aku pi sini?" Soalku hairan. Lain kali bawaklah pi kedai makan ke, restoran ke, takpun pergila mana mana taman hiburan hah confirm mampu release tension.
"Tengok sunset, jomlah." Aku mengangguk dan keluar dari kereta. Aku melilau tengok sekeliling. Tenang sikitlahh hati ni.
Tapi serious, aku tak sangka dia berubah. Teruknya dia berubah, aku .. Aku haih, okay Farisah Aulia. Let move on.
Aku rinduu Ummu dengan Tiana, kalaulah aku tak tinggalkan diorang masa tu, mesti aku tak payah susah susah nak hidup lagi.
Ya Allah Farisah! Apa kau fikir ni? Yang hidup teruskan hidup, yup! Aku kena teruskan hidup. Haih.
"Woi! Berangan apa. Jauh sangat aku tengok" Aiman memandang aku.
Dia perasanlah, aduh mana nak letak muka nih? Hah tukar topik.
"Kau dengan Nur cemana?" Tikar kecik yang Aiman bawak aku bentang atas pasir. Lutut aku rapatkan mata memandang matahari yang hampir terbenam.
"Sama je macam kau, takda jodohlah nampaknya." Aku mengangguk biarkan dia layan perasaan.
"Kau lupakan jelah Is tu, dia pun pura pura tak kenal kau kan?" Aku mengeluh kecil.
"Kalaulah sesenang ABC, aku takkan amik peduli pasal dia lagi dan mulakan hidup baru. 3 bulan aku tunggu, 3 bulan aku jaga hati aku tapi dia? What is wrong with him?" Aku menangis lagi, Ya Allah cengengnya aku sekarang ni.
"Dahla tu weh, takyah nangis lagi. Amik ni." Sapu tangan aku capai, air mata aku lap kasar. Kenapalah jadi macam ni.
"Lepas ni kita pergi makan eh? Besok aku nak ajak kau pergi tempat baik punya, nanti aku inform." Aku mengangguk tanpa banyak soal. Aku rasa selamat dengan Aiman, aku kenal dia masa form 1. Sampai sekarang tak sangka.
Matahari terbenam dijadikan pemandangan yang paling menyenangkan aku, lapang dada. SubhanAllah, indah sangat indah.
YOU ARE READING
Terowong Misteri
Mystery / Thriller"I want you all to divide into groups 5 or 6 people, maximum is 8 people. Got it?" Bangunan misteri berdekatan daerah tanjung kirai dijadikan buah mulut orang. Malah sudahpun viral di facebook dan media sosal yang lain. ini kajian atau memang horor...