Farisah POV
"Is aku dah tak larat ni." Serious aku rasa nak pengsan. Semua kabur, sah gastrik datang. Tahu ada gastrik bukan nak makan."Err sorry Farisah, aku lupa kau ada gastrik. Dari haritu kau tak makan." Ameer memohon maaf.
Aku langsung tak nampak apa apa lepas aku duduk. Kabur, macam aku ada rabun teruk. Tak boleh jadi ni.
Aku menyelongkar beg mencapai roti dan air mineral. Cepat aku makan roti, tak boleh lama lama. Tersangat bahaya. Dah tengah hari dah pun.
Bila aku terasa okay, aku cuba berdiri. Tapi kurang stabil, laju Ameer memegang bahu aku.
"Kita nak jalan lagi ke? Kau tanak tunggu diorang? Aku risau apa apa jadi kat diorang." Aku mengeluh perlahan. Kalaulah kitorang tak buat silap, kerja ni tak perlu sampai masuk dalam.
Tak guna salahkan Fakhri sorang sorang, kita dah pilih kenalah bertanggungjawab. Hm harap sangat diorang tak apa apa.
"Aku pun tak tahu apa rasuk aku semalam, kalau tak mesti kita tak berpisah cemni." Dia mengeluh kemudian meraup mukanya.
Baru nak sedar, tadi tanak sedar. Dah lama sangat diorang berjalan. Macam macam dah jumpa. Mayat, tengkorak manusia, tikus liar tu, lagi labah labah beracun.
Nyaris nyaris dia nak kena tadi, mujur Ameer lagi pantas, laju dia menyepak labah labah tu. Tak lama lepas tu datang pulak serangga pelik, terang tapi bukan kelip kelip. Bila dia terbang atas mayat, baru aku tahu benda tu bahaya.
Laju kitorang bawa diri, tempat ni dah lama jadi tak hairan kalau banyak serangga atau binatang menghuni, tapi dari mana benda ni masuk.
Aku memerhati sekeliling kemudian aku nampak satu pintu. Pelik kadang.
"Is ada pintu do." Aku tuding jari pada pintu yang aku nampak tadi. Dia mengangguk. Nak pergi ler tu
Dia cuba menolak pintu, roti yang tinggal sikit aku sumbat semua dalam mulut.
"Tak kunci, masuk jom." Dia mengajak aku. Aku was was senanya. Aduh Is, tak takut ke apa. Nampak hantu pucat lesi. Poyo je.
"Dah jangan fikir bebukan, pintu ni kan tutup. Benda apa je boleh." masuk?" Hm ye tak ye jugak. Aku pun mula mengekori Ameer dari belakang.
Aku pegang Ameer, yelah untuk kemungkinan yang tak pasti. Kang ada benda serang aku, mati aku kat sini. Weh muda lagi kut.
"Farisah, ada map!" Aku tersentak. Eh mamat ni, dah lama hidup ke apa? Aku kat sebelah dia je pun.
"Nampak macam map terowong ni." Aku meneka, yelah map ni luas kertas A3 je. Tapi ikut panjang memang macam terowong ni. Then ada 3 terowong yang dia lukis. Dan semua ada haluannya.
Lorong kanan pergi stor, tengah jalan keluar, and kiri jalan em em tempat pelupusan sampah.
Ceh patutlah aku bau something smelly tadi. Erkk loya do. "Kita bawak map ni, but diorang macam mana?" Aku mencadang.
"Kita keluar dululah, then mintak pihak berkuasa redah tempat ni. Aku tahu diorang masih hidup." Aku mengangguk perlahan. Hopefully apa yang Ameer cakap betul semuanya.
"Aku rindu Tianalah Is." Aku mengeluh buat keseribu kali mungkin. Tiana kenalan dia dari secondary sch lagi. Dia tempat aku cerita semuanya. She likes my diary to me.
"Kau janganlah fikir bukan bukan, i am really sure yang diorang tak apa apa. Kau janganlah risau." Ameer mengosok kepala aku. Haish dia suka buat aku rasa something yang pelik.
Saufi POV
Dah jauh berjalan, tapi batang hidung Ameer dengan Farisah masih tak nampak. Haih manalah korang pergi woi."Kau okay tak Ummu?" Aku menyoal dia memandangkan aku piggyback dia.
Dia cuma mengangguk. Mungkin penat atau mungkin dia mengantuk. Malas nak soal banyak banyak. Aku pun dah penat.
Langkah masih diteruskan. Kadang kadang ada satu soalan yang aku tak mampu nak jawab. Dah keluar ke diorang tu? Aish tapi takkanlah Ameer nak tinggalkan kitorang dalam ni.
Kalaulah semua ni tak jadi, mesti aku tengah layah ps4 dekat rumah Ameer dengan Fakhri.
Takpun tengah terbongkang sebab penat layan awek yang datang dari marikh tu.
Tapi kalaulah tu tak wujud sebab ini jalannya. Kalau tak aku mesti dah terlalu lalai. Dan ini salah satu cabaran, dan cabaran ni sungguh mencabar.
"Saufi, ada loronglah. Ikut mana?" Ummu menyoal aku bila aku sepi seribu bahasa.
"Tengah jelah. Tengah tau kawan kawan." Semua mengangguk. Kaki aku terus melangkah ke depan.
Aku dah penat, dah pukul 4 petang. Hmm " weh makan dulu jum." Ajak aku seraya menurunkan Ummu ke bawah dan menyandar di dinding.
"Kita rehat setengah jam, lepastu kita gerak lagi. Panjang betul terowong ni. Apa motif kontraktor ek? Pelik betul lepas boleh eh ada lampu, menyala pulak. Mana dapat letrik." Aku membebel panjang. Penatnyaa lahai,aku cakap dalam satu nafass. Wahhh daebakk.
Eh terkorea pulak, salahkan Farisah. Ade ke patut datang rumah Amee semata nak tengok cerita korea. She so funny. Lol manalah korang ni
"Diamlah Sauf, aku mengantuk ni. Bagi aku tidur." Fakhri mematikan lamunan aku. Hek eleh mamat ni, sombong siut.
Kriukk...
Aku terdengar bunyu derapan kaki, apa pulak kalini nih. Aduh. Makin lama makin kuat, macam ramai je. Its like segerombolan. What is that.
Aku pandang Tiana, dia pun dengar jugaklah. Jantung aku rasa nak terkeluar sekarang, damn! Pe benda siaa.
Aku terdengar suara, tapi tak jelas sebab langkah mereka yang bagaikan berlari. Manusia jugak ke?
Tak lama kemudian ada 2 orang manusia, seorang lelaki kaki dah teruk dibaham sesuatu, mana kali lagi sorang perempuan kepala sudah takde rupa kepala. Darah menutupi wajahnya.
"Woi! Lari ada kucing liar. Kau nak mati ke?!" Teriak seorang lelaki yang makin menghampiri kitorang.
Terlihat 3 ekor kucing liar pantas berlari. Ah sudah aku dengan Tiana kelam kabut mengejut Ummu dah Fakhri. Janganlah tidur mati macam ni.
Akh terpaksa mempiggyback Ummu secara paksa, Fakhri yang sudah bangun terus laju lari ke depan. Ceh kumpul tenagan terus tinggal aku kat sini.
Aku perbetulkan kedudukan Ummu, tanak dia jatuh. Kemudia aku bukak langkah berpuluh ribu diikut dua lagi manusia yang tak dikenali.
Aku mengagak dah 2 jam aku berlari, aku toleh ke belakang dah mengeluh. Kucing tu langsung taknak menyerah.
Aku dah penat, Ummu pulak langsung tak bangun dari tadi, dah tido mati ke apa minah ni. Janganlah buat gal dok. Aku penat ni, dah lama tak lari pecut seribu langkah. Hish penat bhai.
Aku berhenti dengan nafas yang tak tentu arah. Terasa tangan aku ditarik kemudian terasa aku terbang seketika dan auch! Sakit bhai..
Bam!
Terasa pintu tertutup kuat. Aku mula membuka mata, dalam sebuah bilik. Berapa lama aku dah lari ni. Asal macam sekejap je? Padahak dah nak pukul 7.
Pintu yang berbunyi masih tiada tanda mahu berhenti. Semua ada kecuali Ummu!
"Weh mana Ummu?!" Aku menengking tinggi peluh menitik
Aku pandang Tiana, dia hanya mengeleng lalu bercucuran air mata membasahi pipi gadis itu.
Ummu maafkan aku tak dapat selamatkan kau buat kali kedua. Aku terduduk lemah, pasrah. Langsung tak bermaya.
YOU ARE READING
Terowong Misteri
Mystery / Thriller"I want you all to divide into groups 5 or 6 people, maximum is 8 people. Got it?" Bangunan misteri berdekatan daerah tanjung kirai dijadikan buah mulut orang. Malah sudahpun viral di facebook dan media sosal yang lain. ini kajian atau memang horor...