"Ini semua salah kau tahu tak? Kalau kau tak bawak binatang tak guna tu Ummu takkan matilah!" Saufi meninggikan suara seraya menumbuk numbuk meja yang berada dihadapannya.
Tiana sudah nangis teresak esak, tah apelah nak dijawab kepada kedua ibu bapa Ummu nanti. Ah Sir Zaqrif memang jahanam. Otak tu pakai lah ni bagi lutut guna!
"Ajal maut kat tangan tuhan lah cilaka! Kalau aku tahu ada orang lain dalam terowing ni kau ingat kitorang suka suka ke biar kawan kau mati?" Lelaki yang kehilangan kaki membalas sambil menahan perit.
Saufi mengeluh dan meraup kasar mukanya, sejurus membacakan Al fatihah untuk Ummu, semoga dia tenang disana.
Tiana mengesat air matanya yang kian kering kemudian menghampiri lelaki dan perempuan tadi.
"Aku Tiana, kat sana tu Fakhri yang ini Saufi, maafkan dia ye. Boleh aku tengok luka korang? Aku ada First aid kit, atleast darah korang berhenti mengalir." Tiana mencakung menghadap perempuan yang kepalanya sudah dipenuhi darah. Mungkin darah lelaki tu.
Tiana menghulurkan tuala yang dibawanya, dan air kosong untuk mencuci darah.
"Aku Marisa, ni kawan aku Taqhif. Kitorang dah terperangkap kat sini hampir bertahun, kenapa korang masuk sini? Bukan aku dah bagi mesej?" Marisa memperkenalkan dirinya dan lelaki itu, seraya membersihkan mukanya dan kaki lelaki tadi.
"Malang tak berbaukan, apa pun boleh jadi. Inilah takdir yang kitorang kena hadapi." Tiana mengeluarkan aid first kid dan merawat lelaki itu.
"Korang bertiga je ke?" Marisa menyoal, Tiana mengeleng tekun merawat Taqhif.
"Kitorang ada lima orang, kitorang terpisah tadi. Ada prob sikit. Korang dua jeke?" Tiana yang hampir siap merawat Taqhif memandang Marisa sekilas.
"Lagi sorang Salwa, dia pun jadi mangsa baham bintang tak guna tu. Tak sangka pulak ada binatang yang menghuni terowong ni." Marisa bercerita.
"Ehem, aku rasa kucing tu dah bla, kita nak gerak sekarang ke tunggu esok?" Saufi menyoal Tiana selepas Tiana menyelesaikan rawatannya yang terakhir.
"Aku rasa jalan keluar tak jauh dari sini, dan tempat ni aku rasa bilik kawalan terowong ni." Marisa meneka, yelah diakan kerja kat sini.
"Macam mana korang boleh salah jalan?" Fakhri menanya tiba tiba sambil mengaru kepalanya.
"Macam macan dah jadi selama hampir bertahun ni." Fakhri hanya mengangguk sahaja malas nak bersoal banyak.
"Kita sambung besoklah, Taqhif kena banyak berehat sebab dia dah kekurangan darah yang banyak." Tiana memberikan kata putus, yang lain hanya mengangguk kosong.
Ameer POV -third day
Aku memandang jam, 2 pagi. Farisah maih diulik mimpi. Teringat waktu dia mula rapat dengan Farisah.
Flashback
"Woi buta ke?!" Buku yang berterabur dikutip satu persatu. Aku menunduk menolongnya, like drama. Tangan kami mencapai buku yang sama, mata menatap satu sama lain.
"Ehem." Dia berdehem kecil cuba menghilangkan rasa janggal pasti.
"Sorry, aku nak cepat tadi." Dia berdiri diikut aku dengan beberapa buku ditangan dan memberikan kepadanya.
"Lain kali jalan guna mata, jangan pakai guna kepala. Apa pun tak boleh." Dia merungut kecil. Aku ketawa. Comel betul.
"Aku belanja kau makan kat kantin nanti, kau 4 Cendikia kan?" Aku menanya gadis dihadapanku. Darjah 4 pun jadilah.
"Hey ingat aku bodoh sangat ke? Aku 4 Baidurilah, nama aku Farisah Aulia, kau mesti Ameer Iskandar kan? Budak paling poyo dalam sekolah ni." Aku memandangnya hairan. Jadi aku dengan dia sekelas?
YOU ARE READING
Terowong Misteri
Mystery / Thriller"I want you all to divide into groups 5 or 6 people, maximum is 8 people. Got it?" Bangunan misteri berdekatan daerah tanjung kirai dijadikan buah mulut orang. Malah sudahpun viral di facebook dan media sosal yang lain. ini kajian atau memang horor...