Bab 15

114 7 0
                                    

Ameer POV

Aku pandang Farisah yang menahan air mata, langsung takda rasa bersalah dihati. Aku cuma terkejut, yelah dia takde keje lain ke nak tunggu aku kat airport?

"Meer! Awak berangan apa tu? Traffic light dah hijaulah.." Amira menyentak aku dan menekan pedal minyak teruskan perjalanan.

Amira Izhani, aku jumpa dia dekat Singapore.. Ofcourse Singapore, yelah aku kan duduk sana. Mula mula hati rindu pada Farisah tapi Amira datang hilangkan 1001 cerita tentang Farisah. And I lost her, i dont know about her. But who cares?

3 bulan lepastu aku dah buat keputusan, aku declare dengan Amira. Dia setuju and she said lepas balik Malaysia dia nak bawak aku jumpa parents dia. Aku cuma mengangguk setuju.

Hari hari aku dekat Singapore penuh dengan Amira Izhani, atleast aku ada support dekat sana. Farisah? Aku selalu ignore call dia, bila Amira perasan aku tukar nombor telefon.

Aku tak peduli apa Farisah nak rasa, I was wasted my whole years just untuk tambat hati Farisah at the end aku tak dapat apa apa.

Pelik, bila aku nak merantau jauh baru nak meraung bagai, sebelum ni jangan mimpi nak menangis untuk aku even aku kena belasah teruk.

Now, aku gerak pergi rumah Amira dekat Shah Alam. Well, macam dah dijanjikan aku just follow on the flow aje.

Aku pandang Amira silih berganti, lena tidur mungkin terlalu penat naik flight. Penat? Ah bairlah dia rehat dulu.

Back tu Farisah POV

"Man, kau tak sedih ke putus dengan Nur? Yelah kau dengan dia dah berapa lama tup tup break." Mata tak lekang melihat keindahan Allah, hanya mulut berbicara.

"Dah tak ada jodoh, nak buat macam mana? Macam kau, 5 bulan tunggu last last benda lain yang kau dapat. Menangis air mata darah sekalipun still tak boleh ubah apa apa." Aku terangguk angguk, kalaulah aku boleh setabah Aiman. Ke dia takde perasaan? Okay lupakan.

"Jomlah kita singgah surau, dah nak Maghrib ni." Aku mengangguk seraya bangun. Tikar aku bersihkan dan lipat.

"Kau kenal perempuan yang dengan Is tadi?" Aku menggeleng. Atau mungkin aku kenal, teringat pada sepupu yang jauh di Selangor.

"Jomlah turun dah sampai." Tanpa banyak bunyi aku turun dari kereta, tak ramai muslimat yang teringin habiskan masa dimasjid. Maklumlah sekarang manusia lebihkan hal duniawi sampai lupa tentang syurgawi.

Aku melangkah ke surau wanita, air wudhuk aku ambil dan capai sepasang telekung.

Usai solat maghrib, Aiman membawa kereta ke kedai makan. Aku memang dah lapar memandangkan pagi tadi aku tak makan. Sebab aku punya eksaited nak jumpa Is then ajak makan. Tapi aku cuma mampu belanja air mata je.

Siapa perempuan tu? Kenapa aku rasa aku kenal sangat dengan dia ek? Aku rasa dah tawar hati dengan Is. Aku ingat peristiwa terowong tu dia berubah. Jadi lebih baik tapi tahlah.

"Farisah! Berangan lagi? Bertuah punya budak. Woi turun jom dah sampai." Aku tersentak seraya menayangkan sengihan orang tak bersalah.

Restoran Al Mahzad.

"Kedai makan apa ni Man?" Aku menyaingi langkah Aiman yang jauh ke depan.

"Oh lupa nak gitau, ni kedai makan pakcik aku. Ala kau cakap je nak makan apa. Western ke, arab ke, sushi ke, kimchi ke semua ada." Aku terangguk angguk. Teringat cerita woody the woodpecker.

Aiman memilih meja dibawah kipas berhampiran kaunter dan kawasan yang agak tersorok.

Ternampak budak lelaki datang menghampiri, waiter lah kot.

"Woo Man lama tak jumpa kau bro, mana hilang?" Aku tengok aje cerekerama depan mata alang alang cuci mata. Hensem pulak waiter ni.

"Taknak kenalkan ke aku dengan awek kau ni." Aku tersentak, terus cover tengok tempat lain dan pandang balik muka Aiman.

"Awek pebende, member aku since secondary sch kot." Aku mengangguk setuju.

"So, single lah ni?" Aku lambat lambat mengangguk.

"Finally ada pun chance, tapi pelik jugak awek cun macam awak takde orang minat." Aku mengangkat bahu tanda tak tahu.

"Dahlah tu Zam, kau amik order kitorang kan, hah aku order Nasi Ayam dengan Teh O Ais." Zam yang disebut oleh Aiman tadi mencoret sesuatu atas kertas.

"Awak nak apa?" Aku fikir dalam dalam.

"Nasi goreng kampung dengan fresh orange." Dia mengangguk dan tersenyum seraya menjauhi meja.

"Tengok anak teruna orang tak lepas kau eh." Aku menyepak kaki Aiman kuat.

"Adoi, sakitlah." Aku menjelir lidah dan memandang isi restoran milik pakcik Aiman. Ada aircond, meja kayu antik. Aku terkaku kejap tengok keadaan restoran ni.

Sedang asyik memerhati aku terkaku pada sekumpulan keluarga sibuk berbual kosong dan mata aku tertancap pada seorang lelaki.

Isn't it Iskandar? Mata aku bertembung dengan mata Is, laju aku larikan anak mata. Farisah, he's not yours. Please open your eyes.

Terkezut aku bila muka Aiman menghadap mata aku. Aku mengurut dada dan Zam datang menatang dulang.

Terus aku menerkam ai fresh orange, aku minum sedikit menghilangkan debar.

"Man, Is ada kat sini gila." Reaksi Aiman buat aku rasa nak hempuk dia pakai kuali kat dapur tu. Peghangai!

"Kau dengar tak ni?" Dia mengangguk, aku malas nak layan lagi. Makanan yang sampai aku mulakan dengan bismillah.

"Man, lepas ni nak pi mana?" Aku menyoal tiba tib. Teringat Aiman nak aje aku gi tah mana tah. Jangan culik sudahlah.

"Adalah, kau ikut je." Tanpa banyak soal aku mengangguk.

"Aku pi bayar sat."

"Eh takyahlah aku bayar, tak selesa lelaki belanja. Kau tunggu sini." Aku menegah Aiman dari berjalan.

Usai membayar, Aiman bawak aku pergi tempat yang dia nak pergilah kan? Orang kata perut kenyang jadi hati pun senang, dengan aircond yang sejuk membeku memang tidur matilah aku la ni.

"Dik oh dik, bangun. Dah sampai rumah dah ni." Aku mengelipkan mata beberapa kali, aku mengosok mata beberapa kali.

Eh ibu? Takkan kat muar kot?

Terowong MisteriWhere stories live. Discover now