Bab 10

165 11 1
                                    

"Saufi, jom gerak. Dah pagi ni." Saufi  membuka mata, cuba mendapatkan pemandangan yang elok.

Fakhri, Saufi hanya mengangguk dan menyandang begnya. Tiana yang memerhati sekitar terowong mula angkat thumbs up, tanda terowong itu dah selamat.

Perjalanan diteruskan sampai satu tempat, perjalanan mereka terhenti. Tiana yang berada didepan sekali pusing menghadap Taqhif yang berada dibelakanhnya.

"Tiana, kenapa ka berhenti?" Taqhif menyoal sambil dipapah Marisa yang setia berada disisinya.

Sejak kematian Salwa tunangnya, Marisa ambil alih tugas Salwa, dia tahu Salwa yang suruh Marisa buat macam ni.

"Siapa Tiana? Aku bukan Tiana.." Suara Tiana yang sengaja digaraukan menaikkan bulu roma semua orang.

"Not funnylah Tiana!" Jerkah Marisa tiba tiba. Tiana tersenyum, senyum yang agak menyeramkan.

Pisau lipat yang disimpan kemas didalam kasut Tiana dipegang kemas, laju mengacu pada mereka berempat.

"What are you do Tian?" Fakhri menyoal tiba tiba.

"Ada ucapan untuk kali terakhir?" Tiana bertanya, tiada jawapan bagi soalan Fakhri.

"Kau siapa?" Saufi yang dari tadi membatukan diri mula bersuara.

"Kawan kau." mendatar suara dilontarkan.

"Apa kau nak?" Saufi bertanya lagi.

"Kau ganggu tempat aku, dan aku akan ambil salah sorang dari kau." Dia ketawa tiba tiba. Semua diam terkejut.

"Jadi amik aku, lepaskan dia." Semua memandang Saufi tidak percaya.

"Saufi kau cakap apa ni?" Fakhri menolak Saufi kebelakang kasar. Gila, siapa aje nak biarkan adik beradik kau kena bunuh?

"Aku takkan ubah keputusan aku, now! Kau lepaskan perempuan tu." Fakhri memandang Saufi tidak percaya.

Tiana rebah ke lantai, disambut oleh Taqhif dengan bantuan Marisa.

Fakhri menghampiri Tiana, risau apa apa jadi pada gadis itu. Dia menoleh mencari kelibat Saufi.

Tiada.

Pusing setempat tetap tak ada. Dia meraup kasar mukanya.

"This is bullshit!" Fakhri menjerit seraya menumbuk dinding sehingga berdarah. Pada dia, sakit hilang abang lagi sakit dari cederakan diri sampai berdarah.

Fakhri terduduk lemah, tak tahu nak  cakap apa. Saufi dah pun hilang, dia dah tak ada sesiapa. Langsung tak ada, kepalanya ditundukkan.

Jatuh titis titis air mata lelaki, bayangka selama 20 tahun kau hidup dengan kehadiran abang. Sejak kau lahir lagi, kau dah nampak dia sebelah kau.

Dengan beribu kenangan, dengan beribu kesusahan. Bertapa payahnya mereka berdua menyara diri sendiri. Tanpa saudara ataupun ibu ayah. Hari hari dengan muka Saufi yang ditatapnya. Bergurau senda, semua bersama.

Keadaan terowong yang agak kelam menambahkan lagi kesayuan hati. Dibiarkan apa je yang nak jadi pada dia. Kalau boleh dia ni ikut mama dan Saufi, dia tak pernah suka sendiri.

Sejak datang ni, semua dah tak sama. Ini semua salah dia.

Fakhri POV

Aku hilang Saufi, kembar tak seiras aku. Sebab aku, aku hilang dia. Memang tak dinafikan, ni memang salah aku. Apa benda rasuk aku before masuk hari.

Kalaulah aku tak mask, mesti sekarang sibuk kat dapur buat dapur sepah. Kalau tak pun, selalu pergi keluar cari benda yang boleh dibuat. Takpun cari part time kalau cuti.

Tapi semua tu takkan jadi lagi sekarang. Dari kecik Saufi selalu menangkan aku padahal tu memang salah aku.

Dulu aku budak nakal, tak macam sekarang. Sebabtu Saufi dapat sekolah kluster dan aku cuma dapat sekolah biasa.

Rasa macam baru semalam aku start masuk sekolah rendah dengan mama dan saufi ada disisi aku.

Aku benci perasaan ni, perasaan yang wujud masa arwah mama disahkan pergi sampai bila bila.

Dan Saufi pegang amanah mama untuk jaga aku sepenuh tenaga dia, langsung aku tak pernah dengar atau tengok Saufi mengeluh ataupun kecewa dengan hidup serba kekurangan.

Pernah ada satu hari, gula habis tapi duit tak cukup. Saufi buat kerja gila, dia usya awek kaunter suruh bagi diskaun. Awek tu pun ikut je.
Balik rumah terus terguling guling ketawa.

Aku tersengih diikuti air mata yang masih tak jemu mengalir ke pipi. Takda tanda nak berhenti.

Teringat kata kata Saufi semalam.
"Fakh, kalau ditakdirkan nanti aku pergi dan tak boleh balik lagi. Aku nak kau jaga diri kau. Cari pasangan hidup yang dapat terimah kekurangan kau dan langsung tak kesah dengan rupa kau. Yang penting hati. Aku cakap macam ni nak kau tahu, aku hidup bukannya boleh tunggu sampai kau tinggalkan aku. Kau dah besar Fakhri, kau pun dah boleh fikirkan? What ever happen, pandang depan dan janji dengan aku, capai cita cita kau nak jadi chef, jangan pandang belakang dan buat kau sedih. Aku tak suka tu. Boleh tak janji dengan aku?"

Aku cuba menahan sendu, air mata mengalur lagi deras. Hati rasa macam kena siat siat. Aku cuba tabah. Demi Saufi.

Aku kesat air mata aku guna belakang tapak tangan. Aku pandang mereka berempat.

Tiana dah pun bangun, aku senyum memandangnya.

"Let's go!" Aku tekadkan semangat. Aku buat keputusan aku. Go Forward and never look back.

Ameer POV - Fifth Day.

"Come on Farisah, dah nak sampai ni. You can do it. I know!" Aku memberikan kata semamgat pada Farisah.

"Yelah sabarlah, nak ikat kasut pun kecoh." Aku tersengih.

"Nah air?" Aku menghulurnya air 100 plus.

Dia mengambil dan minum air. "Eh pehal tawar?" Aku sengih lagi.

"Semua manis pergi kat aku, chia chia. Hahaha." Aku tergelak. Innocentnya lah si Farisah ni.

That's is the reason macam mana aku boleh suka Farisah. Sokay Aiman, aku taun Farisah suka kau but, i will caras you and kau boleh berambus dan pergilah ke awek kau sana. Aku tak peduli walaupun kita member baik punya, cenggini haa 👍.

"Kau tahu tak is?" Dia soal aku.

"Tahu yang kau dah jatuh cinta dengan aku? Eh of course aku tahu." Aku sakat dia lagi. Tengoklah muka itik dia. She make men crazy. Including me.

"Salah, aku nak kau tahu, kasut saiz 5 aku masih menunggu mulut kau. Ke nak penumbuk. Haa pilih." Mukanya yang merah aku tenung lama. Kenapa kau suka mamat gila tu? Padahal kau sendiri tahu yang dia dah ada.

"Pandang pandang, tahulah aku cantik." Aku malu sendiri, laju aku mengcover kemachoan aku.

"Minah bangla lagi cun dari kau." Aku jelirkan lidah selepas merosakkan tudungnya.

"Eii Iskandar!" Aku terkekek ketawakan Farisah dengan muka ketatnya macam baru pakai botox.

She so funny, bertuahnyala aku kalau berbinikan perempuan macam dia ni. Eh! Aku lalut apa ni? Wake up is, wake up. Look Farisah Aulia! What you have done to me?


Terowong MisteriWhere stories live. Discover now