Farisah Pov
Menara jam kat Melaka aku pandang lama. Aiman tengah cari beca buat pusing pusing area Melaka ni.
Aku labuhkan duduk bila kaki rasa lenguh. Jam telefon aku belek. Tak sampai 3 minit lagi. Susah sangat ke nak cari becanya tu? Nyesal tak ikut.
Tapi kalau ikut aku pulak merungut penat nanti. Ceh, bukan aku selalu exercise ke? Eh tak boleh terik gila hari ni. Padahal baru pukul 10 pagi.
Aku bangun dari duduk, pusing pusing area situ. Rasa macam lama sangat Aiman pergi aku telefon Aiman.
Sampai satu masa aku rasa nafas aku berhenti. Susah nak bernafas. Aku meronta kuat tapi langsung tak bagi kesan apa apa dekat aku.
Akhirnya semua jadi gelap. Benda terakhir aku nama telefon aku retak tapi tak jejaskan apa apa. Dan Aiman masih dalam talian.
Aiman Pov.
"Hello?"
"......"
"Aku dah jumpa beca kejap lagi aku sampai."
"Urgh, lepaskan ak--"
"Farisah kau dengar tak?"
"*bunyi pecah*"
"Pakcik, saya turun kat sini jelah. Terima kasih." Not 20 aku berikan pada pakcik tu.
"Tapi nak ni dah le--" Aku berlari pergi dekat menara jam tadi.
Aku dail no Farisah. Kadang kadang ada dengar ringtone tapi rasa macam dengar dari telefon sendiri.
Aku pusing setempat dan jerit nama Farisah. Gilalah aku kalau kata tak gelabah, takkan Farisah main main kut.
Aku bergerak ke depan sikit dan rasa terpijak sesuatu. Kaki aku alihkan. Telefon?
Aku capai dan belek belek. Macam ada pelik. Aku dail no Farisah. Bergetar telefon yang aku jumpa tadi. Lagu korea menampar gegendang telinga.
Farisah!
Aku jatuh terduduk. Pelipis dahi di urut lembut. Takkanlah mamat tu dah jalankan plan dia. Aku mengeluh perlahan.
Kunci kereta dikeluarkan, aku masuk ke dalam kereta. Langsung tak ada hala tuju. Mana dia bawah Farisah pun aku tak tahu.
Nak telefon pun tak ada guna. Telefon dia ada dekat aku.
"Mana kau Farisah Aulia!" Aku bersuara keras. Stereng kereta aku pegang kuat.
No one Pov.
Pening kepala mencucuk kepala Farisah. Perlahan lahan mata dibuka. Gelap semuanya gelap.
Dia amati tempat dia berada sekarang. Kepala makin ligat mencucuk. Farisah cuba berdiri tapi badannya teruk diikat disebuah kerusi.
Farisah meronta ronta cuba melepaskan ikatan tali rafia yang melekat dibadanya. Mulut tertutup dengan bandana.
Bunyi tapak kaki mematikan pergerakkan Farisah. Dia diam tak berkutik seolah dia masih lagi belum terjaga.
"Dia belum bangun lagi, patutnya dia dah bangun sekarang. Berapa banyak ubat tidur kau letak?" Terdengar suara seseorang marah.
"Aku gelabah tadi, aku tertuang semua." Orang yang lain membela diri.
"Bahalol engkau ni!" Suara keras milik orang lain membalas semula.
"Dah tu nak buat apa?" Dia menggaru garu kepala yamg tak gata.
"Cari air, simbah dia sikit." Farisah tersentak tapi masih tak bergerak.
"Engkau lah pergi cari." Suara garau tadi membalas dingin.
"Kau ni, aku cakap tu buat ajelah. Ada masalah ke?!" Suara memetir menyentakkan lelaki yang lain.
Beransur ansur bunyi tapak kasut hilang dari pendengaran telinga. Tapi Farisah masih lagi tak bergerak.
Terasa ada tangan melonggarkan ikatan mulut dan tangannya. Pipi Farisah di tepuk perlahan. Takut takut Farisah membuka mata.
"Dah bangun ?" Aku mengecilkan mata memandang empunya suara. Sir Zaqrif? Kenapa dia kat sini.
Farisah memerhati segenap tempatnya sekarang. Hotel lama ni?
"Ingat tempat ni? Tempat yang kau dengan kawan kau nak robohkan dulu ?" Sir Zaqrif bersuara sinis.
"Si..sir b-buat ap.. Apa n..ni?" Farisah mengawal getaran suara.
"Buat kau kenal erti menyesal." Sir Zaqrif berjalan ke sebuah kaunter yang dimakan anai anai.
"Hah?" Farisah mengangkat kening.
"Dulu tempat ni aku jaga, aku majukan. Tapi disebabkan bapak kau aku hilang semuanya." Farisah mengerut dahi.
"Bapak kau datang lepastu dia burukkan hotel aku. Semua perkerja aku berhenti. Semua pelanggan aku dia curi. Kau tahu?!" Sir Zaqrif menengking kuat. Aku tergamam.
"Salah ke ayah saya bagitahu benda betul? Memang hotel bertapak dekat tempat perkuburan." Farisah bersuara perlahan cukup hanya Sir Zaqrif yang dengar.
"Aku dah bawak air ni ha-" Farisah tajam memandang seorang lagi manusia yang terlibat.
"Asyraf?!" Farisah tergamam melihat seseorang didepannya. Langsung takde rasa bersalah di muka itu.
"Whoa dah bangun?" Asyraf tersenyum sinis. Kaki Asyraf mendekati Farisah yang masih lagi terikat. Pipi Farisah ditepuk perlahan.
"Kau dah bagitahu ke bang?" Asyraf menoleh kepada Sir Zaqrif. Sir Zaqrif mengangguk.
"A..abang?" Farisah bersuara lemah. Dia masih lagi lemah akibat kuantiti ubat tidur yang begitu banyak.
"Awak tak tahu Aulia? Sir Zaqrif ni abang kandung saya. Aku yang rancang trip kau masa kat sini." Asyraf menggosok kepala Aulia.
"Aku fikir kau akan mati tapi kuat jugak engkau ni kan?" Asyraf memandang Farisah tajam.
"K..kenapa k..kau l..libatkan ka..kawan ak..aku?" Farisah membalas renungan Asyraf.
"Sebab kawan kau tu memang patut mati pun. Kerja menyusahkan orang je kerja." Sir Zaqrif menjawab bagi pihak Asyraf.
"Tak guna!" Farisah merenung Sir Zaqrif tajam. Sir Zaqrif hanya tersenyum sinis langsung tak terkesan dengan kata kata Farisah yang masih mentah dimata Sir Zaqrif.
YOU ARE READING
Terowong Misteri
Mystery / Thriller"I want you all to divide into groups 5 or 6 people, maximum is 8 people. Got it?" Bangunan misteri berdekatan daerah tanjung kirai dijadikan buah mulut orang. Malah sudahpun viral di facebook dan media sosal yang lain. ini kajian atau memang horor...