Bab 16

100 5 0
                                    

"Woi dik! Bangunlah, nak tunggu Prince Aiman kau ni angkat kau ke?" Terdengar suara Uda meresap ke kalbu.

"Bisinglahh kau Uda, patutlah beza kau ngan langau tak jauh." Aku keluar dari perut kereta seraya menjelirkan lidah.

Aiman yang sedari tadi memerhati terus memeluk ibu dan bawa ibu masuk rumah.

"Thanks bro bawak adik aku balik Muar, jom ah masuk dulu." Terdengar sayup sayup suara Uda mengajak Aiman masuk.

Cis, dia rupanyaa dalang yang buat aku balik Muar. Baru nak lepak dekat Pulau Langkawi. Takkan kat penjara pudu pulak, fuh jauhkanlah woi.

"Ibu masak apa?" Aku menjenguk dapur, memandangkan tak boleh nak tanggalkan tudung. Hakak redho.

"Masak Mi hoon sup, tahu adik nak balik tu yang rajin ibu buatkan. Hah maghi ler makan." Aku mencapai mangkuk yang elok terletak di atas meja.

Malam tak malam, ada makanan kita terus ngam. Dah lama tak makan huish. Kiri kanan tak pandang dah, janji perut penuh ni hah.

"Sorry lahh Man, adik aku ni kalau jumpa mi hoon sup dia tak pandang kiri kanan." Tersedak aku dibuatnya, tak guna punya Abang.

"Air.. Air.." Terbatuk batuk aku dibuatnya, kus semangat. Satu tangan menghulur air sunsquick aku teguk rakus.

"Hah! Makan tak ingat dunia lagi. Nasib tak tercekik." Aku jeling Uda tajam, siap kau sat gi Uda. Aku wrestling kau esok konfem masuk hospital.

"Hah Aiman, makanlah jugak. Jauhkan nak ke Muar ni kan? Mesti penat." Ewah ibu, kalau ayah ada ni mesti jeles tak sudah. Tak pun post status kat facebook.

"Dah malam buta ni Man, kau nak tidur mana?" Uda bukak soalan. Jangan ajak tidur sini sudah, mampuih aku nak kena terperap dalam bilik.

"Aku carilah hotel ke kat sini sini." Hah! Idea yang bernas, silalah bukak app trivago. Semua ade.

"Takpayahlah susah susah tidur hotel, susah kamu aje. Nanti cik suruh Farisah bentang toto kat ruang tamu tu. Tidurlah sekali dengan Zulhairi tu." pfttt! Nyaris tak tersembur.

"Hah?!" Aku cuba cuba mintak ibu repeat balik, manalah tahu salah dengar. Toto tu bukannya nipis, tebal peh ke main!

"Kan dah pekak, muda muda dah pekak. Layan kpop pop pop tu lagi. Bahasa melayu pun dah tak kenal. Ibu suruh bentang toto." Uda bebel tak ubah macam mak mak. Siapalah nak kawin dengan mamat ni.

"Hish jangan libatkan kpop aku. Tahulah sebok je." Aku dengus perlahan. Mangkuk kosong aku bawak ke singki dan basuh.

"Jangan lupa!" Aku jelir lidah dan lari masuk bilik. Katil hasil gaji aku kerja dekat restoran aku dekati. Dulu family semua pakai toto, tak mampu. Apa boleh buat.

Badan aku jatuhkan atas katil, telefon samsung aku capai dalam beg. Aduh aduh, bosannyaa!

Trittt..tritt.

Text message from Asyraf

Hai Aulia 👋

Ergh! Apalah masalah si Asyraf gila ni. Asyraf, budak sefakulti tapi aku langsung tak layan. Mana dapat no phone aku pun tak tahulah.

Me
Dont disturb me Asyraf, I warn you!

Bukan sekali aku warn, agak tak terkira warning yang aku kasi, aish! Budak ni mana makan saman. Sakit hati adalah.

Asyraf
I will disturb you untill you be mine

See! Mamat ni psycho lah woi. Memang sahlah aku warn dia taknak layan. Baik takyah layan. Creepy gila je rasa.

Aku tukar baju, bilik air aku dekati. Ohh and i had my own bathroom yay! Muar ni rumah baru lepas rumah dekat JB, ibu nak pindah. Kita follow aje.

Usai cuci muka, tudung sarung aku capai. Kenalah bentang toto tu, nak harap kan uda dalam mimpi jelah.

"Ibu, totonya kat mana?" Ibu yang sibuk menjahit baju aku soal.

"Baru nak bentang ye? Tak apelah dik, Aiman dak bentang sendiri. Dia kata kamu penat sangat. Taknak susahkan kamu." Aku mengangguk angguk.

"Banyak ke orang tempah bu?" Aku membelek belek beg beg yang dipenuhi kain ela.

"Banyaklah jugak, raya kan nak dekat. Tu yang bertimbun orang tempah tu." Aku mengangguk buat ke sekian kali.

"Kalau macam tu, adik tolong ibulah. Bukan boleh buat apa pun kat Muar ni." Lagipun Muar ni aku dah legend lah Muar ni. Petik jari je, semua tempat aku tahu. Eh beria kau ye. Sesat padan muka.

"Tak payahlah, baik bawak budak Aiman tu pusing pusing Muar." Aku mengeluh.

"Alaaaa, uda kan ada. Hah uda lelaki lagi afdhol orang kata." Malas lah nak keluar, dahlah nangis depan Aiman, buat malu aje.

"Esok uda kerja, pegilah dik. Kesian dia penat penat hantar kamu balik sini." Ibu pujuk mesti buat aku tak sampai hati nak tolak.

'Tak suruh pun dia hantar. Hish!'

"Yelah yelah, adik tidur dulu eh. Ibu jangan tak tidur pulak. Dah nak pagi ni tau." Mulut yang menguap aku tutup dengan belakang tangan.

"Yelah, macam uda jugak. Bebel aja kerja." Ibu tergelak kecil.

"Eh ibu ni, uda tu macam mak nenek. Okaylah bye ibu." Tangan ibu aku salam dan menapak ke dapur. Minum air lagi best.

Cawan kosong aku isi air dan teguk sampai habis. Cawan aku cuci dan letak atas rak balik.

Terbayang katil dibilik. Lampu dapur aku tutup, eh eh. Asal terang lagi? Tch, bilik air rupanya.

Klik. Gelap.

"Aduh, sape tutup lampu ni?" Terdengar suara garau menyapa gegendang telinga.

Omo omo! Rumah ni ada hantu ke? Andwaeee!! Baik cabut. Ibuuuu! Berdesup aku masuk bilik dan mengunci pintu.

"Kus semangat, hantu manalah yang takut gelap tu." Aku mengurut urut dada menyurutkan rasa berdebar.

Nae gamjeong ttawi mwoga jungyohae,
Silhhjeung nal ttaekkaji gatgo nolmyeon dwae,
Neol wilhaeseoramyeon,
Nal bureotteuryeodo joha,
Because I'm a toy, toy

Lagu toy block b ringtone phone menyentakkan aku. Ni lagi satu, nak sangat aku ada heart attack.

Tanpa memandang nama pemanggil, logo telefon hijau aku seret ke kanan.

Assalamualaikum, apa kau nak?

"I want you." terdengar suara garau menyapa gegendang telinga. Telefon aku jauhkan dari telinga.

Asyraf psycho

Eo?! Pabo betullah. Tulah lain kali tengok dulu nama kan dah datang ulat bulu diam.

"Gila!" Aku membalas keras.

"I am, crazy of you." Apehal mamat ni acah acah omputih ek? Menyampah gila! Terus aku matikan telefon dan cucuk charger.

"Esok, aku kena block no mamat ni. Kalau tak aku aku pun terikut gila dia. Jauhkan lah woi." Lampu siling aku matikan dan bukak lampu katil.

Besok kena dating dengan ex crush, jangan terserempak dengan ex friend sudah. Tak faham, fahamkanlah 😛

Terowong MisteriWhere stories live. Discover now