"Ummu!" Saufi meraup kasar mukanya, kemudian beristighfar seketika.
Takda sapa tahu hubungan aku dengan Ummu, Fakhri pun tak pernah tahu apa apa tentang aku dan Ummu, memang aku rahsiakan perkara ni dari semua orang.
Dia kenal Ummu masa sekolah menengah, tak berapa nak ingat tapi yang pastinya masatu form 5.
Ummu Hazwani, gadis paling lawa pada satu ketika dahulu. Di sekolah siapa yang dapat jadi boyfriend Ummu pasti dikatakan hebat.
Tiap pagi, kawan kawan Saufi asyik sangat berbual tentang Ummu, secara tiba tiba namanya dipanggil.
Flashback
"Woi Saufi kau kan mamat hotstuff kat sekolah ni, tanak usha ke Ummu tu. Nampak macam lazat." Aku mendengus perlahan.
"Dia ada maruah, dan dia bukan barang untuk dipertaruhkan!" Kata aku geram dan terus aku berpaling muka menghadap tingkap.
Aku terkejut gila, Ummu betul betul berdiri dekat luar tingkap kelas aku. Dia tersenyum pandang aku, aku garu kepala yang tak gatal. Err dia dengar ke?
Bunyi lonceng rehat bergema satu sekolah, okay tu metafora. Apa aku merepek ni? Er
Ummu pun sebaya aku, dah cakap kan tadi, cuma dia amik perakaunan dan aku pulak sains tulen, paling best kelas dia sebelah kelas aku je.
Tipulah kalau aku kata aku langsung takda perasaan dekat gadis secantik Ummu, aku suka dia tapi better aku pendam.
Selalu rehat aku lepak lib sensorang, nasib cikgu lib kasi aku makan dalam lib, tapi dalam bilik dia. Dia kata aku ni special, kembang kempis juga kadang hidung ni.
"Eh Saufi tunggu sekejap." Aku matikan langkah, tipu kalau aku kata aku tak berdebar. Seriously aku rasa jantung ni dah nak gugur dah.
Aku toleh perlahan lahan, orang putih kata slow motion. Ummu?Sungguh kalau jantung boleh gugur sekarang ni jugak dia akan gugur.
"Err awak ni Saufi Ilham kan?" Aku hanya mengangguk, act aku cair tengok senyuman dia yang pasti akan mencairkan lelaki di luar sana.
"Ehem.." Ummu berdehem dan aku malu sendiri. Kantoi tenung anak dara orang lama lama.
"Eh sorry, pasal tadi benda kecik je." Aku tak tahu apa jadi dengan aku. Malu malu kucing, selalunya aku tak pernah rasa segan dengan mana mana girls. Tak sangka Ummu Hazwani gadis yang lain dari yang lain.
"Awak nak pergi library?" Aku angguk lagi.
"Jom saya teman, nak jugak rasa air tangan mak mertua saya." Lagi satu kejutan yang memang aku terkejut gila.
"Apa awak cakap tadi?" Aku meminta dia mengulangi ayat dia tadi, tapi sayang... Dia geleng je.
"Oh em jomlah." Dia mengikuti langkahku, tak lama lepas tu dia jalan dekat sebelah aku. Is she save to close with. Meremang setaman bulu roma aku yang tersusun ni.
"Assalamualaikum Cikgu Tahir." Aku menyalak tangan cikgu. Memang dah terbiasa, dan aku anggap cikgu Tahir ni macam ayah kandung aku.
"Wassalam, hah Ilhan. Sampai pun kamu ingat sesat tadi. Eh eh eh, ada aweklah." Cikgu Tahir berseloroh terus aku berdehem beberapa kali.
"Awek apanya, ni isteri sayalah cikgu." Aku tersengih jahat, sekilas melihat riak wajah Ummu, dia nampak terkejut tapi lama lama dia tersenyum.
"Assalamualaikum Cikgu, saya Ummu Hazwani, isteri Ilhan." Dia memperkenalkan dirinya. Wah sukahati dia je sebut isteri.
"Pandai ye kamu sekarang An, dah lah kawin kamu tak ajak cikgu lepas tu kamu tak bagitahu cikgu pun isteri kamu macam stewerdess airport. Baik punya
YOU ARE READING
Terowong Misteri
Mystery / Thriller"I want you all to divide into groups 5 or 6 people, maximum is 8 people. Got it?" Bangunan misteri berdekatan daerah tanjung kirai dijadikan buah mulut orang. Malah sudahpun viral di facebook dan media sosal yang lain. ini kajian atau memang horor...