Bab 5 - Second Day

185 13 0
                                    

No one POV

Cahaya samar samar mula memasuki terowong. Langkah derapan kaki asyik kedengaran.

"Kita kat mana siaa?" Tiana menyoal mungkin risau bila dah jauh ke dalam.  Nak patah balik pun tak guna, dengar tak shaiton tu cakap apa semalam? Eh

"Dah lah tuu, kau dalan je ke depan." Fakhri menenangkan Tiana yang macam orang dah naik sawan.

"Jap semua ada kan?" Ameer yang paling hadapan bersuara.

"Aku panggil nama kau jerit ada tau." Ameer bersuara lagi.

"Farisah?"

"Ada"

"Saufi?"

"Ada"

"Tiana?"

"Ada"

"Fakhri?"

"Ada"

"Ummu?"

Dua saat berlalu, langsung tiada jawapan. Nak pusing pun tak boleh. Tapi mana Ummu?

"Ummu?"

Masih tiada jawapan, peluh mula turun ke dahi. Yaa risau. Tulah mereka rasa.

"Weh Ummu, kau jawab boleh tak? Takda masa nak bergurau gila." Farisah bersuara keras.

"Ummu janganlah memain do." Saufi pula menyambung. Ah sudahh

"Nak tanak nak kita kena jalan ke depan lagi. Siapa sanggup pusing belakang bhai." Ameer membuat kata putus

"Bullshit!" Fakhri mencarut kuat.

"Jangan buat benda gila Fakhri!" Ameer laju menghalang keras segala benda yang terjah dipemikiran lelaki itu.

"Ummu tu kawan kita! Kawan jenis apa kau nak tinggalkan Ummu?!" Fakhri masih berkeras. Dia tanak kehilangan kawan kerana silapnya sendiri.

"Dahtu kau nak patah balik?" Farisah menyoal.

"Kita ada pilihan lain ke?" Fakhri berkata perlahan.

"Aku dah pusing. Dan em jangan pusing jugak. Biar aku cari Ummu, Ummu memang takda kat sini." Fakhri bersuara dari belakang.

Apa dia nampak?

Saufi POV

"Fakhri kau dah hilang sebelum ni, aku tanak kau hilang lagi." Aku pun ikut pusing, biarlah orang nak kata aku bodih or what. Fakhri kembar aku, and he my only one family yang aku ada.

Aku pegang bahu Fakhri. Yes like that thing mention last night, ada benda ikut kita, tapi jauh nun dibelakang. Ummu pulak langsung tak kelihatan.

"Ameer kau lead, pergi ke depan dulu. Aku dengan Fakh pergi cari Ummu." Aku bersuara kuat memandangkan aku jauh kat belakang dari Ameer.

"Take care bro." Ameer menjawab.

Aku dan Fakhri saling berpandangan dan mengangguk.

"Baca ayat kursi dulu." Aku memulakan langkah pertama.

Aku pandang dia, dan dia hanya mengangguk. Kaki mula melangkah, cuma mampu mengharapkan perlindungan Allah.

Bila aku dan Fakh dah dekat dengan hantu tu, aku genggam bahunya, mata aku katup kuat.

3 minit berlalu, takda apa apa jadi. Nasib takda apa apa jadu, but the worst thing. Aku nampak Ummu, terkulai tak bermaya bersandar pada dinding terowong.

"Ummu!" Panggil aku dan Fakh serentak.

Bila dah menghampiri, darah yang sudah kering mengelilingi Ummu. Macam macam bende negatif yang aku fikirkan.

"Ummu" aku cengkam bahu Ummu dan mengoncang badanya perlahan. Takda pergerakkan.

Aku check nadi tangan, pun sama takda pergerakan. Jangan jangan. Ah damn positiflahh Sauf.

"Macam mana?" Fakh menyoal

Aku pulak hanya mengeleng perlahan. Aku tertanya apa jadi tapi bila nampak darah yang mengalir dari dinding yang dia sandar aku rasa dia terhantuk.

"No it can't be!" Fakhri menumbuk dinding bersebelahan Ummu.

"Sabar Fakh, aku rasa dia cuma pengsan or something. Aku angkat dia and kita kena cari Ameer." Aku tenangkan Fakh yang macam nak gila tu.

Aku dirikan Ummu dan mengangkatnya. Fuhh boleh tahan berat dia. Fuh fuh.

Aku betulkan kedudukan Ummu supaya dia tak terjatuh.

"Jom." Aku mengajak Fakhri yang sedang mengangkat barang Ummu.

Dia hanya mengangguk perlahan.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Farisah POV

"Is kita tunggu Saufi kat sinilah kejap, risau kalau kita lagi dalam kita hilang Saufi pulak." Aku mencadangkan pada Ameer.

Aku pandang Tiana, dia pun dah tercungap tercungap menahan lelah. Aku tahu dia ada asthma.

"Okaylah kita tunggu kat sini, then makan. Aku dah lapar gila ni." Ameer memandang aku. Aku pulak senyum ah pe lagi. Eh.

"Tiana, kita tunggu Sauf kat sini, aku tengok kau pun macam dah tak larat je." Aku menarik tangan Ummu untuk duduk disebelah aku

Dia mengangguk dah meneguk laju air mineral. Aku hulur roti pada Ameer. Lepas ni apa lagilah kitorang kena hadap.

Aku pandang je depan, selera aku dah mati sejak masuk terowong ni.

Aku nampak seseorang, dia okay jap. Aku gosok gosok mata aku. Ya dia masih dekat situ. Aku kecikkan mata, atleast nampaklah sikit muka orang tu.

Ummu? Aku pandang Ameer, dia pandang aku jugak. Aku tunjukkan pada orang yang aku nampak tadi.

"Aku tahu, tapi tu bukan Ummu." Dia berbisik perlahan cukup untuk aku sorang saja yang dengar.

"Is dia datang sini ke?" Aku nampak dia berjalan, makin ke depan. Dan makin jelas apa yang aku nampak tadi.

"Ummu!" Aku toleh dekat Tiana, dia dah berdiri. Ah sudah. Aku pegang kaki dia.

"Kau kenapa Farisah? Tu Ummulah, kawan kita. Lepaskan kaki aku." Tiana meronta ronta minta aku lepaskan kaki dia.

Aku mengeluh kecil dan berdiri sedia untuk berbisik.

"Tu bukan Ummu, Ummu pakai tudung." As my think, Tiana dah pucat. Bila tangan dia dipegang seseorang.

"Baca ayat kursi, tiga kul dan semua surah yang kau ingat." Aku bisik lagi, dia langsung tak begerak. Hopefully dia dengar apa aku cakap.

Aku toleh pada Ameer, dia menutup mukanya dengan lutut. Dia nikan memang tak boleh jadi lead. Annoying gila duh.

Aku sepak kaki dia. Perlahan dia angkat muka dia. Dia angkat kening, aku tunjukkan Tiana pada dia.

Ah susah gila nak describe muka mamat ni. Pucat habis. Ni kalau aku amik video konfem viral.

"Ameer!" Aku toleh belakang, aku telan air liur. Weh aku terpandang belakang. Mati mati.

Aku nampak Fakh, Saufi dengan Ummu. What is going on with Ummu? Lol lol .

"Farisah! Ummu dia pengsan tadi. Aku tak tahu tapi tadi aku check nadi dia and i lost her nadi. No beating." Saufi meletakkan Ummu perlahan dihadapan aku.

No! She cant die. Ahh dis is really make me want to die.

Aku buat CPR , ah nadi dia memang dah hilang. Shit! Bangun do Ummu. Family kau perlukan kau.

"Ummu!" Aku menekan dadanya kuat. Tak guna betulah.

Ummu terbatuk, keluar darah. Aku terduduk lemah. Tiana yang sudah okay mula memeluk Ummu.

"Apa jadi Ummu?" Saufi menyoal Ummu yang mengurut pelipisnya.

"Aku tak ingat, kali terakhir aku ingat masa aku rasa ada benda tolak aku. Kuat, then aku pengsan." Ummu menceritakan apa yang dah jadi.

"Bodohlah, pengsan apa macam tu. Kau hampir matilah setan." Aku geram mula memarahi Ummu.

Aku pegang erat tangan dia. Tolonglaa jadikan ni de last. Aku tak kuat ni woi

Terowong MisteriWhere stories live. Discover now