Hari ini semua bersiap sedia mulakan tugasan mereka. Tak mereka wajib siap sedia. Itu semestinya walau masih ada lagi getaran didada dibiar pergi perlahan lahan.
"Okay set on dulu semua barang. Pastu kita gerak pergi rumah ketua kampung pastu next rumah lain and so on." Ameer bersuara tegas sambil mengalas beg adidas merahnya.
Farisah yang teringin nak bawak go pro dan kamera dibantu oleh Ameer. Auu soo sweet lah. Auch hehee.
Rumah penghulu yang tidak jauh dari rumah ketua kampung menyebabkan mereka hanya berjalan kaki. Fakhri kata exercise nak tambah six pack, Tiana dah buat muka hijau nak muntah.
Tak sampai a half an hour semua dah berkumpul depan rumah ketua kampung. Orang panggil Pak Mesri, nama betul Mesri Abdul Ghani. Rumah dia bapak ah kemain besar, double triple wau saya kasi. Eh hee.
"Assalamualaikumm Pak Mesri." Saufi ditugaskan memberi salam dari rumah ke rumah. Tahlah baik decide awal so takdelah macam kacau bilau sangat.
"Waalaikumussalam, laaa anak anak ni rupanya. Hah jemput, jemput masuk." Pak Mesri menjemput mereka dan tersenyum. Rasa seriau bila tengok. He really like dah nazak do. So kurus, I mean you will see tulang depan mata.
Semua bulu roma dah tegak berdiri langsung tanak turun turun. Masing masing pandang muka satu sama lain, sampai dipaksa tolak ajakkan Pak Mesri.
"Eh takpelah Pak Mesri, kami kena habiskan tugasan kami ni sekarang. Pinjam rumah ya Pak Mesri." Ummu bersuara takut takut. Ada ke patut Tiana pijak kaki dia last last dia sendiri terpaksa tolak. Scary do dengan Pak Mesri ni.
Pak Mesri hanya mengangguk tanda fahan dan tersenyum ikhlas. Masing masing buat muka senyum paksa, wehh serious talk creepy gila.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Tinggal lagi 3 buah rumah dan 1 bangunan. Hari pun seronok menunjukkan warna gelapnya, mereka terpaksa berpakat ramai ramai untuk habiskan 3 buah rumah sekaligus pada harini. Payah jugak bila terpaksa balik rumah seketika untuk solat, agak mudah memandangkan hanya ada 15 buah rumah saja yang ada di Tanjung Kirai tu.
Pagi ke zohor 5 buah rumah. Zohor ke asar 3 buah rumah, asar ke maghrib 4 buah rumah dan sekarang baru lepas balik dari solat maghrib akan habiskan 3 buah rumah yang tinggal.
"Okay guys, just 3 houses more. I know you can du it." Tiana membakar semangat kawan kawannya. Ya cepat dia siap cepatlah dia pergi dari tempat ini. Sunggu dari sebuah rumah sampailah rumah yang ke 12 semua tuan rumah langsung takde rupa manusia.
Terdengar keluhan masing masing, ya semua rasa ngeri dengan pemandangan yang cukup mampu dibuat mimpi. Sungguh mereka merasakan yang Sir Zaqrif tu memang dah gila, or maybe dia bekas pesakit gila.
Rumah yang ke 13 diduduki oleh Puan Maerna, sungguh rasa tak sedap hati bersarang lagi. Tak kuat nak ke depan buat kali ni.
Tapi terpaksa atau memang kerelaan, kau kena jugak siapkan tugasan paling mencabar kuasa 2.
"Assalam..." Belum lagi ayat Saufi dihabiskan terjengul muka perempuan tua yang mukanya mengherot ke kiri matanya seakan akan lanun. Hanya mata kanan saja yang manpu dibuka dan dijadikan penglihatan seketika untuk wanita tua itu.
Pintu dibesarkan dan perempuan tua itu terus meluru ke arah Farisah yang sedang sibuk merakam segenap rumah Puan Maerna yang hanya sederhana kecil. Ya, hanya dia seorang saja tinggal disitu.
Farisah yang terasa diperhatikan terus menoleh ke arah rakan rakannya. Tidak semena mena dia elok berada di dalam dakapan Puan Maerna. Hampir luruh agakknya gadis kecil molek itu dipeluk tiba tiba. So drastic.
Semua hanya memandang Farisah tidak percaya. Mata Ameer tajam memerhati tingkah Farisah yang seperti baru tersedar dalam mimpi.
"Marisa, sayang pergi mana nak? Penat mak cari Marisa satu kampung ni. Mak yakin dan betul tekaan Mak yang Marisa pasti akan pulang ke rumah tak kira cepat atau lambat." Puan Maerna tersedu sedan mengungkap ayat yang bermain dibibirnya sebentar tadi.
"Er..em Puan?" Ameer melangkah berani menghadapi Puan Maerna yag sedang ditenangkan oleh Farisah.
Puan Maerna memandang sekejap kemudian menyambung semula dan menambahkan erat pelukan mereka. Farisah hanya mengusap-ngusap belakang Puan Maerna lembut.
"Cik, cik duduk dulu ya. Nanti kalau cik rindu boleh aje call saya. Tapi nak taknak cik kena jugak lepaskan saya, sebab saya ada kerja sekolah nak buat." Farisah berkata lembut sejurus itu Puan Maerna melepaskan perlahan pelukannya dan mengangguk diserta senyuman sengetnya. Farisah membalas dengan ikhlas. Rasa dekat pulak dengan perempuan tu, walaupun baru kenal hari ni.
Ameer yang hanya memerhati terus mendapati Farisah. "Farisah, kau okay tak?" Ameer menyoal Farisah sejurus selepas pelukan Puan Maerna dileraikan.
"I want to know who is Marisa." Mendatar suara Farisah bersuara. Sah dia tekad nak cari siapa Marisa. Dan tanggapannya yang pertama Marisa tu anak Puan Maerna.
"Kita cari sama-sama, jangan buat benda bodoh belakang aku." Ameer bersuara perlahan mudah didengari Farisah memandangkan dia berada betul betul disebelah Ameer.
'Mamat ni dah kenapaa?! He look so weird lately. Dan aku pulakk rasa macam nak meletop. Duh' Bermacam macam persoalan terbit dihati Farisah, risau apa yang difikir cuma bayangan dan angan angannya saja.
Dua jam berlalu dann tamatlah assignment mereka dan yang tinggal cuma tempat yang mereka takutkan sejak dari awal lagi. Entah kenapa setiap dari merekaa mula memasang angan angan yang Sir Zaqrif akan telefon mereka dan suruh mereka balik. Siapa bhai yang berani sangat nak jejak kaki kat situ. Tadi Puan Maerna ada kata hati hati dengan bangunan tu. Iskk sound so scary do.
Malam tu mereka naik kereta, nak lepak ke bandar. Mujur bandar tak jauh dari kampung tu, cuma berliku liku jalan yang perlu dilalui. Dan mereka setuju nak bermalam di hotel memandangkan mereka semua memang dah pack awal awal untuk waktu waktu kecemasan. Eh yeke kecemasan. Put it side your mind.
Jam menunjukkan sekitar 9 malam. Malam masih muda bak kata orang orang muda sekarang. Eh yeke? Lol. Restoran Steamboat Seafood dijadikan destinasi mereka. Terbayang bayang udang galah eh. Udangg je, ikan kerapu okayy paling pentingg adaa many types of savoury here. Seafood just name tapi ada ayam, ada daging. Weh terliur sat.
Dan Hotel Warnia tempat mereka tidur semalam. Murahnya hiks, satu malam 50. Dalam pehh boekk punyaalahh dengann astronya lagi. Kakak tu kataa Saufi sem sangat tu bagi diskaun lebih tu. Huntungnyaa Saufi, Eh takley nanti budak budak gedik dekat kolej menangis meratapi perginya Saufi ke betina lain. Puih kuasa 3.
YOU ARE READING
Terowong Misteri
Mystery / Thriller"I want you all to divide into groups 5 or 6 people, maximum is 8 people. Got it?" Bangunan misteri berdekatan daerah tanjung kirai dijadikan buah mulut orang. Malah sudahpun viral di facebook dan media sosal yang lain. ini kajian atau memang horor...