Act or Trap ?

1.4K 85 7
                                    

Di suatu tempat rahsia...

"Apa benda yang penting sangat kau nak bincangkan dengan aku ni ?" kata Xiumin. "Banyak juga... Tapi, aku akan mulakan dengan Hye Soo dulu." Xiumin terdiam. Dia mengeluh kecil.

"Baiklah. Apa dia ?"

"Aku sendiri tak sangka yang kau sanggup terima dia balik. Walaupun, dia bukan lagi manusia. Kau betul-betul tak kisah ke ?"

"Aku tak kisah."

"Aku tak sangka yang aku akan cakap ayat ni pada kau... Aku harap kau terima lah."

"Ayat ? Ayat apa ?"

N menarik nafas dan melepaskannya. Dirinya sendiri tidak percaya yang akan terjadi keadaan seperti ini.

"Mianhei."

Xiumin sendiri terkejut mendengar ayat yang keluar dari mulut N. Dia bagaikan berada di alam mimpi.

"For what ?"

"For everything. Everything about you and Hye Soo. Everything about what happen to EXO all this time. EVERYTHING. I'm... I'M SO SORRY."

Luah N sambil menundukkan mukanya. Dia betul-betul berharap yang Xiumin menerima maafnya itu. Xiumin terdiam. Dia berfikir sejenak. "Dia ni... Betul-betul ke nak minta maaf ni ? Atau... Ni semua lakonan semata... Atau... Ini juga mungkin perangkap ?" macam-macam difikirkan Xiumin.

"Baik. Aku maafkan kau. Tapi kau perlu ingat satu benda."

"Apa dia ?"

"Maaf kau ni adalah kepercayaan Hye Soo. Aku akan bagitahu dia tentang perkara ni. Dia akan pegang pada kata-kata kau. Dia percaya yang sebaik sahaja kau dah cakap macam tu, kau dan VIXX tak akan apa-apa kan dia, EXO mahupun Hee Neul lagi selepas ini. Kau kena pegang pada kata-kata kau tu selamanya."

Xiumin memberitahu N. N hanya memikirkan keadaan Hye Soo. Hye Soo memang seorang yang pegang pada janji, dan dia juga percayakan oppanya iaitu N. Dia tidak pernah menafikan apa-apa yang oppanya cakap kecuali sewaktu oppanya lain dari biasa. N mengangguk tanda setuju. "Nae. Aku tak kisah kalau kau nak bagitahu dia tentang perkara ni." kata N. Xiumin turut mengangguk. "Perkara kedua, Hye Soo sekarang ni memiliki sebuah syarikat. Selepas kematian Yong Gun, Syarikat Syarae telah jatuh ke tangan Hye Soo. Tapi sekarang ni, masalahya syarikat tu masih mencari Hye Soo. Aku risau dia tak dapat nak uruskan syarikat tu dengan sendiri lagipun dia masih bersekolah dan dia tak tahu apa-apa mengenai hal pejabat."

N menerangkan satu per satu pada Xiumin. Xiumin sekadar menjadi pendengar disitu.

"Hmm..."

Xiumin berfikir sejenak. Dia memandang N.

"Kenapa kau sendiri yang tak uruskan syarikat tu ?" tanya Xiumin pada N.

"Aku tak boleh nak uruskan."

"Wae ?"

"Sebab aku bakal naik takhta bagi pihak Vampire. Jadi, aku tak boleh."

"Kalau macam tu, perkara ni... Kita peru bincang dengan Hye Soo. Biar dia yang tentukan siapa yang akan memiliki Syarikat Syarae tu."

"Baik. Aku setuju. Tapi..."

"Walau apa pun keputusan dia, kita kena ikut sebab syarikat tu sekarang adalah syarikat dia."

"Nae."

Balas N pendek. Xiumin cuba menenangkan fikirannya yang berserabut itu. N memandang Xiumin dengan pelik. "Gwenchana ?" tanya N. "Nae. Mungkin fikiran aku berserabut sebab terlalu memikirkan banyak masalah." kata Xiumin sambil memegang kepalanya. "Aku rasa, baik kita balik dulu. Kita sambung bincang hari lain nanti. Kau pun nampak tak okay je." sambung N lagi. "Hmm.. Nae." mahu atau tidak, terpaksalah Xiumin akur dengan arahan N.

Dalam perjalanan pulang, Xiumin asyik memegang kepalanya. Rasa pedih di kepala tiba-tiba menyerang Xiumin sehinggakan dia tidak dapat untuk membuka matanya.

"Yaa, gwenchana ?"

Tanya N. Xiumin sekadar menggelengkan kepalanya. "Kau nak aku papah tak ?" tanya N lagi. Dia dah mula rasa tidak sedap hati dengan tingkah laku Xiumin.

"If you don't mind... I just..."

"XIUMIN !"

ayat Xiumin belum habis tetapi dia hampir terjatuh. Nasibnya baik apabila N dengan pantasnya menarik tangannya dan terus memapahnya. Xiumin pitam. Kemungkinan akibat sakit kepalanya tadi. N tidak kisah memapah Xiumin sampai ke rumah kerana baginya, Xiumin telah banyak menolongnya dan dia perlu membalas balik jasa Xiumin. Hye Soo juga tak mungkin akan hidup semula kalau bukan kerana Xiumin.

Sesampai sahaja depan pintu rumah, kedengaran suara Hye Soo menjerit. N mula risaukan adiknya. Dengan pantas dia membuka pintu dan terus masuk ke rumah dengan muka risaunya.

"Hye Soo, gwenchana ?"

"Mwo ?"

"Oppa dengar kamu jerit tadi."

"Leo ni oppa, dia sibuk nak geletek saeng. Saeng dah cakap yang saeng tak suka. Tapi dia degil."

N menghembuskan nafas lega. Dia memandang Leo. "Apa yang kau buat, hah ?" tanya N. "Apa ? Dia yang cabar aku, okay ?" Leo balas sambil menunjuk ke arah Hye Soo. N hanya mampu menggelengkan kepalanya.

"N oppa, Xiumin..."

Hye Soo takut melihat keadaan Xiumin sebegitu. "Oppa tak mungkir janji kan ?" tanya Hye Soo pada N. Dia takut pada N. "Saeng, Xiumin pengsan waktu dengan oppa tadi. Mungkin dia terlalu banyak berfikir. Sekarang, saeng jaga dia kat bilik, nae ?" jelas N. Hye Soo sekadar mengangguk. N memapah Xiumin ke biliknya dan perlahan-lahan  meletakkan Xiumin di atas katil. Hye Soo memandang Xiumin dengan risau.

"Saeng, jangan risau. He'll be just fine." kata N. Dia cuba untuk memujuk adiknya yang risau itu. "Are you sure, oppa ?" tanya Hye Soo pada N. Dia memeluk N. "I'm sure saeng. Believe me." bisik N pada Hye Soo sambil mengusap-usap rambut Hye Soo. Hye Soo kelihatan sedikit tenang.

"I should go back tonight. EXO mungkin tengah risaukan..."

"Saeng, listen. Xiumin is not well. He need some rest. So, why don't you just spend a night here ?"

"But..."

"Saeng... you listening right ?"

"Hmm... Nae, oppa."

"About EXO, why don't you call or message them to tell what happen to Xiumin here. If you tell them, maybe they will not worry about you and Xiumin. At least they know what happen."

"Nae, oppa."

N mencium dahi Hye Soo sebelum keluar meninggalkan Hye Soo dan Xiumin berdua di dalam bilik tersebut. Hye Soo memandang Xiumin dengan penuh kerisauan. "Betul ke Xiumin pengsan ? Oppa tak berlakon depan aku kan ? Aku risau kalau oppa buat sesuatu pada Xiumin yang aku tak tahu." bisik Hye Soo pada dirinya. Dia menarik nafas sedalam mungkin dan kemudian menghembuskannya perlahan-lahan.

"I BELIEVE YOU, OPPA !"

- END OF PART 34 -

Werewolf, Vampire and I !? [Malay Fanfict]Where stories live. Discover now