BAB 8

22.9K 1K 7
                                    

Setelah tamat sesi memperkenalkan kelab basketball kepada pelajar baru, ahli-ahli basketball diberi masa untuk berehat. Geng prince charming pula baring di atas lantai gelangang tersebut akibat penat bertanding dengan Alyssa tadi. Sir Ryan membawa pelajar baru ke kelab lain.

"wuissshhh....penat nya. Tak pernah aku keluar berpeluh sebanyak ni. Hebat betul Lyssa main tadi. Tak sangka dia kalah kan kita semua." Irfan mengelap peluh nya di dahi dengan kain tuala kecil. 

Seumur hidup dia, tak pernah kena kalah teruk dengan perempuan. Terbaik lah Lyssa.

"malu doh kena kalah dengan pompuan. Mana nak letak muka aku yang hensem ni." Reyhan mengeluh. Semua geng prince charming setuju dengan apa yang Reyhan kata.

"kau punya pasal lah, Hairi. Sapa suruh cabar Lyssa. Kan dah kalah." Adrian membaling air botol ke arah Hairi.

Nasib baik Hairi dapat tangkap air botol tersebut.

"sorry lah geng. Aku ingat korang dapat kalah kan dia. Sebelum ni aku pernah bertanding dengan dia tetap kalah. So....sangkaan aku salah. hehe....sorry." Hairi membuat muka minta simpati. Dia tahu semua geng dia tengah bengang dengan dia.

"Haih....seumur hidup aku tak pernah dikalah oleh pompuan. First time ni." Helmi menggeleng kan kepala nya. Dah jadi fobia bagi nya. Haha.

"Tapi kan....Lyssa tu hebat lah. Muka cantik comel. Pandai main bola keranjang pulak tu. Jarang ada perempuan jenis macam Lyssa tu. Biasa nya, kalau perempuan cantik ni suka mengedik...lepas tu sombong. Dan seksi. Tapi Lyssa lain." puji Danish.

Danish ni jenis playboy sikit. Kadang-kadang tu, parents Danish selalu memperkenal kan Danish kepada beberapa gadis. Itupun semua seksi. Walaupun Danish ni playboy, dia masih tahu hukum dalam pergaulannya.

"Betul tu.....Lyssa dah lah cantik. Lepas tu tutup aurat pulak tu. Untung sapa dapat dia."sambung Helmi lagi.

"Weh.....Hairi...kau kenal kan Lyssa. citer sikit macam mana kau boleh kenal dia? Sebab Hanis ke?" tanya Farhan. Semua geng prince charming memandang Hairi. Minta diceritakan.

"Aku kenal Lyssa dulu baru Hanis." balas Hairi. Dia membuka penutup botol air mineral lalu minum.

"Yelah...macam mana kau kenal dia?" Helmi memang tak sabar nak dengar citer pasal Alyssa.

"Dulu aku dan Lyssa pernah kapel."

"Huh?!!!" serentak geng prince charming. Hairi memandang diorang dengan muka pelik.

"Biar betul kau ni! Habis macam mana dengan Hanis?" Danish macam tak percaya dengan kata-kata Hairi.

"Aku tak habis citer lagi...kau dah menyampuk." marah Hairi.

"hehe....sorry...teruskan." minta Danish.

"Lepas tu, Lyssa minta aku putus sebab family dia nak pindah di New Zealand. So....aku accept je lah. Jadi...aku dan Lyssa kawan baik je. Sebelum dia berangkat ke New Zealand, parents Lyssa ada buat majlis doa selamat. Masa tu, aku kenal Hanis. Lyssa yang memperkenalkan kitaorang. Thanks tu Lyssa, aku dan Hanis kapel. Dan akhir nya aku dan Hanis bertunang." jelas Hairi.

"ooooo..."serentak geng prince charming.

"kau masih ada perasaan lagi ke kat Lyssa?" tanya Adrian yang dari tadi diam je.

Semua geng prince charming memandang Adrian. Tak pernah Adrian ambil kisah pasal orang lain. Lagi-lagi perempuan. Laki beku kan.

Adrian menghiraukan pandangan diorang.

"Emmmm....perasaan sayang masih ada lagi. Tapi perasaan sayang seperti kawan baik. Tu je." balas Hairi.

Geng prince charming lega mendengar jawapan daripada Hairi.

Alyssa menuju ke loker nya selepas habis perjumpaan kelab. Pintu loker nya terdapat nota kecil ditampal pintu loker nya.

Sapa pulak yang tampal nota kecik ni? Ingat loker aku papan penyata nak tampal maklumat. Haih.

'Amaran....jauh diri dari prince charming klau x kau akan menyesal'

Ek eleh....aku ingat apa lah tadi. Rupa nya ugutan. Ingat aku takut sangat dengan amaran ni. Keep dreaming lah.

Alyssa hanya meletakkan kertas dalam poket nya. Kemudian dia membuka loker nya. Dia mengeluarkan fon bimbit nya. Tadi, masa perjumpaan kelab, malas nak bawa fon. So...simpan dalam loker, selamat sikit.

"Lyssa!!!!"sergah Hanis. Dari mana entah dia muncul. Alyssa dah terkejut beruk.

"isshhh...kau ni. Nasib baik aku tak terlepas fon aku ni. Kalau tidak memang kau kena maki free dengan aku." Aku sayang telefon ni. Birthday present from my third brother. Abang Akim. 

Rindu nya aku pada abang Akim. Apa khabar dia yek, Sihat ke tidak tu? Abang Akim sekarang ni tengah melajut pelajaran nya di langkawi. Last aku jumpa dia, 4 bulan yang lepas. Lama tu.

"Jom....geng prince charming dah tunggu kita." ajak Hanis.

"gi mana?" tanya Alyssa dengan muka blur. Yang paling hairan sekali, geng prince charming tunggu aku dan Hanis. Apa kes.

"Gi makan lah....apa lagi. Sekarang kan waktu rehat." kata Hanis lalu menjetik di dahi Alyssa.

"Aduh!!" kuat betul jentikan Hanis ni. "Yah!!!" jerit Alyssa. Dari awal lagi Hanis dah melarikan diri.

oooo....sempat larikan diri yeh. Jaga kau Hanis bila aku dapat kau. Alyssa mengejar Hanis sampai ke cafe. Umur dah 17 tahun tapi perangai macam kanak-kanak ribena.

Semasa Alyssa dan Hanis menuju ke cafe, telefon Alyssa berbunyi menandakan ada panggilan. Nama tertera pada skrin adalah 'Mommy'. Alyssa terus senyum melihat nama tersebut.

"Hanis...you go first. Aku nak on call." kata Alyssa. Hanis hanya angguk.

Alyssa menekan butang hijau.

Alyssa: Hello....assalammualaikum.

Mommy: waalaikummusalam...Hye...sayang. How are you there?

Alyssa: I'm fine. Mommy dan daddy macam mana?

Mommy: Alhamdullilah....mommy dan daddy sihat sejahtera. Sayang kat mana sekarang ni...kat sekolah?

Alyssa: Haah. sekarang waktu rehat.

Mommy: Mommy nak bagi tahu yang mommy dah daddy akan datang ke Malaysia.

Alyssa: Really!!?....yeh!!....bila mommy dan daddy nak datang?

Mommy: hari ni....Malam ni Mommy sampai. Mommy dah bagitahu kat abang long.

Alyssa: Alright.....see you tonight.

Mommy: ok sweetheart.....see you tonight. Love you.

Alyssa: Love you too.

Alyssa tutup talian. Dia tak sabar nak jumpa mommy dan daddy nya malam ni. The best day ever.

(Hye readers....thanks for vote and read....hope u like it....maaf kalau update lambat.)







7 PRINCE CHARMINGWhere stories live. Discover now