Kenduri

48 4 0
                                    

Makcik Zaleha gigih berjalan menuju ke setiap rumah jiran-jirannya. Terik matahari langsung tidak dipeduli asalkan niatnya disampaikan.

" Assalamualaikum Rose! Aku ni, Makcik Zaleha. "

" Waalaikumussalam, hah makcik. Ada apa ke mari? "

" Aku ni nak buat kenduri malam esok. Jemput datanglah, ya. "

" Masak daging ke makcik? "

" Yalah, akukan terkenal dengan masakan daging. Oklah, aku nak pi rumah lain pula. Jangan lupa datang rewang ngan kenduri. Tak datang, nahaslah kau. "

Rose ketawa mendengar kata-kata Makcik Zaleha. Dia memandang Makcik Zaleha yang memberi salam di rumah jirannya.

•••

" Makcik, mana dagingnya? Tak nak dibasuh ke? Yang lain semuanya sudah. "

Makcik Zaleha yang sibuk memotong kek pisang terhenti.

" Dagingnya makcik dah order semalam. Dah sampai pun. "

" Jadi? "

" Biar makcik yang uruskan. Mari makan tengahari. "

Masing-masing mengambil tempat di meja makan. Makanan yang dimasak, dicedok ke dalam pinggan dan disuap ke dalam mulut.

" Memang sedap! Tak rugi datang rewang. "

Makcik Zaleha hanya tersenyum. Mata jiran-jiranya mula berkelip-kelip menahan ngantuk.

" Kenapa ni? Mengantuk? "

" Haahlah, tiba-tiba jek. Makcik letak apa-apa ke dalam makanan ni. "

" Taklah, kamu penat agaknya. "

" Haih, tak dapatlah kami tolong makcik basuh daging. "

" Takpe, dagingnya dah mengantuk. Senanglah aku nak uruskan. "

Makcik Zaleha tersenyum gembira melihat jiran-jirannya sudah terkulai layu.

•••

Jiran tetangga yang hadir pada malam itu semuanya dijamu dengan masakan Makcik Zaleha.

" Hah, jemput makan. Jangan segan nak makan, kang rugi. "

Tiba-tiba, bahu Makcik Zaleha dicuit seseorang. Dia menoleh.

" Makcik, nampak orang rumah saya tak? Pagi tadi dia datang rumah makcik, rewang. "

" Entah, makcik tak nampak pula. Diorang dah balik tengahari tadi. "

" Hah! Sahlah jembalang tu datang balik! Berani betul setan tu culik perempuan-perempuan lagi. Celaka! " sampuk Wak Yah.

" Takkanlah? Sedihnya! Itu kali terakhir aku jumpa diorang! " Makcik Zaleha jatuh terduduk sambil menangis. Orang ramai cuba menenangkan dia. Makcik Zaleha dipapah masuk ke dalam biliknya.

" Makcik berehatlah. Biar kami yang kemaskan semuanya. Apapun, daging makcik masak sedap! "

Makcik Zaleha memerhatikan lelaki itu keluar. Setelah pintu ditutup, matanya bertukar merah. Taring dan bulu-bulu yang lebat mula mengelilingi seluruh badannya. Bayang-bayang hitam berdiri di belakangnya.

" Jangan risau. Syarat yang kau berikan telah aku tunaikan. 30 daging wanita dimasak lalu diberi makan kepada seluruh penduduk kampung. "

Dia terus mengilai ketawa.

Seram MerapuWhere stories live. Discover now