"Okey baiklah. Sampai sini sahaja program kali ni. Sekarang, kamu semua pergi berkumpul dekat depan sekolah." Siap sahaja saem memberi arahan, kitorang pun keluar dari dewan dan pergi ke depan sekolah.
"Kamu semua pergi la pilih port mana untuk kamu masak nanti." Aku memandang sekeliling.
"Korang. Jom pergi dekat tempat letak kereta tu. Tak ada la panas sangat." Semua teammate aku mengangguk setuju lalu pergi ke tempat kereta tersebut.
Fasilitator yang bertugas memberi kitorang semua barang-barang dan bahan-bahan yang perlu di masak.
"Kita nak masak apa ni?" Yugyeom menyoal. Aku memandang bahan-bahan.
Beras. Telur. Ikan sardin. Sayur.
Kenapa diorang bagi bahan ni? Ikan sardin? Mana diorang dapat  ̄ 3 ̄
"Erm.. yang telur ni kita buat telur dadar. Campur dengan sayur ni. Sardin ni pulak.. kita buat la menu yang memang untuk sardin ni." Yuju memberi cadangan. Aku mengangguk setuju. Begitu jugak dengan yang lain.
"Kamu semua dah sedia? Mula memasak sekarang!"
"Young. Kau teman Somi basuh beras." Arah Dokyeom. Tanpa banyak cakap, aku pun mengikut Somi ke tempat pili air.
Ramai pulak orang dekat pili ni. Aku memandang sekeliling. Aku ternampak pili air yang dekat dengan port kitorang.
Heol. Buat apa la kitorang pergi jauh-jauh -,-
Aku menarik tangan Somi. Dia yang terkejut aku hanya abaikan sahaja.
"Kita basuh sini. Buat apa pergi basuh jauh-jauh sedangkan ada pili yang dekat dengan port kita?" Ujarku.
"Tak perasan pulak." Dia pun membasuh beras tersebut. Aku? Tolong tengok je ╰( ̄▽ ̄)╭
Dokyeom tak cakap pun suruh tolong. Dia cakap just temankan Somi je = ̄ω ̄=
"Done." Kitorang pun pergi ke team kitorang.
"Meh sini. Aku dah sediakan tempat tanak nasi tu." Ujar Mingyu. Somi pun pergi ke arah Mingyu dan aku pergi ke arah Soyeon yang sedang masak sardin.
"Telur dah masak dah? Cepatnya." Kataku.
"Tengok la sape <( ̄︶ ̄)>" Soyeon membuat muka bangga. Menyesal pulak aku cakap -,-
Aku tolong kacau-kacaukan kuah tersebut. Soyeon masukkan bawang and semua benda alah yang perlu dimasukkan kalau buat ikan sardin.
Aku merasa lauk tersebut.
"Erm!! Sedap!!" Aku memberi thumbs up kepadanya. Dia tersenyum.
Apabila semua siap, kitorang hidangkan lauk tersebut ke pinggan dan bertapa buat sementara waktu menunggu nasi masak.
Aku mencuit sardin sikit. Telur sikit.
"Yah Young. Jangan la makan dah. Nanti nak makan dengan nasi, habis pulak." Aku mencebik.
Tak lama kemudian, nasi dah pun masak. Aku menyenduk nasi ke pinggan setiap sorang team aku.
"Aku punya pinggan? Tak nak letak jugak ke?" Aku memandang tuan empunya suara. Heol. Dia lagi -.-
"Yah Kook! Pergi la dekat team kau sana! Sebok je datang sini." Kata Yugyeom. Dia mencebik lalu pergi dari situ.
"Korang kenal dia ke?" Soalku.
"Apa pulak tak kenal? Dia classmate kitorang." Aku mengangguk faham.
"Apa nama dia?"
"Jeon Jungkook. Kadang-kadang kitorang panggil dia biskut hangus. Tak pun biskut kering. Kengkadang nochu." Ujar Soyeon. Banyaknya nickname dia  ̄ω ̄
"Korang tunggu apa lagi? Tak nak makan ke? Yang lain semua dah makan." Taehyung menegur kitorang.
"Ehh? Dah ehh? Ajum serbu!!" Terus diorang mengambil sardin dan telur. Begitu jugak dengan aku. Kitorang pun makan dengan berselera.
•••
Semua pelajar beratur di depan sekolah. Aku menutup sikit mukaku dari terkena cahaya matahari. Saem pun satu, kenapa kitorang kena berjemur tengah panas ni -,-
"Program ni program terakhir kita. Kita akan buat orientating (?). Saya cuma nak 7 kumpulan sahaja. Yang kumpulan 8 ni keluar kejap." Aku dengan teammate aku pun keluar ke depan memandang kitorang kumpulan yang ke-8.
"Somi, kamu masuk ke dalam group 1. Yugyeom, 2. Dokyeom, 3. Soyeon, 4. Sohee, 5. Minhye, 6 and Miyoung, 7. Bergerak ke kumpulan kamu sekarang. Buat sementara waktu sahaja." Kitorang pun masuk ke dalam kumpulan yang ditentukan oleh saem.
Aku memandang satu-satu teammate buat sementara aku. Heol, kenapa la aku masuk kumpulan dia?
"Yah. Nanti kau tak payah la masuk group kau tu balik. Duduk je dekat group ni." Katanya. Aku hanya membuat tak tau je.
"Baiklah. Satu kumpulan satu fasilitator. Diorang akan bimbing kamu untuk program ni." Aku mendengar arahan saem dengan teliti.
"Setiap kumpulan dapat satu kompas. Betul?"
"Nae!"
"Fasilitator kamu akan terangkan macam mana nak guna. 5 minit je saya bagi. Nanti saya akan bagitau apa yang nak buat seterusnya." Ujar saem. Group kitorang ke tempat yang lapang tapi tak jauh dari yang lain.
Semua teammate aku mendengar apa yang fasilitator kitorang terangkan. Kecuali Jungkook  ̄ˍ ̄
"Faham? Okey.. sape yang akan jadi ketua?" Soalnya. Aku hanya mendiamkan diri.
"Biar Eunwoo la yang jadi." Nayoung memberi cadangan. Kitorang semua setuju je la sebab malas nak bantah.
"Semua berkumpul balik!" Kitorang pun berkumpul balik dekat tempat yang tadi.
"Titik permulaan dekat tangga tu. Ambik kertas kumpulan kamu sahaja. Jangan ambik kumpulan lain. Arasseo?"
"Nae saem!"
"Alright! Kita mulakan... sekarang!!" Maka, semua pelajar pergi ke titik permulaan iaitu di tangga yang menuju ke bilik guru. Aku hanya mengikut teammate aku dari belakang.
Dan kitorang pun pergi la ke check point yang dinyatakan di setiap kertas.
To Be Continue
KAMU SEDANG MEMBACA
[C] that annoying namja | jungkook.
Hayran KurguKim Miyoung mengikuti salah satu kem yang dianjurkan oleh pihak sekolah selepas berkali-kali dipaksa oleh kawan baiknya, Park Yeonhee. Sampai di sebuah program, Miyoung terasa terganggu dengan seorang namja yang asyik bising dari tadi. Dan ianya mem...