What About Love? ≈Kapitel 12

1.2K 39 1
                                    

Ogges pov:
Jag kännde smärtan i mitt huvud och jag öppnar ögonen sakta. Då ser jag att någon ligger precis framför mig. Jag blir klar vaken när jag ser vem det är. Nova!
- Nova, säger jag tyst och skakar på henne. 
Ingen reaktion... Jag skakar på henne och efter kanske 5 minuter sätter sig Nova upp och kollar på mig. 
- Omg Nova! Är du okej? Frågar jag så snabbt som mörjligt och kramar henne. 
- Jag är okej... Men frågan är, är du okej? Frågar Nova och kollar mig i ögonen. 
Jag lägger en hand för mitt bakhuvud. 
- Jag tror det, svarar jag. 
- Varför är du här? Frågar Nova. 
- Jag vet inte... Svarar jag och kollar på Nova. Du då?
- Vad har du gjort mot de? Frågar Nova allvarligt. 
- Va? Jag vet inte ens vem den där tjejen är. Jag har aldrig sett henne. Men hon visste vad jag hete, säger jag. 
- Menar du Tilda? Frågar Nova. 
Jag nickar. Jag tror att hon heter Tilda men inte vet jag. Jag vill inte ens veta! 
- Varför tror alla att du är död, Nova? Frågar jag och kollar upp på Nova. 
Hon lägger huvudet på sned och vänder sig om. 
- Alla "pluggisar" har inte rätt till att leva... Svarar hon tyst. 
- Men... Om man pluggar kan man få bra betyg och då kan man princip komma in på vilket gymnasium som helst och då kan man ju fixa sig ett bra jobb. Det är inget fel med att plugga, Nova, säger jag och tar min hand under hennes haka. 
Hon kollar upp på mig med sina vackra blåa ögon. En tår faller ner på hennes kind. Men jag torkar snabbt bort den med min tumme. 
- Vissa accepterar inte sånna som tar skolan på allvar, snyftar Nova fram. 
Jag kollar på henne. Jag kramar henne. 
- Har du en mobil på dig? Frågar Nova. 
- Mm... Säger jag och tar upp min mobil från fickan. 
Nova tar den ifrån mig och slår in Felix nummer. 
- Hej Felix! Snälla, kom och hjälp mig och Ogge härifrån... Säger Nova innan hon drar bort mobilen från örat.
Hon börjar fälla tårar mera. 
- Vad hände? Frågar jag snabbt. 
- Motagningen... Den bara försvann, säger Nova. 
- Shh... Vi kommer klara oss. Vi kommer komma ut, säger jag och lägger hennes huvud mot mitt bröst. 
Jag vet inte om det var en lögn eller en sanning. Men jag skulle göra allt för att rädda oss. 

Felix pov:
- Hallå! Nova! Hör du mig? Frågar jag. 
Jag drar bort mobilen från örat och ser att skärmen är svart. Jag slänger iväg mobilen och faller ner i min säng och börjar gråta. Fan vad jag hatar mitt liv just nu! Mina bästa vänner sitter inlåsta någonstans och jag vet inte vad! Jag bankar i sängen och sen öppnas dörren. 
- Vad hände? Frågar Omar oroligt. 
Sen klampas det i trappan och Annelie och Oscar sticker fram sina huvuden. 
- Det var Nova... Säger jag innan allt blev svart. 

Novas pov:
- Det finns ett fönster där. Kanske skulle vi kunna banka sönder det och smita, säger Ogge och reser på sig. 
Ogge går mot fönstret. Han kollar på mig. 
- Vi kan komma hem, säger han och kollar på mig. 
Jag ler. Han höjer armbågen och slår sönder fönstret så glaset splittras  på golvet. 
- Kom nu, Nova, säger Ogge och sträcker ut sin hand. 
Jag försöker ställa mig upp men glasbitarna i min fot svider och gör ondare än förut. Jag ramlar ner. 
- Jag kan inte... Rädda dig själv, Ogge, säger jag tyst. 
Han kommer fram till mig och glider ner på golvet bredvid mig. 
- Jag går ingenstans utan dig, säger han och försöker få mig upp. 
Jag håller smärtan innombords men till slut får Ogge upp mig. Han går sakta med mig till fönstret och lyfter upp mig. Äntligen frisk luft! Jag hjälper Ogge upp och sedan lyfter han upp mig och springer bort från skogen. 

Omars pov:
- Felix! Säger jag och skakar på honom. 
Han öppnar sina ögon. Han såg rädd ut. Jag blir orolig. 
- Vad är det? Frågar Oscar. 
- Det var Nova som ringde... Hon och Ogge är i fara, säger Felix. 
Jag känner att oron stiger i kroppen. 
- Vet du vart dem är? Frågar Oscar. 
- Ne... Säger Felix innan det ringer på dörren. 
Vi kollar på varandra. Om det var Felix föräldrar skulle de själva kunna öppna dörren. Vi går sakta ner och öppnar dörren. Där står Ogge med Nova liggandes blodig i hans famn... 
____________________________________________
Detta var kapitel 12. Imorgon ska jag vara på Spånga IP och åka skridskor, så kommer kanske inte updatera. Men vi får se. Hej då! 

What About Love?Where stories live. Discover now