What About Love? ≈Kapitel 24

1K 35 0
                                    

Ogges pov:

- När kommer din kompis då? Frågar jag och sätter mig ner i soffan.

- Dem bör komma strax, svarar Oscar och ställer ner en skål med chips och 4 glas och en 2 liters cola. 

- Sa du inte att en till skulle komma? Frågar jag och kollar på honom. 

- Eftersom att Annelie kommit tillbaka hit så bjöd jag in henne med. Och min kompis, svarar Oscar. 

Dörren öppnas i hallen och in kommer Annelie. Hon kramade om Oscar. 

- Hej! Säger hon när hon fått syn på mig och så ger hon mig en kram. 

- Hej, svarar jag. 

- Så? Vem är det vi väntar på? Frågar Annelie. 

- Hans kom... Hinner jag säga innan dörren öppnas. 

- Hon verkar vist ha kommit, säger Oscar. 

Han går iväg till hallen och sedan kommer han tillbaka med Nova efter sig. Nova stannar i vardagsrummet och bara kollar på mig. Jag kollar på henne med. Mitt ansiksutryck ser nog precis likadant ut som hennes. Sedan släpper hon sin blick från mig och kollar på Annelie som sitter bredvid mig. Jag vrider på huvudet och kollar på Annelie som ger en sur blick mot Nova innan Nova försvinner bort. Sedan hörs det en smäll från ytterdörren. 

Novas pov:

Fan dig Oscar! Kunde du inte sagt att både Ogge och Annelie skulle komma?! Jag går upp på tomten och börjar gråta. Jag sätter mig ner på den träiga gungan som jag och pappa bygde när jag var liten. Jag börjar snyfta och sedan börjar de riktiga tårarna komma. Jag saknade verkligen Ogge, men jag ville verkligen inte träffa honom... Inte just nu. 

- Nova? Frågar en röst. 

Jag kollar upp från mina händer och upp på personen som då var Ogge. 

- Vad har hänt? Varför gråter du? Frågar Ogge och kommer fram till mig. 

- Snälla, lämna mig ifred, säger jag tyst och fäster blicken på mina händer igen. 

- Snälla Nova. Prata med mig bara, säger Ogge snällt. 

Jag kollar upp på honom igen.

- Förlåt men allt är Annis fel, säger jag innan jag sedan springer in i huset. 

Jag stänger dörren och glider ner. Jag började gråta och sedan kommer Amy springandes och lägger sig bredvid mig. Jag klappar på hennes svarta långa päls. Hon var den enda jag ville prata med. Hon var en enda som jag ville skydda. Jag lägger mitt huvud ner mot hennes päls och hon kollar upp mot dörren. Då gör jag med det. Det knackas på dörren och jag ställer mig upp men glider lika snabbt ner när jag ser att det är Ogge och Oscar som står utanför. 

Nova, vi vet att du är där. Så snälla öppna, säger Oscar. 

- Snälla gå bara! Säger jag svagt. 

Öppna, vi vill bara hjälpa dig. Säger Ogge.

- Jag sa gå! Skriker jag och känner hur halsen bränns. 

Amy kollar på mig. Jag reser på mig och går mot köket. Jag tar en halskaramell. Jag sätter mig ner vid köksbordet. Mitt emot fönstret där jag kan se hur Oscar och Ogge står och väntar på att jag ska öppna dörren. 

Oscas pov:

- Jag borde kanske inte bjudit in Annelie. Jag vet ju hur mycket Nova hatar Annelie, säger jag och kollar på Ogge. 

- Mm... Kanske inte, mummlar han fram. 

Han kollar mot det närmsta fönstret. Jag kollar dit med och sedan ser jag hur Nova sitter vid köksbordet med Amy bredvid sig. Hon klappar på Amy och borrar in sitt huvud i hennes päls. Sen tar hon upp sitt huvud och klappar på Amy. Sedan går hon iväg och några sekunder senare hör man hur Nova försöker att låsa upp dörren. Sedan öppnas dörren. 

- Varför öppnade du inte? Frågar Ogge och ger Nova en kram. 

- Jag behövde vara ifred, säger Nova. 

- Jag är jätte ledsen. Jag skulle inte ha bjudit över Annelie när jag visste hur mycket du hatar henne, säger jag. 

- Det är lungt, svarar Nova. 

- Okej, ska vi gå tillbaka och kolla på filmen som planerat? Frågar Ogge. 

Nova skakar på huvudet. 

- Varför inte? Frågar jag.

- Vi kan vara hemma hos mig istället. Eftersom pappa är på jobbet och det är väldigt sällan han jobbar. Annars jobbar han hemma, svarar Nova. 

Vi nickar. 

- Okej, säger Ogge och vi går hem till mig och hämtar sakerna. 

Annelie var inte kvar. Vi hämtar sakerna och går sedan mot Nova. Hon tar sakerna och ställer ner det på bordet. Sedan ger hon oss en varsin kram. Ogge gav hon en snabb puss också. Jag ler mot dem.

- Ni är jätte gulliga tillsammans, säger jag och Nova börjar rodna. Aww... Du är sö söt när du är generad. 

Amy kommer springandes och sätter sig ner vid Ogges fötter och kollar upp på honom. Och sedan kollar Amy mot mig. Hon börjar morra. 

- Amy, dem är mina vänner, säger Nova och sätter sig ner hos henne och börjar klappa på henne. 

Amy hoppar upp i soffan bredvid Nova. Sedan sätter sig Ogge bredvid Nova och jag vid kanten. 

_________________________________________

Jätte tråkigt kapitel... 

What About Love?Where stories live. Discover now