BAB 4

1.7K 21 2
                                    

Di rumah Dato' Ahmad....

''Assalammualaikum papa'' ''Assalammualaikum abang...'' ucapku dan mummy sambil menghulurkan tangan untuk salam papa sebaik sahaja sampai dirumah.

''Wa'laikumsalam lisha.....sayang....''jawab papa.

''Papa, Mummy lisha naik dulu eh? Nak mandi...''ucapku lalu melangkah kaki menuju ke atas selepas diizinkan oleh papa, mummy.

*********

Selesai mandi dan memakai baju, aku terus ke katilku lalu merebahkan badanku ke katil bersaiz king aku.

''Huuu...leganyaa!''ucapku bersendirian di atas katil sambil peluk Mr. Teddy.

Fikiran Lisha melayang apabila nama Luth bermain-main didalam mindanya.

Luth???

Siapa ah dia tu?? Takkanlah aku kenal dia?
Nak kata kawan? Aku mana ada kawan nama Luth?

Hmmm... aku tanya mummylah!

**********

Di ruang tamu...

Ha!!! Tu mummy!! Nasib baik tak tidur lagi!!

Lalu aku menuju ke sofa di mana mummy duduk dan mengambil tempat di sebelah mummy.

''Mummy...angah nak tanya sesuatu boleh?'' tanya ku.

''Boleh...apadia?'' jawab mummy.

''Sebelum tu...angah nak buat. Mummy nak air?'' tanya ku.

''Hmm boleh jugak..mummy nak air hot chocolate.''jawab mummy.

''Okay'' kataku lalu melangkah kaki menuju dapur.

Setelah siap aku membawa dua mug berisi hot chocolate ke depan.

''Thank you angah.'' ucap mummy.

''Welcome mummy.'' ucapku lalu duduk di sebelah mummy.

''Hah angah kata nak tanya sesuatu apadia tadi?'' tanya mummy.

''Ouh lupa... thank you mummy ingat kan angah.. Ok angah tanya eh.'' kataku dan mummy mengganguk.

''Mummy Luth tu siapa? Lisha kenal ke? Aunty Ammylia siapa? Diaorang ada kena mengena dengan family kita ke?'' tanya ku bertubi-tubi lalu hot chocolate disisip. Hauslah pulak tanya soalan bertubi-tubi... hehe

Puan Munirah melopong. Aduh anak aku ni kalau nak tanya soalan tu jangan lah bertubi-tubi!..adoyaii..

''Kalau ye pun nak tanya mummy..jangan lah bertubi-tubi..mana satu mummy nak jawab ni?'' ucap mummy.

''Hehehe...sorry mummy. Mummy jawab soalan pertama...Luth tu siapa?'' ucapku.

''Ouhhh Luth...dia tu anak kedua dalam family aunty Ammylia. Luth umur dia tua setahun dari angah.'' mummy bercerita.

''Kitorang rapat ke mummy???'' sampukku lalu mummy menjeling pada aku tanda 'Baru je nak bercerita kamu dah menyampuk! Sabar'

Aku tersegih lalu membuat peace Hehe...

''Kamu berdua memang rapat tetapi kamu berdua terpisah sebab kita terpaksa pindah sini atas urusan syarikat. Oleh sebab itu, Luth dan angah berjauhan. Mummy rasa angah tak ingat kot Luth sebab Luth di Kedah manakala angah pulak di Bukit Jelutong. Luth dengan angah....''

''Ouhhh so Luth tu angah pernah kenallah...tapi angah tak ingatlah mummy..'' sampukku.

Pedihnya hati ini setiap kali menyebut nama itu! Kenapa?

Suamiku Encik Sombong+Garang (Hold On) Where stories live. Discover now